Jeg er normalt absolutt ingen venn av hornhøyttalere. I og for seg har de takket være en ofte meget høy følsomhet, fordelen av at man stort sett kan drive de med et lommelyktsbatteri, men i de aller fleste tilfeller synes jeg at de har en nasal grunntone som om man spilte gjennom en trakt – hvilke man jo også i prinsippet gjør.
Men det finnes noen (få) produsenter som faktisk kan det der med horn, for det er virkelig en kunst å bygge et riktig horn. Når horn fungerer kan de noe som andre prinsipper har vanskelig for å oppnå – det er bare ikke så ofte det hender.
Firmaet med kanskje den aller største erfaringen med horn er JBL, en av de virkelig klassiske høyttalerfirmaene. En gang i tiden var JBL guden over alle andre høyttalerprodusenter og med en status som er få forunt å få oppleve. Men et eller annet sted gikk det galt, JBL solgte arvesølvet og begynte å produsere høyttalere som alle andre i et forsøk på å henge med i de ulike trendene som kom og gikk. Visst fungerte det i og for seg utmerket, men JBL gled ned i pris og kvalitet, og ble med det er merke i mengden. En viss aura var imidlertid igjen i navnet, og man produserte også fortsatt noen virkelig lekre profesjonelle og halvprofesjonelle høyttalere som utnyttet hornkunnskapen til det fulle.
Men for et par år siden sa noen i Harman-konsernet stopp – la oss produsere litt ”ekte” overkommelige JBL høyttalere igjen. Og slik ble det.
Studio-serie
Det har resultert i et antall høyttalere som har fått fornavnet Studio i klassisk JBL-ånd. Det finnes både Studio Monitor høyttalere, som er rene ekte JBL-klassikere oppdaterte med dagens tekniske muligheter, og mer ”normale” høyttalere for både film og musikk.
Den største Studio-serien er 500-serien, der vi her ser på den nest største gulvmodellen. Jeg hadde muligheten til å få en prøvelytting av prototypen på IFA i Berlin sist år og meldte på strak arm min interesse for å teste den. Det er jo en fordel vi anmeldere iblant har, det å kunne få et forhåndsinntrykk og velge ut produkter som vekker vår interesse. Studio 580 vakte unektelig min interesse. Det er en 2,5-veis bassrefleks gulvhøyttaler bestykket med to 6 1/2” basselement og en 1” kompresjonsdriver som sitter på et Bi-Radial horn. Det er JBLs sjefutvikler Greg Timbers som har stått for den akustiske designen. Høyttaleren er nær en meter og ti og veier drøyt 22 kilo. Den nominelle impedansen er 6 ohm og følsomheten angis til 90 dB. Designen er, well, spesiell, men inntrykket i rommet er meget bedre enn bildene kan gi inntrykk av. Vil man spille uten front, til tross for at fronten er en del av hornet, går det også bra da det følger med en liten løs plate som i så fall settes i som nedre del av hornet.
Den står på utriggede plastføtter med en liten gummifot mot gulvet, det fungerer faktisk utmerket.
Kvaliteter
JBL Studio 580 har noen kvaliteter som både høres direkte og er uomtvistelige. Den spiller med en herlig letthet og så distinkt at man faktisk direkte overraskes over det. Hornet gir en finfin oppløsning og spredning av diskanten, og du opplever noe som etter min mening, er noe av det beste en høyttaler kan prestere – å gjøre det artig å lytte. Det kan Studio 580 på en måte som få konkurrenter i prisklassen i det hele tatt kommer i nærheten av.
Lydbildet er litt slankt og ikke så voldsomt stort, men innenfor det tredimensjonale perspektivet den måler opp – og det er et fullt tilstrekkelig stort perspektiv – er den herlig åpen og presis, veldefinert og med en finfin plassering av musikerne. Her finnes det dessuten en letthet og uanstrengthet i spillesettet som føles virkelig oppfriskende. Slankt lydbilde ja, men det betyr ikke at den ikke kan spille bass. Den oppgis gå ned til 40 Hz, og med en ordentlig og kompetent forsterker tilkoblet er det ikke noe man betviler. Det går å få et bra trykk i bassen, akkurat som en riktig JBL skal kunne!
Monitor med helhet
En interessant iakttakelse er at jeg under testens gang kom til å plassere høyttalerne mer og mer som om det var monitorhøyttalere. Det er normalt ikke riktig min kopp te, men her fungerer det virkelig bra. Jeg sitter nærmere og mer intimt med høyttalerne og gledes over den fine plasseringen og oppløsningen og at det er lett å følge eller plukke ut stemmer eller instrumenter uten at det går ut over helheten.
Helheten ja. Det finnes naturligvis en overgang mellom to helt ulike typer av elementer, kompresjonsladingen med horn og de to PolyPlas bass/mellomregisterhøyttalerne. Den er ikke helt problemfri, men absolutt klart godkjent med tanke på hva man betaler for høyttalerne. Det gjør at man får en helhet som etter min mening, er klart over hva jeg hadde forventet.
Ekte vare
JBL Studio 580 er en meget hyggelig høyttaler. Og – den er en ekte JBL med de kvaliteter som jeg, som fysisk sett jo tross alt har en viss alder og dermed husker JBL fra storhetstiden, synes at en JBL skal ha. Takk for det, Harman!
Dette er en høyttaler skapt for at man skal ha glede av den, bare spille musikk og ha det hyggelig. Jeg synes at de har lykkes virkelig bra!
Les videre med LB+
Årets beste tilbud
Tilgang til ALT innhold i 4 uker for 4 kr
LB+Total måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder (Mest å spare)
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser