TESTER Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

: Rega Elicit-R

Endelig er forsterkeren gjort riktig

Rega har gått tilbake til tegnebordet og rettet opp det vi ikke likte med forsterkeren Elicit. Den nye utgaven er nesten ikke til å kjenne igjen!

Av / 06.03.14 - 14:07
Rega Elicit-R

Lyd & Bilde mener

  • Til tross for beskjedne ytre mål har Elicit-R nok kraft til å spille ganske høyt uten å miste grepet. Forsterkeren har et usedvanlig tempo, samtidig som den har et godt grep om detaljene i lydbildet. Aldri et kjedelig øyeblikk! Pluss for platespillerinngang.
  • Om du likte forgjengerens glatte og forsiktige spillestil, er kanskje ikke arvtakeren noe for deg. Her er det attakk og dynamisk kontrast som gjelder, i hele toneskalaen. Selv om den ikke er blant de tøffeste når man snakker rå muskelkraft. Digitale innganger er fraværende, så også hodetelefonutgang.

Rega har alltid vært kjent for å lage seriøse produkter, uten noe dilldall. Derfor var forventningene høye da den integrerte Elicit kom til test en sommerdag i 2009. Forventninger som dessverre ikke helt ble innfridd. Forsterkeren låt både fint og oppløst, men manglet den dynamiske gnisten og basskontrollen som gjør musikken levende. Elicit låt rett og slett ganske tamt.

Tilbake til tegnebordet
Rega kan selvsagt ikke være fornøyd med å levere et halvbra produkt. Spesielt ikke når de senere introduserte den ultrakompakte Brio-R, som til 5.000 kroner låter både levende og engasjerende, med fremragende mikrodynamikk.

Når Rega nå har bygget Elicit-R opp fra grunnen av, er det med den mye rimeligere Brio-R i tankene. Og det er ikke bare utseendemessig, hvor Elicit-R har fått erstattet den kurvede fronten i børstet aluminium, med en dekket av pleksiglass, og med elegante, firkantede knapper i stedet for runde.

 

Les også:
Test av 7 vegghøyttalere

Annonse

 

Effektforsterkertrinnet er inspirert av Brio-R, med Darlington-forsterkning. Et prinsipp hvor to bipolare transistorer er koblet slik at strømmen som forsterkes av den første transistoren forsterkes videre av den neste. Dette skaper en mer effektiv forsterkning enn om de to transistorene skulle jobbet separat fra hverandre. Derimot har Elicit-R til forskjell for Brio-R påkostede spenningsreferanser som holder spenningen den samme uavhengig av høyttalerlast. Elicit-R har også mer påkostede kondensatorer. Så skal man heller ikke kimse av høyere effekt. Der Brio-R har 50 watt per kanal, har Elicit-R 105 watt. Til sammenligning hadde den gamle Elicit 82 watt per kanal.

Elicit-R har fått elegante, firkantede knapper, hvor forgjengeren hadde runde.
Elicit-R har fått elegante, firkantede knapper, hvor forgjengeren hadde runde.

Forforsterkertrinnet er bygget på forgjengerens, men med forbedret strømforsyning, med to regulatorsteg i stedet for ett. Videre er kretskortutformingen forbedret.

Jeg kunne forkorte signalveiene i Elicit-R sammenlignet med den forrige Elicit, og Elicit-R har et lavere støygulv. Igjen er dette takket være forbedret kretskortutforming, kunne konstruktør Terry Bateman fortelle meg i en e-post.

I den tidligere Elicit var effektforsterkeren den begrensende delen i signalveien og gjorde ikke Klasse A forforsterkerdelen rettferdighet. Men ved å kombinere Klasse A forforsterkeren med effektforsterkerprinsippet i Brio-R (Darlington), sammen med forbedret strømforsyning og kretskortutforming, løftes ytelsen til forsterkeren til det nivået du hører når du lytter til forsterkeren, sier Bateman selvsikkert.

Innganger
Elicit-R har fem innganger av typen ubalansert RCA, hvorav en er for platespiller med MM-pickup. Det skulle bare mangle, fra en av verdens mest kjente platespillerprodusenter! Inngangsnivået på hver inngang kan programmeres, slik at man kan få samme lydstyrke fra samtlige innganger uavhengig av utgangsnivået på komponentene som er koblet til. I tillegg har forsterkeren en opptaksutgang, for den som trenger slikt i dag. Her er imidlertid verken balanserte XLR-kontakter eller digitale innganger.

Kjøleribber er nødvendig for å lede varmen ut fra innsiden. På Elicit-R er de elegant skjult på innsiden av sideveggene.
Elicit-R har fem ubalanserte innganger, inkludert en platespillerinngang for MM-pickup.

Overraskende rask
Med forgjengeren Elicit i minne var forventningene da jeg koblet opp forsterkeren at den skulle låte oppløst og fint, men litt tamt og flatt. Sjeldent har jeg tatt så feil.

For det jeg hører er langt fra tamt. Med de glimrende, gulvstående PMC fact.12 stående i testrommet, er det imponerende mye liv i lydbildet fra Thomas Dybdahls umastrede versjon av ”This Love is Here to Stay” fra albumet ”What’s Left is Forever – Hi-Fi Edition”, eksklusivt tilgjengelig på strømmetjenesten Wimp. Den umastrede versjonen i tapsfri kvalitet låter råere og mer dynamisk enn standardutgivelsen, med mer energi i dypbassen – spesielt i basstromma, samtidig som den er mykere i overtoneregisteret. En fantastisk nytelse med riktig utstyr. Og Elicit-R får frem magien. Det er imponerende store kontraster i lydbildet. De lave frekvensene fra basstromma og bassgitaren kommer frem med glimrende fylde og snert, samtidig som falsettstemmen til Thomas i midten har god plass å utfolde seg på. Perkusjon har god snert, og jeg blir sittende og digge fra begynnelse til slutt.

Kjøleribber er nødvendig for å lede varmen ut fra innsiden. På Elicit-R er de elegant skjult på innsiden av sideveggene.
Kjøleribber er nødvendig for å lede varmen ut fra innsiden. På Elicit-R er de elegant skjult på innsiden av sideveggene.

Forsterkeren har litt lav ”gain”, som gjør at volumhjulet må skrus høyere enn med mange andre. Når høyttalerne i tillegg har så lav følsomhet som 85 dB med en watt, må volumhjulet fort opp på klokka 2-3 før det blir skikkelig liv på testrommet. Fordelen er at det er lettere å ha kontroll over lydnivået, siden det går i mye finere steg.

Historiefortelling
Når Lars Winnerbäck griper mikrofonen, lytter man. Gjengitt av Rega Elicit-R gråter man. Den skjøre viseballaden ”Vi åkte aldrig ut till havet” som handler om alt man aldri fikk gjort, låter sjeldent naken og skjør. Forsterkeren får frem følelsen i Winnerbäcks grove røst i det viktige mellomtoneområdet, samtidig som hvert gitaranslag klinger ut med stor klang og brå snert. Alt innenfor et stort klangbilde.

Rytmer
Personlig ville jeg aldri hatt en forsterker som ikke kan spille opp til dans når nødvendigheten byr seg. Forgjengeren Elicit kunne ikke det, den gikk i knestående før moroa i det hele tatt hadde begynt å nærme seg. Men Elicit-R er slettes ikke som sin forgjenger i denne disiplinen, da den holder kontrollen helt ned i bassområdet, og gjengir rytmene med glimrende snert. Resultatet er at man godt kan spille både trance og techno og få skikkelig dansefot. Men dette er på langt nær noen PA-forsterker, så hvis du skal ha noe å drive dine partyhøyttalere med, må du se etter noe annet. Satt opp ved siden av for eksempel Hegel H200 blir Elicit-R vesentlig tidligere kortpustet.

Rega_Elicit-R_forfra

Overtoner
Det som er lett å glemme når man hører på Elicit-R, er at den også serverer meget nyanserte overtoner. Man glemmer det, fordi diskanten er en så naturlig del av lydbildet. Det finnes riktignok enda mer gjennomsiktige alternativer, men det blir dyrt hvis det ikke skal gå utover noe annet. Vi har for eksempel en Norma Revo IPA-140 inne til test, som har vesentlig mer å gi helt i toppen, og har et enda luftigere og mer gjennomsiktig lydbilde. Men denne koster over det dobbelte, og er uten sammenligning for øvrig. Det som er ganske sikkert, er at jeg ikke kan komme på en forsterker til 20.000 kroner som låter mer komplett og musikalsk enn hva Rega Elicit-R gjør.

Konklusjon
Rega Elicit-R er en klar forbedring fra sin forgjenger. Dan tar jobben på stående fot, og virkelig briljerer i bassen og mellomtonen. Med en stor og massiv tonestruktur, og godt med dynamikk innenfor forsterkerens evne hva kraft gjelder. Den er altetende og absolutt ingen pingle, samtidig er det viktig å påpeke at den ikke utfordrer de kraftigste konkurrenter i denne disiplinen. For eksempel bevarer både Hegel H200 og Primare I32 kontrollen ved et høyere lydnivå enn Rega Elicit-R. Men Rega har en utrolig evne til å holde på kjenslen i musikken, og få frem bakgrunnen i det store klangbildet. Kanskje den mest komplette forsterkeren der ute til under 20.000 kroner.

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Les videre med LB+

Populært!

Årets beste tilbud

Tilgang til ALT innhold i 4 uker for 4 kr

LB+Total måned

Tilgang til ALT innhold i 1 måned

LB+ Total 12 mnd

Tilgang til ALT innhold i 12 måneder (Mest å spare)

4,- / for 4 uker
185,- / for 1 mnd
154 ,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
  • Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
  • Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
  • L&B TechCast – en podcast av L&B
  • Deaktiver annonser
Vi har ingen bindingstid, si opp når du selv vil.
Annonse

Bluesound tar opp kampen med WiiM

Technics frir til audiofile

Ligner et laboratorieapparat

Rett og slett et knallkjøp

En ganske uvanlig platespiller

Gløder av spilleglede

Stylet minimalisme

Hi-Fi-strømming på budsjett

High-end i tungvektsklassen

Kompromissløs lyd i lomma

Full kontroll

Her er Denons løsning på Sonos-kaoset