TESTER Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

: Sony RX100 IV

Det dyreste lommekameraet

Det beste lommekameraet er blitt enda bedre, og enda dyrere.

Av / 14.08.15 - 12:00
Sony RX100 IV

Lyd & Bilde mener

  • Fantastisk bildekvalitet og lite nok til at det går ned i lommen. Forbedret søker og ekte 4K-video med høy kvalitet, lyssterk optikk og kjapp skuddtakt.
  • Så lite at knappene blir små, moderat batteritid og høy pris.

Gode kompaktkameraer vokser ikke på trær. De beste koster som regel en del, men da er de gjerne et godt alternativ til et større kamera. Som et speilreflekskamera. Bare uten utskiftbar optikk, og en klumpete design, men lite nok til at det går ned i jakkelommen.

Sony RX100 var det første ekte lommekameraet med en stor 1-tommers bildebrikke og lyssterk optikk, som satte en ny standard for bildekvalitet i lettvektsklassen. Senere har det kommet flere modeller i serien, – senest RX100 III – og nå er vi kommet til den fjerde i rekken: RX100 IV, med det samme 24-70mm f1,8-2,8 objektivet som leverer svært skarpe bilder.

Prisene har vært vårt største ankepunkt når vi har testet Sonys rå lommekompakter. Siden da har prisene falt og den enkleste utgaven koster nå 3400 kr, mens den dyreste RX100 III koster 6500 kr. Men nå er den nye RX100 IV den dyreste med femsifret prislapp: 10.900 kr!

Dermed er den også det dyreste digitale lommekameraet i markedet. Sony forsvarer prisen med at kameraet har fått 4K-video (men bare i fem minutter av gangen), ny bildebrikke, elektronisk lukker på 1/32.000s og en sterkt forbedret elektronisk OLED-søker.

 

Annonse

Det er flere endringer sammenlignet med RX100 III, men dette er de viktigste.

Testen av RX100 III leser du her.

I denne testen skal vi ta for oss de mest betydningsfulle endringene, og den nye bildebrikken, søkeren og videofunksjonene er vårt hovedfokus på RX100 IV.

For en gjennomgang av de andre funksjonene, kan man lese innledningen på testen av RX100 III.

De nærmeste konkurrentene er Canon PowerShot G7X, som koster halvparten, Panasonic Lumix LX100 (med 4K-video) og Leica D-Lux, som er mye større – men også Nikon 1 J5 som har utskiftbar optikk.

Sonys nye 20 Mp bildebrikke.
Sonys nye 20 Mp bildebrikke.

Ny bildebrikke

Sony har gjort en vri med bildebrikken i kameraet. Den er fremdeles en tomme – altså fire ganger større enn vanlig for et kompaktkamera, og 20 megapiksler. Men her har Sony satt sammen delene i bildebrikken på en uvant måte.

Dataprosesseringen fra fotosensorene i det øverst laget, er flyttet på baksiden av sensorene for raskere dataoverføring til Bionz X-prosessoren. Som har fått DRAM-minne, som gjør det mulig for prosessoren å takle den økte datamengden som 4K-video og 16 bilder/s skuddhastighet gir på kameraet.

 

Dermed kan det knøttlille kameraet skyte ekte 4K-video i opptil 100 Mb per sekund!

Velg og merke i maks fem minutter, og man trenger et av de nye klasse U3 SDXC-minnekortene med med hastighetsklasse UHS-I eller II, for å utnytte hastigheten til 100 Mbps i 4K.

Så, 16 bilder/s skuddtakt, ND-filter, 4K-video, og støtte for filmformatet XAVC S og videoprofilen S-log2, er altså blant nyhetene i RX100 IV. Det er også en større 2,6 Mp OLED-søker, fremdeles av typen som spretter opp og må trekkes litt ut for å gi et skarpt bilde – og sakte film i opp til 1000 fps hastighet. Nytt er også muligheten til å ta opp video i full HD-kvalitet, og samtidig ta stillbilder med 17 Mp oppløsning, i redusert oppløsning på 800 x 720 i fire sekunder, eller 1136 x 384 i to sekunder.

Søkeren er større med mye høyere oppløsning enn i forgjengeren.
Søkeren er større med mye høyere oppløsning enn i forgjengeren.

Det er flere små endringer her, blant annet i menyoppsettet, programmerbare funksjoner og innstillingsvalg for stillbilder, 4K-og HD-video, men det fører for langt å ramse opp alle her.

Brukervennligheten har ikke gjennomgått store forandringene. Foruten en bedre søker og nytt mønster på serrateringen av den programmerbare ringen rundt objektivet, er kameraet  identisk med den tidligere RX100 III.

Når man plukker opp kameraet merker man at flere ting er forbedret. Bildekvaliteten skal vi komme tilbake til, men fokussporingen er bedre. Det samme er bildestabiliseringen på video og responsene. Det er ikke bare skuddtakten på 16 bps (5 bps med kontinuerlig autofokus) og 1000 fps sakte-film som går unna her. Kameraet lagrer raskere også.

Ikke mange endringene her, litt små knapper, mener vi, og et lite håndgrep hadde gjort seg.
Ikke mange endringene her, litt små knapper, mener vi, og et lite håndgrep hadde gjort seg.

Bildekvalitet

Sony-kameraets 24-70mm zoom er blant de skarpeste på noe kompaktkamera, og sammen med Sonys 20 Mp 1-tommers bildebrikke, leverer kameraet den høyeste bildekvaliteten i klassen for små proffkompakter.

Men bildekvaliteten er ikke mye bedre enn i RX100 III. Den er marginalt bedre på bildestøy på høy ISO-følsomhet, og tegner litt finere kornstøy på 3200 og 6400 ISO enn RX100 III. That’s it.

Bildedynamikk, fargegjengivelse, oppløsning og skarphet er fremdeles fremragende. Med andre ord, lik RX100 III som koster over 4000 kr mindre.

For mer om bildekvalitet, kan du lese testen av RX100 III her.

For kostbar

Det er godt at Sony fremdeles selger RX100 III, for trenger man ikke 4K-video, 16 bps skuddtakt eller slow motion på 1000 fps, får man et like bra kamera for mindre penger. Søkeren i RX100 IV er riktignok større og skarpere, og videokvaliteten i 4K-oppløsning overgår alt vi har sett fra noe kompaktkamera hittil. Men det koster mer enn det smaker, og tross at dette er det aller beste lommekameraet til nå, er det for dyrt til at vi tildeler det full score.

Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Fire trådløse mikrofoner som gir deg proffe videoer

Helrått hybridkamera

Setter en ny standard

Canons beste kamera noensinne

Sånn skal det gjøres

Mellomformat med mer fart

Slik velger du riktig objektiv til kameraet

Kompakt og kompetent

Trekker motivet mye nærmere

Det beste fullformat videokameraet?

Sylskarp portrettele

Rålekkert kamera i 80-talls kostyme