TESTER Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

: Sony Cyber-shot RX10 IV

Kostbart knallkamera

Sony har forbedret det beste superzoomkameraet ytterligere, men tar seg godt betalt.

Av / 08.12.17 - 02:55
Sony Cyber-shot RX10 IV

Lyd & Bilde mener

  • Skarpere bilder med lynrask autofokus og ekstrem skuddtakt, har gjort dette til et nesten komplett superzoomkamera.
  • Markedets dyreste kamera i sin klasse.

I strevet etter å etterkomme kritikernes dom over forgjengeren, har Sony laget en ny utgave av det beste superzoomkameraet vi har testet. RX10 III er blitt til RX10 IV, uten at veldig mye er forandret.

Men noe er forbedret.

Misforstå meg rett. Den forrige utgaven av kameraet – som fremdeles er i salg – er en uvanlig vellykket kombinasjon av 25 x zoom, høy bildekvalitet, og god brukervennlighet. Men det er ikke perfekt.

Selv med en optisk ytelse i klassen ekstraordinær for en 25 x zoom, har det helt klare mangler. Det har Sony forsøkt å gjøre noe med i denne, den fjerde utgaven av kameraet.

Et kamera som ikke bare konkurrerer internt med RX10 III, men også Canon PowerShot G3X og Panasonic Lumix FZ2000. Som har én vesentlig ting til felles: En stor 1-tommers bildebrikke (13,2 x 8,8 mm) og kraftig zoom.

Annonse

Betydelig bedre autofokus

Den fjerde utgaven har den samme 24–600 mm zoomen med f2.4-4 i lysstyrke, med innebygget optisk bildestabilisator. Det har en tilsvarende 20 megapiksler bildebrikke, 4K-video, værtetting og mye annet som er identisk med fjorårets versjon, og årets utgave RX10 IV. Som elektronisk søker med 2,36 Mp oppløsning.

Men her er skuddtakten på serieopptak nesten doblet fra 14 bilder/s, til 24 bps – med kontinuerlig autofokus. Sammen med en elektronisk lukker på 1/32.000s, gjør kameraet til det raskeste i klassen.

En annen meget vesentlig oppgradering, er et forbedret autofokussystem med 315 fasedetekterende fokuspunkter som dekker en større del av bildeflaten.

Det merkes.

Sony RX10 IV er vesentlig raskere enn RX10 III. Ikke bare på skuddtakt, som gir deg cirka 250 jpeg- og 110 råfiler i serie. Hvis minnekortet er raskt nok. Autofokssystemet er det samme som på systemkameraet Sony a9, hvilket betyr lynraskt og presist. Følgefokusen er endelig der den burde ha vært på forgjengeren, altså så mye bedre at du kan regne med en betydelig økning i skarpe bilder på serieopptak.

Små endringer

Ergonomien er stort sett uforandret. Sony har gitt kameraet vippbar pekeskjerm. og en knapp for valg av fokusområde på siden av objektivet. En styrepinne på baksiden finnes ikke. Det hadde vært praktisk å ha hatt, for å flytte fokuspunkter når man har søkeren til øyet. Man kan gjøre et med en finger på skjermen, men det er ikke like praktisk.

Ellers har zoomen har både zoom- og blenderring på objektivet, en her er det i tillegg en fokusring, og en fokusknapp på siden. Én liten detalj: Bryteren for fokusmodus har fått en auto- eller aktiv modus, i tillegg til kontinuerlig (c) og S for fokus på første bilde.

Kameraets 4K-video gir som vanlig en oppløsning på 3840 x 2160 piksler, og har støtte for profformater med valgbare bildeprofiler som XAVC S, og SLog2/3 gammaprofil. Det har den samme hodetelefon- og mikrofontilkoblingen som RX10 III, og opptil 1000 fps slow motion.

Bildekvalitet

Som ventet er opptakskvaliteten fra 4K-video sylskarp, støyfri og opptakene viser god kontrast og jevn fargegjengivelse. Den sterkt forbedrede autofokusen har endelig gjort det mulig å bruke rask og stillegående fokus under opptak, uten jaging og leting fordi følgefokusen ikke henger med.

På stillbilder leverer den bakbelyste 20 Mp bildebrikken, den samme detaljskarpheten vi så på RX10 III. Den er ikke vesentlig bedre enn hos Panasonic Lumix FZ2000, men Zeiss-optikken på Sony-kameraet, gir det en liten fordel på optisk ytelse.

Det finnes nesten ikke kromatisk fargebrytning, fortegningen er moderat og vignetteringen relativt beskjeden, og vitner om en godt korrigert zoom.

Bildestøyen er ikke sjenerende opp til 1600 ISO, og er så godt kontrollert at 3200 ISO, blir tangeringspunktet her. Selv om filene er fullt brukbare på 6400 ISO, blir kornstøyen blir betydelig grovere på høye ISO-verdier, og bildedynamikken og fargemetningen faller raskt.

Kostbart allroundkamera

Sony RX10 IV har fått vesentlige oppgraderinger som gjør det til det beste superzoomkameraet vi har testet. Det kombinerer en lyssterk 25 x zoom, med forutsigbar bildekvalitet, 4K-video og betydelig bedre skuddtakt og fokuspresisjon. Man får virkelig i pose og sekk her, men det koster. Mye. Den høye prisen gjør det vanskelig å dele ut toppscore, selv om kameraet er aldri så komplett.

picture1 picture2 picture3 Sony Cyber-shot RX10 IV 1
<
>
Kameraet er større enn man skulle tro, men ergonomien er gjennomgående god.
Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

2 hendelser på “Sony Cyber-shot RX10 IV”

  1. Arnold Winje

    RX10 IV ble anbefalt av en bekjent i en fotoforretning. Jeg har fra tidligere D3s og D850, men siden jeg går endel på fjell og i skog og mark, var jeg på jakt etter et lite, lett og kraftig ( tele) kamera. Det har vært en utrolig opplevelse å ha med seg RX10 IV over alt, og jeg har virkelig fått mulighet til å fotografere det jeg synes er morsomst, fugler i flukt. Følgefokusen på kamera er enestående, og jeg ble helt målløs første gang jeg fulgte en Makrellterne som stupte etter byttet. Lock-on var virkelig lock-on, følte meg som en pilot i et kampfly; den grønne flekken som indikerer følgefokus satt som en klegg på Makrellterna og «slapp ikke taket » så lenge jeg holdt utløser nede. Overveldende positivt, og det har gitt meg et vell av bilder jeg ellers ikke ville ha klart å tatt. Men vær oppmerksom på at lock-on ikke fungerer like bra over 400 mm. Ved 600 mm fikk jeg den ikke til å fungere i det hele tatt. Når man har D850 og bruker Nikkor 500 mm, får man naturligvis en detalj-rikhet og brillianse som er vesentlig bedre enn på RX10 IV, men da snakker vi om utstyr som er så tungt og volumiøst at det er umulig å bære på i lengden. Så her må man inngå kompromiss. Takket være SONY RX10-IV har jeg fotografert fugler og dyr jeg ellers aldri ville ha «kommet til» å fotografere. Som en «venn» å ha med ut i skog og mark og på fjellet, anbefales kameraet på det sterkeste!

    1. Takk for flott referat av sony’n, da blir det mitt første ordentlig kamera. Blir spenende, gleder meg faktisk til å sykle og gå videre innover i Drammens skogen med dette og et par batt extra og et godt stativ for Panorama bilder.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Fire trådløse mikrofoner som gir deg proffe videoer

Helrått hybridkamera

Setter en ny standard

Canons beste kamera noensinne

Sånn skal det gjøres

Mellomformat med mer fart

Slik velger du riktig objektiv til kameraet

Kompakt og kompetent

Trekker motivet mye nærmere

Det beste fullformat videokameraet?

Sylskarp portrettele

Rålekkert kamera i 80-talls kostyme