TESTER Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

: Sony PHA-3AC hodetelefonforsterker

Massiv oppgradering for hodetelefonene

Sonys lille forsterker spiller fantastisk og takler HD-lyd med glans.

Av / 12.02.15 - 00:01
Sony PHA-3AC hodetelefonforsterker

Lyd & Bilde mener

  • Strøken lydkvalitet og nyttige innganger gjør Sonys lille forsterker til et attraktivt valg for alle som vil ha best mulig lyd i hodetelefonene.
  • Den trenger definitivt batteridrift, og i tillegg er den alt for dyr.

Den lyder fantastisk og løfter lydkvaliteten i en hver hodetelefon. Sonys lille hodetelefonforsterker støtter også de fleste lydformater. Også såkalt HD-lyd, eller Hi-Res Audio som Sony kaller det.

Hodetelefonforsterkeren har nemlig en innebygget digitalomvandler (DAC) som gjør signalbehandlingen, i stedet for at den skjer i datamaskinen.

Forsterkeren har tre digitale lydinnganger: USB, mikro-USB og optisk, men også en analog lydinngang, som kan fungere som lydutgang også. Men det er på fronten det skjer. Der er det nemlig et par 3,5 mm minijackutganger, i tillegg til den vanlige stereoutgangen. De to minijackkontaktene er til venstre og høyre kanal, og med hodetelefoner som for eksempel Sony MDR-Z7, kan man bruke balanserte kabler for enda bedre lyd.

Sony-forsterkeren finnes forresten i to utgaver: PHA-3 og PHA-3AC, som vi tester her. Mens førstnevnte har et innebygget ladbart batteri med cirka seks timers driftstid, er AC-versjonen avhengig av en 5 V strømadapter.

Ellers er de like, og bortsett fra at utgaven med batteri ikke leverer full effekt på hodetelefonutgangene når den kjører på batteri, kan forsterkeren brukes med et bredt utvalg hodetelefoner. Den takler elektrisk motstand opp til 600 ohm, og kan brukes med ørepropper så vel som relativt tungdrevne, store hodetelefoner.

Annonse
PHA-3_Rear_140808
Mikro-USB-kontakten kan brukes når man vil koble mobiltelefonen rett i DAC-en.

 

Gnistrende lydkvalitet
Lyden er fantastisk klangrik og fyldig. Sony sier at forsterkerens DAC (32-bit ESS Sabre 9018), takler filer opp til 32-bits dybde og 384 kHz arbeidsfrekvens. Men den støtter også DSD-filer (DSD64 og 128), som foreløpig er lite utbredt, men finnes på enkelte nettsteder.

Den er altså klar for det meste av høyoppløste lydfiler, og det følger også med kabler til smartmobiler som kan kobles til DAC-en i forsterkeren, via mikro-USB-inngangen på baksiden. Spiller man MP3-filer, kan man aktivere DSEE HX med en knapp på siden, som Sony mener skal gi bedre lyd fra lavoppløste, komprimerte lydfiler.

Akkurat det kan jeg ikke si at jeg merket noe til, om DSEE HX-bryteren stod i av eller på hadde ingenting å si for lydkvaliteten.

For den spiller glimrende uansett. Jeg brukte en Mac og en iPhone – begge koblet rett i DAC-en via USB og optisk kabel, og Sony-forsterkeren lød eksepsjonelt bra uansett.

Brahms Requiem med blant annet Cheryl Studer som solist, lød svært og klangfullt. Den skaper ikke den samme dybden i lydbildet som Oppo HA-1, og ikke den samme 3D-følelsen som McIntosh MHA100, men til prisen må jeg medgi at lydkvaliteten er helt i øverste sjikt. Den rimeligere Fostex HP-P1 – som også har batteridrift, kommer veldig nært Sony-forsterkerens klangkarakter. Men Sony-en stikker i fra når man kjører lyden ut via de balanserte lydutgangene.

Bassen er dyp, kontrollert og potent, mens mellomtonen er glatt, åpen og fyldig. Enda bedre er kanskje diskanten, som er superluftig med krystallklar detaljgjengivelse. Skal jeg sette fingeren på noe, må det være at stereoperspektivet ikke er så bredt som jeg foretrekker. I akkurat denne disiplinen, er Fostex-forsterkeren å foretrekke.

 

Konklusjon
Mens prisen er i høyeste laget, er det lite å utsette på funksjonalitet og lydkvalitet. Jeg vil nok foretrekke versjonen med batteridrift, for da blir den plutselig bærbar og langt mer anvendelig enn AC-versjonen. Uansett er Sony PHA-3AC en seriøs DAC med glimrende lyd, som er like godt egnet på skrivebordet som i stuen eller i studio.

Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

AirPods har aldri vært bedre

Google kan fint lage hi-fi

De smarteste øreproppene fra JBL

Vi har testet de mest spinnville hodetelefonene fra B&O

Her får du mye for pengene

Åpent er enda bedre – men også dyrere

Lukket design møter åpen lyd

Hermetikkåpneren

Skarpe skyts i premiumklassen

Seks premium hodetelefoner: Hvem tar tronen?

ANC-hodetelefoner med et ekstra triks

Ungdommelige hodetelefoner gjør rent bord