TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

: TomTom GO 5200

Moden GPS

Generasjoner av utvikling gjør at det knapt finnes noe å klage på.

Av / 07.03.17 - 13:42
TomTom GO 5200

Home mener

  • Enkel å bruke. Tar hensyn til aktuell trafikksituasjon. Gratis oppdateringer.
  • Litt lavoppløst skjerm.

GPS navigasjon har faktisk utviklet seg like mye som mobiltelefonene. Ser vi tilbake på de første vi testet for ti år siden, er de nesten latterlig dårlige sammenlignet med hva vi får i dag. På den tiden hadde de grusomme fester, dårlige skjermer uten multitouch, forvirrende håndtering, dårlig presisjon og irriterende dårlig ytelse. Dessuten kostet de en liten formue. Dagens GPS-er er forbedret på alle punkter, men er likevel betydelig billigere.

Et bra eksempel er utviklingen hos Tomtoms GO-serie. Først endret man programvaren slik at den skulle bli mer modulær og gjøre det mulig å oppdatere enkelte funksjoner. Så kom dataoppkobling som ga mulighet til minuttfersk trafikkinformasjon. Deretter fikk man endelig et smidigere feste. Så fikk man en mer moderne, mer lettvint programvare, samt multitouch-skjermer. Og i fjor ble enda flere tjenester bakt inn i prisen.

En smidig opplevelse
Selv for deg som ikke tidligere har brukt noen av Tomtoms GPS-er, er det forbilledlig lett å komme i gang. Du oppretter en konto hos Tomtom, som så har kontrollen på dine oppdateringer, samt synkroniserer med dine smartmobil-apper. Koble til ladekabelen til festet, klem det fast med sugeproppen, og sett så fast GPS-en med magnetfestet. Så er det bare å angi destinasjon og kjøre i vei.

Destinasjoner er enklere enn noensinne å angi. Til forskjell fra visse konkurrenter er det ikke så viktig i hvilken rekkefølge man angir steder og gatenavn, da den smart gjetter hva man mener. Det finnes også et omfattende tilbud av interessepunkter, hvor man ikke bare bruker tidligere opplastede, men også søker online. Det smidigste er imidlertid appen MyDrive, hvor man allerede på vei til bilen kan angi hvor man vil kjøre og hvilken vei, så synkroniseres det automatisk med GPS-en.

Det beste veivalget
Denne generasjonens modeller har noe som Tomtom kaller Priority Driving. Det er en kombinasjon av de nyeste kartene, oppdatert trafikkinformasjon, samt smarte antydninger om hvor du er på vei. Akkurat trafikkinformasjonen er noe som Tomtom lenge har vært meget bra på, med betydelig raskere og mer detaljert informasjon om trafikkulykker og køer. Dermed kan den raskt finne omveier hvor trafikken flyter bedre, og som gir raskere reiselengde.

Annonse

Informasjonen på skjermen er tydelig, med inn- og utzooming av kartet, avhengig av hvor raskt man kjører. Dermed får man både bra oversikt på motorveien og detaljer når det er krappe svinger. Avkjøringer på motorveier vises tydelig, både med riktige veiskilter og anbefalinger om hvilken fil man skal legge seg i. Høyest oppe på skjermen ser man alltid neste sving, og til høyre ser man hvor langt borte eventuelle komplikasjoner er.

Endelig full oppkobling
Som tidligere kan man koble GPS-en til mobilen. Det gjør det mulig å bruke den som høyttalertelefon samt å se meldinger. Man kan til og med få dem opplest for seg, selv om datastemmen ikke direkte låter naturlig. Nytt er derimot at man ikke bare kan gi stemmekommandoer til GPS-en, men til og med til mobilen. Dette støtter både Siri for iPhone og Google Now for Android-mobiler.

Og endelig har de mer påkostede modellene fått innebygd Wifi. Det innebærer at man ikke lenger må koble GPS-en til dataen med en ledning for å last ned oppdateringer. Det holder med å ta den inn fra bilen slik at den kan koble seg på ditt trådløse nettverk. Dermed er det siste irritasjonsmomentet med å bruke Tomtom også borte. Vi setter også pris på at det er inkludert gratis oppdateringer av kart og fartskameraer i hele apparatets levetid.

De ulike modellene
Skal man velge GO 520/620 eller GO 5200/6200? Funksjonene og tjenestene er de samme for alle modellene. Det første tallet angir om skjermen er på 5 eller 6 tommer, hvor de større skjermene dessuten har betydelig bedre oppløsning. Modellene med en ekstra null på slutten har dataoppkobling via et innebygd SIM-kort, som også fungerer i utlandet. Med de tresifrede må man bruke mobilen til dataoppkobling.

Konklusjon
Vi har i de siste testene fremhevet Tomtoms GPS-er som de beste markedet, og denne siste generasjonen er intet unntak. De er lette å bruke, informasjonen på skjermen er tydelig, og det er aldri noen tvil om hvor eller hvordan man skal svinge. GPS-en lar deg alltid finne raskeste veien takket være minuttfersk trafikkinformasjon. Nå kan den dessuten oppdatere seg selv via Wifi. Dermed har man haket av for alle våre ønsker.

Jonas Ekelund
(f. 1969): Journalist og nyhetsredaktør. Jonas har jobbet for Lyd & Bilde siden 2007 med det meste som kan kalles bærbart. Det vill si mobiler, trådløse høyttalere og hodetelefoner. Iblant kommer testingen inn på kollegaenes områder innenfor multiromslyd, hjemmekino og foto. Han startet sin bane som teknikkjournalist på IDG og skrev blant annet for PC för Alla, Internetworld og det som senere ble M3.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Les videre med LB+

Populært!

Årets beste tilbud

Tilgang til ALT innhold i 4 uker for 4 kr

LB+Total måned

Tilgang til ALT innhold i 1 måned

LB+ Total 12 mnd

Tilgang til ALT innhold i 12 måneder (Mest å spare)

4,- / for 4 uker
185,- / for 1 mnd
154 ,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
  • Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
  • Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
  • L&B TechCast – en podcast av L&B
  • Deaktiver annonser
Vi har ingen bindingstid, si opp når du selv vil.
Annonse

Gruppetest: Kjør sommeren i møte på to hjul

Bakhjulsdreven Model 3: Her får du mye for pengene

Når kjøregleden er viktigere enn rekkevidden

F-150 Lightning: Diger og deilig

Et knallgodt bilkjøp

Kia EV9: For en SUV!

Familievennlig AMG-rakett

Smart strøm til elbilen

Komfortabel langtursekspress

Fisker Ocean: Potensialet er der - om selskapet består

Kineseren er bedre enn konkurransen

Langtursekspressen