Buchardt Audio S200

Overbevisende debutant

Danske Buchardt Audios første høyttalere imponerer med høy kvalitet til lav pris – og dyp bass fra minikabinett.
Test av buchardt_audio på Lyd & Bilde
Lyd & Bilde mener
Overraskende dyp bass i et bitte lite kabinett, paret med stor detaljrikdom og god effektivitet. Og det til en meget hyggelig pris.
Det er ingen rimelige forbehold, bortsett fra at størrelsen på kabinett og enheter setter en naturlig grense for lydtrykket.
Spesifikasjoner
  • 2-veis passivt system
  • Diskant: 1 x 1" tekstildome
  • Bas/mellomtone: 1 x 5" mineralfylt PP-membran
  • Passive enheter: 2 x 5" mineralfylt PP-membran
  • Impedans: 4 ohm
  • Følsomhet: 86 dB
  • Frekvens: 37 - 30.000 Hz
  • Mål: 315 x 164 x 240 mm (HxBxD)
  • Vekt: 6,5 kg
  • Farger: sort/hvit

 

forfatter

Buchardt Audio er en liten dansk høyttalerprodusent. Faktisk er det kun en fulltidsmedarbeider i firmaet, nemlig Mads Buchardt, som også har lagt navn til produktene. Og firmaet har for øyeblikket kun to produkter på programmet: høyttalerne S200 og S300 som begge er kompakte toveis-reol/stativhøyttalere. Første gang jeg hørte den minste modellen, S200, var på Hi-Fi & Surround 2014 utstillingen, hvor de små debutantene ble et av trekkplastrene. Vi tester her en prototype, som bortsett fra detaljer i finish vil være identisk med den som kommer på markedet i januar 2015.

 

buchardt_audio_front_2
Buchardt Audio S200 fyller ikke mer enn en (liten) skoeske.

 

Finish og plassering
S200 er en toveis høyttaler med 1” diskant og 5” bass/mellomtone på fronten. På baksiden finner man ved siden av terminalene, to 5” slaveenheter for å gi et tilskudd i bunnen. Finishen er silkematt hvit lakk, men det var som sagt snakk om en prototype som for eksempel ikke ble levert med frontstoff.

Med frontmål på bare 31 x 16 cm og 24 cm i dybden er S200 lett å plassere. Vi lyttet til den plassert på Buchardt Audios egne høyttalerstativ, men den kan også plasseres i en reol. Da slavebassene stråler bakover må det være et par cm luft omkring høyttalere, men det er også tilstrekkelig sier konstruktøren. Reolplasseringen vil imidlertid gi et betraktelig løft til den i forveien kraftige bassen.

 

buchardt_audio_front
Buchardt Audio S200 fyller ikke mer enn en (liten) skoeske.

 

Subwoofer ikke nødvendig
Det første man legger merke til er bassen. Det er ikke fordi det er noe galt med de andre toneområdene – langt ifra. Men med et kabinettvolum på knappe åtte liter er forventningen til bassområdet begrenset. De fleste høyttalere i denne størrelsen pleier å falle av under 70-80 Hz. S200 er oppgitt til en nedre grensefrekvens på 37 Hz (-3 dB), og til å gå lineært ned til 40. Og spille bass, det gjør den! Selv konsekvent ”umulige” numre som James Blakes ”Limit To Your Love” slipper helskinnet fra det. S200 klarer ikke å sette et stort rom i svingninger på samme måte som visse større og langt dyrere systemer. Men er lytterommet av mer normale dimensjoner det det nok av alt.

Kompakthøyttalere med 5” bass/mellomtone er gjerne i sitt ess på sang og musikk fra en liten besetning. S200 er ikke noe unntak. Den presenterer et velnyansert og fritt lydbilde med god plass til instrumentene. Vokaler lyder naturlig, og stereoperspektivet er upåklagelig. Ikke minst til prisen.

Diskanten følger opp med fin mellomtonen og imponerende bass. Toppen er veloppløst og luftig, og bekken lyder som en bekk – og ikke bare hvit støy.

Det er ikke til å skjule at vi er meget imponert over Buchardt Audio S200, som lyder langt større og dyrere enn den i virkeligheten er. Det er først når man setter på et virkelig tungt og komplekst stykke og skrur opp volumet at begrensningene kommer frem. Er det orkestermusikk for stor besetning eller vegg-til-vegg-heavy på menyen i et stort rom blir perspektivet rotet sammen. Det skyldes ikke en feil ved høyttalerne, men simpelthen en konstatering av at naturlovene tross alt fortsatt gjelder.

 

buchardt_audio_bakside
De to slavebassenhetene på baksiden er hemmeligheten bak den dype bassen i S200.

 

Pris
Skal man tjene penger på å selge høyttalere billig må man enten spare på materialene eller man nå nøye seg med å tjene noen få kroner stykket – men satse på å selge virkelig mange. Det er tydelig ikke gått på kompromiss med komponentene i S200. Enhetene er alle hentet hos SB Acoustics, og de er ikke billige. Og det er betydelig dyrere å putte to slavebasser i hvert kabinett frem for bare å sage et hull og sette i et plastrør. I tillegg kommer terminaler, delefilter og selvfølgelig selve kabinettet, som produseres i Østen. For å holde prisen nede selges høyttalerne direkte til kunden utenom butikkene. Men hvis Mads Buchardt & Co skal kunne leve av det må det sendes virkelig mange pakker ut til kundene. Firmaet lover for øvrig fem års garanti samt 14 dagers gratis prøvetid.

 

buchardt_audio_slavebas
Slavebassprinsippet er en variant av bassrefleks, hvor man bruker en eller flere enheter uten magnet og svingspole i stedet for et rør.

 

Konklusjon
Det å få en høyttaler med et nettovolum på under åtte liter til å nå ned til 37 Hz er et ambisiøst mål. Å gjøre det uten å ofre impulsgjengivelse og effektivitet er enda vanskeligere. Og det å selge den for bare 3.000 kroner stykket er ikke mindre enn imponerende. Buchardt Audio har fått stor publisitet. Og den er fullt ut fortjent. Det er til og med virksomhetens første produkt. Hvis de kan holde frekvensen lover det godt for fremtiden.

 

Slavebassprinsippet
Buchardt Audio S200 er bygget opp etter slavebassprinsippet, som er en variant av bassrefleks. Men der hvor man i bassreflekskabinettet bruker et rør for å gi tilskudd til den dypeste bassen, sitter det i slavebasskabinettet en eller flere passive ”slave”-enheter som er bassenheter uten magnet og svingspole. Enhetene avstemmes akkurat som bassrefleksporten til en bestemt resonansfrekvens som ligger under resonansfrekvensen i et tilsvarende lukket kabinett. Spesielt i små kabinetter gir slavebass mulighet for dypere bass enn tradisjonell bassrefleks. Ulempen er dels at man risikerer en dårligere impulsgjengivelse da den tunge slavemembranen er vanskeligere å starte og stoppe enn luften i en bassrefleksport, og dels at de ekstra passive enhetene koster penger.

Les alle artikler i 1 måned for 49 kr

Få tilgang alle +artikler samt hele testarkivet.
Ingen bindingstid.
Allerede abonnent?

Kommentarfeltet er stengt.

forfatter

John Hvidlykke

(f. 1964): Journalist og tester. John har arbeidet for Lyd & Bilde siden 2013, hvor han skriver om hi-fi, høyttalere, computere, gaming og teknologihistorie. John har beskjeftiget seg med teknologijournalistikk siden 1982(!), og har arbeidet for tallrike magasiner i forskjellige roller; blant annet GEAR, High Fidelity, Komputer for alle, Illustreret Videnskab, Ny Elektronik, PC World og Privat Computer. Han har dessuten skrevet tallrike bøker og undervisningsprogrammer om IT.

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.