Det finnes hi-fi som bygger på hundre år gammel teknikk, og det finnes hi-fi som bygger på det aller siste – og til og med er med på å utvikle de seneste teknikkene. Vi har i den siste tiden sett på Devialet som et eksempel på de som ligger fremst når det handler om å utvikle nytt. En annen av de virkelig fremadrettede firmaene er Lyngdorf Audio.
Firmaet begynte med at Peter Lyngdorf støttet et par dansker som utviklet en ny teknikk for digital forsterkning økonomisk. Det resulterte blant annet i den rasende spennende og nytenkende Millennium-forsterkeren. Patentet og de to utviklerne ble kjøpt opp av Texas Instruments, men Lyngdorfs forsterker har mulighet til å benytte teknikken som er en heldigital forsterkerteknikk.
Masser av muligheter
Den nye integrerte forsterkeren TDAI-2170 er av den typen apparater som ”kan alt”. Nei, den kan imidlertid ikke alt, vil du koble til en platespiller må du også ha en separat RIAA-forsterker. I grunnkonfigurasjonen har den to analoge og hele seks digitale innganger.
Som standard har den også Lyngdorf spesialiteten RoomPerfect, som er en digital romkorreksjon. Etter alle erfaringer fra romkorreksjonspioneren Tact, som Lyngdorf var med på å utvikle, har man rendyrket et korreksjonssystem som er både enkelt å bruke og som fungerer og gjør nytte for seg. Stor nytte. Det finnes noen forprogrammerte korreksjonskurver som man kan leke med før man gjør sin egen rominnstilling. Det kan være fint å prøve seg frem for det er virkelig mulig å høre forskjell.
Forsterkeren har en subbass-utgang med elektronisk delingsfilter og de analoge og digitale utgangene kan konfigureres individuelt, for eksempel for hodetelefonforsterker, en eller to aktive subbasser eller om du vil kjøre med en annen effektforsterker og bare benytte TDAI-2170 som forforsterker. Det finnes tre moduler som kan bygge ut funksjonaliteten til nærmest alt du kan tenke deg. High End analogmodulen gir deg tre RCA og en XLR inngang, USB-modulen trenger du for strømming av media og HDMI 1.4-modulen gir 4 HDMI inn og en HDMI ut med Audio Return Channel / CEC / video pass-through (inkludert 3D) på HDMI. Internt arbeider den med en maksimal oppløsning på 24 bit/192 kHz (optisk/koaksial/HDMI) og 32 bit/384 kHz (USB). Den støtter tokanals SACD-bitstream med USB- og HDMI-modulene.
Det følger med en fjernkontroll, og som vanlig må man lære seg å bruke den. Det har imidlertid tatt meg litt tid å bli godvenn med den, og skikkelige kompiser blir vi nok aldri.
Vi må også berømme tegnvinduet og ikke minst det sanseløst herlige volumrattet. Her har Lyngdorf noe som ingen annen har – men burde ha! Mye bedre blir det bare ikke.
RoomPerfect
RoomPerfect er en killer som kan gjøre underverk for din musikkopplevelse i ditt eget rom. Forsterkeren analyserer ditt lytterom med den medfølgende målemikrofonen og en serie målinger, og tar frem en digital korreksjon som skal ta bort uønskede romresonanser og annet. RoomPerfect skal ta bort de avvik i frekvensgangen som resonansene i rommet fører til. Du kan lagre ulike innstillinger for ulike lytteposisjoner og også i rommet som helhet uansett hvor du befinner deg i det.
En fordel med RoomPerfect er at du har mye større muligheter til å plassere høyttalerne som du vil, for eksempel mye nærmere bakveggen enn set normalt er mulig. Det er en virkelig velfungerende funksjon som gjør masser med nytte. Det er bare å prøve og bli overbevist.
I.C.C.
En helt annen finesse som vi må fortelle om er I.C.C. (Intersample Clipping Correction). Peter Lyngdorf har lenge tatt opp kampen mot overkomprimert lyd, det som plateselskapene tvinger på oss og som faktisk gjør at det i prinsippet låter dårligere enn det burde over alt utenom i radioen. Og til og med der, etter min ringe mening. Det handler om at alt skal fås til å låte så høyt som mulig hele tiden, og det forstyrrer både dynamikk og detaljer.
For å motvirke dette har Lyngdorf lagt inn sitt I.C.C.-system i forsterkeren. Det skal finne de overkomprimerte og klipte signalene og så forsøke gjenskape det signalet som var der før det ble ødelagt. Det er faktisk en meget spennende og ikke minst avslørende funksjon.
Verktøykasse
TDAI-2170 er også lydmessig en meget spennende forsterker. Takket være RoomPerfect funksjonen er det litt vanskelig å si hvordan den egentlig låter, for du har selv ganske stor mulighet til å påvirke den lyden du får. Det jeg kan si er imidlertid at grunnforutsetningene for at du skal kunne få frem den lyden du vil finnes der.
Her snakket jeg til eksempel om den stille bakgrunnen. Forsterkeren er herlig nøytral i sin grunnklang, kanskje anelsen lys om man ser det helt strikt, men det er ikke meningen at man skal benytte forsterkeren ”rå”. Det er imidlertid et veldig fint utgangspunkt for å få en bra lyd til slutt. Du kan også arbeide med klangen i det digitale domenet og justere lyden også der.
Derfor må vi tenke litt annerledes når vi ser på hva dette er for noe. Du kjøper helt enkelt en verktøykasse for å skape den best tenkbare lyden i ditt rom med de forutsetninger som rommet og høyttalerplasseringen kan by på. TDAI-2170 er en måte å løse mange problem på en både smart og enkel måte. Jeg skulle ville si at jo dårligere forutsetninger du har å gå fra, desto mer interessant blir TDAI-2170 for deg om du vil ha en så bra lyd som mulig. Og ettersom de aller fleste ikke har spesielt bra rom eller mulighet for å plassere høyttalerne optimalt, burdet dette være en forsterker som mange så nærmere på.
I mitt store rom spilte forsterkeren utmerket allerede ukorrigert og uten RoomPerfect. Jeg startet med en forhåndsinnstilt kurve som jeg kunne se kjørte litt i stil med det jeg havnet på da jeg i mange år arbeidet med Tact romkorreksjon i mitt anlegg. Med en RoomPerfect kjøring blir det mer ro, bedre romgjengivelse og en bedre harmoni i hele gjengivelsen. Etter min mening meget vellykket.
Forsterkeren klarte utmerket både trege og lettdrevne høyttalere, og virket ikke spesielt følsom for tunge belastninger. Det finnes kraft nok, men har du virkelig trege høyttalere savner man det aller siste i lydtrykket. Det er grenser for hvor høyt man kan spille.
Praktisk bruk
I praktisk bruk har jeg ikke noe som helst å klage på etter at Lyngdorf Audio selv programvarekorrigerte et par mindre issues med liten tekst i tegnvinduet med mer. Ja, det skulle da være at det er en litt langsom veksling mellom inngangene og det kommer musikk igjennom.
Anbefalingen er å kjøpe den fullt utrustede forsterkeren med en gang. Det gir også en bedre annenhåndsverdi om du nå skulle få for deg å bytte forsterker en gang. Det er ikke helt sikkert, for dette er en av de forsterkerne som virkelig gir skikkelig valuta for pengene – på alle plan.
TDAI-2170 er i skrivende stund bestillingsvare hos Hi-Fi Klubben. Lyngdorf Audio har dobbelt så mange bestillinger som de hadde håpet på i sine mest optimistiske vurderinger, så verden er nysgjerrig på den lille nye integrerte forsterkeren – og med rette. De har imidlertid økt kapasiteten og håper å komme ajour med etterspørselen om ikke altfor lenge.
Konklusjon
Anbefales! Lyngdorf Audio TDAI-2170 er en forsterker som du bare må sjekke nærmere om du er ute etter en rasende fleksibel og høyt presterende forsterker til 20-25.000 kr. Jeg blir personlig glad over å få lov til å spille på forsterkere som forsøker å flytte grensepinnene og dessuten lykkes med det. Bra lyd og gjennomtenkt og befriende ukonvensjonelt konsept, det holder!
Les videre med LB+
Årets beste tilbud
Tilgang til ALT innhold i 4 uker for 4 kr
LB+Total måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder (Mest å spare)
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser