Marantz er et firma som i dag er kjent for å produsere fornuftige og fornuftig prisede apparater som veldig ofte har et utmerket pris/ytelsesforhold. Man har i mange år hatt lydguruen Ken Ishiwata som det gyllende øret, og det finnes også såkalte KI serier hvor Ken har løftet lyden ytterligere i noen spesielle apparater ”med potensial til forbedringer”, som Ken Ishiwata selv sier.
Det finnes noen fellestrekk i Marantz apparater, man benytter en current-feedback teknologi og deres egne HDAM-moduler i forsterkningen. Noe som også gjelder denne hodetelefonforsterkeren, som benytter samme teknologi for forsterkningen som i deres Premium 11 Series forsterkere.
Tusenkunstneren
”High quality Headphone amplifier with DAC Mode” kaller Marantz den. Ja, hva man skal kalle den er litt avhengig av hvilke behov man har. Dette er nemlig en maskin som kan både det ene og det andre. Hodetelefonforsterker, DAC og dessuten kan den fungere som forforsterker. Egentlig er det nesten en ny apparatkategori man burde sette opp, for en slik altmuligmann med spesialkompetanse.
Selve apparatet er halvbredt og fantastisk pent med det runde tegnvinduet og retro sider av tre som kjennetegner Marantz. Apparatet oser kvalitet og det finnes absolutt ikke noe plastaktig over det.
Fronten er enkel å forstå med sine to ratt, et for volum og et for inngangsvalg. Det sistnevnte benyttes også for valg ved oppsetningen. Her kan du også stille de tre gain-nivåene for at forsterkeren skal kunne passe alle de ulike hodetelefonimpedanser.
Digitalt finnes det to optiske, en koaksial og en USB A på fronten (som også passer i-gadgets) samt en USB B inngang. USB B inngangen kan foruten 192 kHz/24 bit også DSD 2.8 MHz og 5.6 MHz. Man har også øket avskjermingen rundt denne inngangen for å minske risikoen for høyfrekvent innstråling fra datamaskinen. Man har også bygget inn en ”jitter remover” og en dobbel clock-generator.
Dessuten finnes det en analog AUX med 3,5 mm jackinngang. Det må vel nærmest anses som en nødløsning om man absolutt vil ha inn en analog kilde, men det fungerer.
Av utganger finnes en fast og en variabel utgang (RCA) om du vil koble DAC1 til et par aktive høyttalere eller et stereoanlegg. Den kan agere både som forforsterker og som ren DAC. Det følger med en fjernkontroll som dekker hverdagsbehovet.
DAC og forforsterker
”En DAC er vår tids pick-up” pleide min gamle kollega Michael Madsen å si. Kvaliteten på gjengivelsen fra din digitale kilde er i høy grad avhengig av hvilken DAC du har. Det sitter DAC-er innebygget i det meste som tar imot et digitalt signal, for eksempel i din datamaskin. Mangle kobler derfor bare en ledning mellom hodetelefonuttaket på dataen og en inngang på forsterkeren.
At det er forskjell på hvilken lyd du får med en datamaskin som kilde kan du enkelt sjekke med Marantz HD-DAC1. Du kan koble dataen både analogt og via USB, prøv selv å høre forskjell. Ja, forskjellige datamaskiner låter ulikt på den analoge utgangen, men USB-utgangen er alltid klasser bedre. Derfor er en DAC med USB inngang avgjørende om du vil ha bedre lyd når du strømmer via dataen eller spiller musikken du har lagret på den. Merkelig nok dukket ikke HD-DAC1 opp direkte i utgangsvalget på min Mac ved USB-kobling, den måtte først velges i Lyd- og Midi innstillingene før den kom på listen som valgbar enhet.
Som DAC arbeider HD-DAC1 meget bra. Du får en lydkvalitet som etter min mening godt og vel motiverer prisen om det bare hadde vært en DAC som ikke kunne noe annet. Den er enkel å jobbe med og gir et stort og detaljert lydbilde med en fin renhet. Den klarer å gjøre den svarte bakgrunnen riktig svart når man tenker på hva den koster. Jo, det finnes naturligvis bedre DACer om man går opp i pris, men Marantz har lykkes fint med HD-DAC1. Det gjelder også når man benytter den som forforsterker. Man må vel nærmest nesten anse forforsterkerdelen som en bonus. Det betyr at du kan ha apparatet sammen med en datamaskin og et par aktive høyttalere og få et lite anlegg ”til skrivebordet”, men med en høyklasse lyd. Og har du en integrert forsterker med inngang direkte til effektforsterkeren blir du nok litt overrasket om du kobler inn HD-DAC1 som forforsterker.
En forforsterker skal helt enkelt forstyrre signalene så lite som mulig når den skal styre volum og valg av kilde. Her slippes mye gjennom. Som forforsterker er dette en billig løsning, en skikkelig bra forforsterker betyr alltid også en høy prislapp. Men med fornuftige komponentvalg og, som i dette tilfellet, utprøvd og velfungerende teknologi, kan man komme langt. Absolutt så langt man kan kreve til denne prisen.
Altså er dette et apparat som er verdt pengene som ren DAC, også verdt pengene som ren forforsterker. Men, var det ikke en hodetelefonforsterker?
Støy eller ikke støy
Det første man hører fra en hodetelefonforsterker er hvor mye den støyer. Inn med hodetelefonene og skru opp volumet. Med et par bra hodetelefoner får man kjapt en oppfatning av hvor bra det er. Her viste deg seg også at nettkabelen også gjorde utslag. Feilfaset kom det litt støy, rettfaset vesentlig mindre, faktisk støyer den som helhet veldig lite. Og med en virkelig bra nettkabel – i og for seg så dyr at den nærmest var tåpelig å benytte sammen med dette apparatet – var Marantz HD-DAC1 så støyfri som jeg nesten tror det er mulig å få en hodetelefonforsterker. Det viser at det er et virkelig bra apparat som har en kanonkapasitet til å gi en fin gjengivelse.
Som med så mye kvalitetselektronikk viser den det med å svare fint på de små triksene man kan komme med. For eksempel kan man få utbytte av bedre nettkabler, apparatføtter og ikke minst av bedre hodetelefoner. Da det er mulig å stille forsterkeren i tre modus avhengig av høretelefonimpedans finnes alle muligheter for at alt skal passe med hvilken som helt hodetelefon.
Her har jeg først og fremst prøvd med to hodetelefoner rundt 1.000 kr, to for rundt 4.000 kr og en til 16.000 kr. Med det lavere nivå (Voxmio, Creative) og mellomnivå på hodetelefoner (B&O, B&W) tror jeg ikke at man får ut så mye mer, Marantz HD-DAC1 er helt enkelt en kanon samarbeidspartner. Det eneste man skal tenke på er at moderne hodetelefoner i disse prisklassene har 3,5 mm jack mens HD-DAC1 har et stort hodetelefonuttak. Imidlertid kan man si at de billigste hodetelefonene egentlig ikke har noen ekstra nytte av å ha en så bra hodetelefonforsterker, de slår hodet i taket lenge før. Går vi imidlertid på den andre siden over til den svindyre hodetelefonen (Audeze) avdekker den vel stort sett alt det som HD-DAC1 kan.
Litt musikk
Jeg benyttet noen ulike musikkstykker for å sjekke de forskjellige hodetelefonene. For eksempel var det Misa Criolla med Mercedes Sousa. Et velkjent musikkstykke i en meget fin innspilling. Jeg har selv vært med på å synge korpartiet, og til tross for at det var lenge siden kunne jeg uventet lett følge tenorstemmen. De forskjellige stemmene var ikke vanskelige å følge, og innspillingen gjemmer på mengder av detaljer man normalt ikke hører om det ikke er høyklasse avspillingsutstyr. Med Audeze hodetelefonene var det mengder av de detaljene, mengder!
Helt enkelt en opplevelse som vitner om en virkelig bra hodetelefonforsterker samtidig som også DAC-delen er utmerket. Her benyttet jeg USB inngangen fra datamaskinen.
Via CD og koaksialinngangen lyttet jeg på Heart med Bo Stief Dream Machine, et sport som vi hadde med på en High Fidelity Reference CD (no. 43). Det er et nærmest klassisk demonummer med en dyp rullende bass og hvor det er mye av studiorommet med i bakgrunnen. HD-DAC1 er helt enkelt overraskende bra her, det er en gjengivelse av en klasse jeg ikke hadde ventet og med en helhet fra den dypeste bassen til den fine utklingingen av ypperste klasse. Her er det viktig at instrumentene får lov å klinge ut helt og holdent, musikken bygger helt enkelt på det, og resultatet er kanon.
Rosanne Cash 10 Song Demo, sporet If I Were A Man, benytter jeg ofte som demospor, men bare når det er noe virkelig bra jeg spiller på. Her kom den ganske kjapt frem i platehaugen. Et sport som er spilt inn i hjemmestudio og ikke ødelagt i mastringen. Hjemmestudiofølelsen ble bevart, det frittstående pianoet låter som et slikt (med fremsiden avtatt), og når gitar og bass trykket på mot slutten kommer varmen og lystret som ligger i instrumentets lyd helt til sin rett.
Konklusjon
Marantz HD-DAC1 ligger på et prisnivå som kan oppleves dyrt for den vanlige konsumenten og for billig for hi-fi-snobben. Men dette er uansett rasende bra for pengene, og man behøver nødvendigvis ikke betale det dobbelte for å polere sitt ego. Det blir ikke mye bedre av den grunn. Maranz HD-DAC1 har tre funksjoner og utfører alle meget bra. Som hodetelefonforsterker er den lysende til prisen. Anbefales!
Les videre med LB+
Årets beste tilbud
Tilgang til ALT innhold i 4 uker for 4 kr
LB+Total måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder (Mest å spare)
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser