Mye vil ha mer, heter det, og finnes det noe vi lydentusiaster aldri kan få nok av så er det BASS. De dype, pulserende bassfrekvensene spiller en viktig rolle for lydopplevelsen enten man lytter til musikk eller ser på film. Og ingenting, selv ikke de største gulvstående høyttalerne, kan konkurrere med bassgjengivelsen du får fra en real aktiv subwoofer.
Musikkens frekvenser
Selv om en aktiv subwoofer er som Manna fra himmelen for de av oss som liker lyd med trøkk, kan de være en djevelsk innretning for alle andre i umiddelbar radius – særlig naboen. De kraftigste subwooferne er i stand til å produsere bass som setter hele rommet, for ikke å snakke om hele huset eller blokka i sving!
Bass handler imidlertid om mye mer enn bare jordskjelv og filmeksplosjoner: En bassgjengivelse med høy kvalitet vil også gi deg en bedre musikkopplevelse, større romfølelse og en mer virkelighetstro gjengivelse av nær sagt alle musikkinstrumenter – ikke bare orgeltoner. Faktisk kan både sangvokal (tenor/baryton/bass), samt mange blåseinstrumenter, (basun og bassklarinett) og strengeinstrumenter som gitar, cello og harpe spille toner som strekker seg ned i det vi regner som dypbass, i frekvensområdet fra 20-100 Hz. For å gjengi disse dype tonene med overbevisende kraft må du enten ha kjempestore stereohøyttalere, eller en skikkelig subwoofer. Noen går sågar til det skrittet at de kjøper begge deler! Og det er primært til de kompromissløse bassentusiastene månedens testobjekter henvender seg til.
Kreisels kreasjoner
Amerikaneren Ken Kreisel eller ”Dr. Bass” som vi også liker å kalle ham, har sjokkert lydverdenen gjentatte ganger med sine jordskjelvaktige og hardtslående subwoofere. I fjor ble vi veldig imponert over hans siste kreasjon DXD-12012 som ga bass man kunne både høre og føle, uten ”grumset” og ulydene som ofte følger med en stor bass. Den hadde rett og slett sjelden kombinasjon av kraft og finesse til prisen.
Samtidig lanserte Kreisel et interessant konsept han på ekte amerikansk markeds-engelsk (!) kaller BALANCED 3D HIGH VELOCITY PUSH-PULL-PULSAR DEEP BASS PRESSURE WAVEFRONT Technology™. Prinsippet er litt enklere enn det høres ut til: Man kjøper flere subwoofere – opptil fire stykker – og stabler dem ovenpå hverandre for å oppnå høyere lydtrykk og dynamikk, samt en jevnere frekvensgang i lytterommet.
DXD-808
Vår erfaring med DXD-12012 var at en enkel Kreisel-subwoofer kunne levere nok bass til å tilfredsstille hvem som helst, kanskje med unntak av de verste bassfanatikerne. Så da importøren lurte på om vi ikke ville prøve med fire stykk, sa vi naturligvis ja takk med en gang!
Da stabelen med subwoofere sto på døra var det imidlertid ikke DXD-12012, men den mer kompakte lillebroren DXD-808 som hadde ankommet. Her er de voksne 12-tommerne byttet ut med 8-tommere i et vesentlig mindre kabinett. Konstruksjonsprinsippet er imidlertid identisk, og det samme er de innebygde forsterkerne på 2 x 375 watt. DXD-808 bruker Kreisels karakteristiske Push Pull konfigurasjon med den ene bassen utovervendt og den andre innovervendt, koblet i motfase slik at bevegelsene i magnetsystemene utligner hverandre, og reduserer den harmoniske forvrengningen.
Ensom subwoofer søker selskap
Selv om det var fristende å slenge opp alle subwooferne med en gang, valgte vi å starte forsiktig og gjøre oss kjent med hva en enkelt DXD-808 kunne by på. Og det er imponerende hva denne relativt kompakte subwooferen er i stand til å levere av godlyd.
Med Patricia Barbers ”Modern Cool” i Blu-ray spilleren viser DXD-808 stoisk ro, dybde og kontroll over trommer og kontrabass. Bassgjengivelsen er utpreget stram og punchy, uten den seige og udefinerte bassen man ofte opplever med de minste subwooferne i klassen. Samtidig er det betydelig kraft bak anslagene – ikke like mye som en fullvoksen SVS-subwoofer, men fullt på høyde med andre kompakte alternativer fra Sunfire og Velodyne. DXD-808 har en kjapp og taktfast bassrespons, og følger alle slags musikalske krumspring uten etterheng. En annen positiv egenskap, er at bassen er usedvanlig nyansert og detaljert, og den trenger ikke mye volum for å låte tydelig. Dermed egner den seg fint til å bruke sammen med alt fra mindre stativhøyttalere til store gulvmodeller.
Den største aha-opplevelsen kom når jeg satte DXD-808 inn i mitt eget stueanlegg, bestående av Hegel elektronikk med Linn Akurate 242 høyttalere. Linn-høyttalerne er typisk stramme og korrekte hi-fi høyttalere, som har godt av litt drahjelp i den dypeste enden av bassen. Lyden har imidlertid lett for å komme ut av rytme når man kombinerer dem med en subwoofer, og resultatet blir en treg og udefinert bass hvor det mest høres ut som bassisten trakterer strengene med ullvotter. Dette var ikke tilfelle med DXD-808: Med litt trimming av nivåkontrollen og delefrekvensen satt til 50 Hz fikk jeg en jevn overgang hvor subwooferen harmonerte veldig bra med bassen fra hovedhøyttalerne. Dette er sikkert mye takket være det lukkede kabinettet, som gir en jevnere frekvensgang med svakere avrulling i dypbassen enn typiske bassrefleks-subwoofere, og ikke minst at push-pull prinsippet hjelper til med å redusere uønsket resonans fra kabinettet.
DXD-808 klemmer også bra til når vi bytter ut musikk med heseblesende actionfilm, men det ble raskt tydelig at den ikke kan måle seg med den større DXD-12012. Jeg hadde Tsjernobyl-scenen fra Transformers 3 friskt i minne fra da jeg testet storebroren, og selv om 808 gir bra punch og nivå i den øvre delen av dypbassen, har den ikke det samme skyvet i 20-40 Hz regionen. Etter alt å dømme er selv ikke Ken Kreisel i stand til å oppheve de fysiske lover helt, og to 8” kan ikke måle seg med den rå kraften fra to 12” i et nesten dobbelt så stort kabinett.
Er du klar for en dobbeldekker?
Neste steg var derfor å prøve med en ekstra subwoofer, og jeg startet med en typisk ”stereo-plassering” med en subwoofer nær venstre og høyre stereohøyttaler. Dette pleier å gi en homogen lyd som jevner ut ujevnhetene i rommet og eventuelle timingproblemer som kan oppstå med en singel subwoofer. Og ganske riktig: Bassen ble klart bedre definert og fylte rommet på en bedre måte, samtidig som det ble vanskeligere å lokalisere hvor bassen kom fra.
Deretter forsøkte vi en plassering som fulgte Kreisels anbefaling til punkt og prikke. Altså en ”dobbeldekker” hvor subwoofer nummer 2 snus på hodet og skrus fast til subwoofer nummer 1, og hele stabelen settes i hjørnet. Dette prinsippet har to fordeler: Ved å plassere subwooferne oppå hverandre i hjørnet, maksimeres romforsterkningen av dypbassen, samtidig som de 4 basselementene spiller parvis mot hverandre, og derfor utligner vibrasjoner fra søylen. Og det var da interessante ting begynte å skje! Overraskende nok kunne vi høre akkurat de samme lydmessige fordelene som ved separat plassering, bare at bassen ble enda strammere og bedre definert, med forbedret timing og punch. Kreisel-duoen greide faktisk å trylle frem en bass som var både kvantitativt og kvalitativt bedre enn å plassere dem hver for seg. Regnestykket 1 pluss 1 er definitivt mer enn 2 i dette tilfellet! Kan så to DXD-808 måle seg med en DXD-12012? Ikke helt, er vår erfaring. Selv om fire basser gir meget bra dynamikk og punch, savner vi fortsatt noe av det rå skyvet som storebroren har i dypbassen på film. Derimot er to DXD-808 et ypperlig alternativ til mindre oppsett og rom hvor det er begrenset gulvplass, og du vil ha større presisjon enn f. eks en sylinder fra SVS kan by på.
Quad Maximus – 4 x DXD-808
Så var tiden kommet for å teste den ultimate kombinasjonen, en såkalt ”quad stack”. Praksisen er lik som med to subwoofere, bare at vi nå bruker fire subwoofere der annenhver subwoofer snus på hodet. Stablet oppå hverandre gir det et gedigent basstårn med totalt åtte basselementer og hele 3000 watt forsterkereffekt!
Det låter selvfølgelig like spinnvilt som man kan tenke seg: Sett på scenen fra Terminator Salvation, der vår helt Sam Worthington møter på en T600. Kreisel-stacken setter med ett hele omverdenen i bevegelse! Knatringen fra maskingeværet treffer oss midt i brystet mens ristingen kjennes på hele kroppen. Og når den tunge jernklumpen raser ned på Terminatoren, virker det nesten som gulvet på testrommet skal slå sprekker.
Samtidig er det overraskende hvordan Kreisel-søylen også kan låte svært så sivilisert på musikk, bare man ikke går amok med nivåkontrollen. Bassen er så stram og ren at den knapt er merkbar på mer rolige musikkpassasjer. Lydbildet blir imidlertid merkbart slankere når vi skrur av subwooferne, og viser hvor viktig det er med et tilstrekkelig bassfundament.
Konklusjon
Ken Kreisel DXD-808 er en meget potent, kompakt subwoofer. Og jo flere jo bedre: Med Duo eller Quad-konfigurasjon kan du oppnå en dypbassgjengivelse i den absolutte referanseklassen! Jeg er likevel i tvil om DXD-808 er det rette utgangspunktet for stacking, da du vil oppnå mye ekstra lydtrykk ved å basere deg på DXD-12012 helt fra starten. Og når man uansett skal stable fra gulv til tak, spiller vel ikke den ekstra størrelsen så stor rolle?
Les videre med LB+
Black Week Tilbud
70% På LB+ Total i 12 måneder! (Spar 1665,60,-)
LB+Total måned / 185,-
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd / 156,-
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser
Stengt for kommentarer.