Glem det trauste imaget mange har av Volvo, for denne utgaven røsker skikkelig i hyssingen, tross et ganske så kantete og oppreist utseende.
Den første helelektriske Volvoen er basert på den mellomstore XC40, en relativt kompakt SUV hvor den elektriske drivlinjen er hentet fra Polestar 2. Det betyr fartsressurser man knapt forbinder med Volvo, permanent firehjulsdrift, bra rekkevidde og god kjørekomfort.
De to elmotorene drar bilen opp til 100 km/t på under fem sekunder, og skyvet fra et dreiemoment på 660 Nm, sender ilinger nedover ryggraden når man klemmer til gasspedalen.
Men XC40 Recharge Pure Electric P8 AWD, er ingen sportsbil. Den er ikke engang særlig sportslig å kjøre, tross de enorme fartsressursene. En Polestar 2 med Performance Pack er langt mer sporty å ratte, og Tesla Model 3 føles som et skateboard med elmotor sammenlignet med den elektriske XC40-en.
Volvoen er satt opp for komfort, mer enn sport. Setene er mer komfortable enn sportslig, selv om Volvo kaller dem sportseter. Det er egentlig like bra, for dette er et veldig hyggelig sted å sitte. Man sitter godt i de brede setene med forlengbar lårstøtte, sikten er god og kjørekomforten i den stillegående Volvoen er upåklagelig.
Vi rakk ikke noen rekkeviddetest, så det skal vi komme tilbake til, men Volvo oppgir 417 km rekkevidde under optimale forhold. Litt mindre enn Polestar 2 altså, som er bygget på den samme CMA-plattformen med 78 kWt batterikapasitet og støtte for 150 kW hurtiglading.
Hei Google
Den har Google Automotive, operativsystemet vi kjenner godt fra Polestar 2, og det fungerer upåklagelig på talekommandoer, og er kanskje – sammen med Teslas – det mest gjennomførte OS-et i en elbil hittil.
Her får man Google Maps, Google Assistant, Google Play Store med nedlastbare apper, og en 12,3 tommers pekeskjerm kombinert med en heldekkende skjerm foran føreren.
Taleassistenten kan blant mye annet, brukes til å styre musikken, man kan be om ruteanvisninger til nærmeste ladestasjon, og spørre om hjelp til å finne overnatting i nærheten, uten å ta blikket fra veien.
Man kan også legge til trådløs mobillading. Bare legg mobilen i rommet foran i midtkonsollen, men enn så lenge kan man ikke få Apple Carplay i en XC40 Recharge Pure Electric.
Volvo XC40 kan bestilles med lydanlegg fra Harman Kardon, og det ville jeg valgt uten å blunke. For anlegget Volvo kaller High Performance, og som vår testbil var utstyrt med, lyder flatt og udynamisk på musikk. Det er i grunnen litt synd, for den stillegående og komfortable Volvoen er et perfekt utgangspunkt for et skikkelig anlegg.
Harman Kardon-anlegget kan legges til enten i pakken som heter Navigasjon og lyd, eller Lounge-pakken som også inkluderer panoramatak i glass og 360-kamera. Anlegget er satt sammen med 14 høyttalere drevet av tilsammen 600 w effekt, og lyden er optimalisert av Dirac Unison.
Vi skal komme tilbake til Harman Kardon-anlegget i en kommende test av XC40.
Kjørekomfort og plass
Bilen settes i gang på samme måte som i Polestar 2. Sensorer registrerer at man setter seg i bilen, skjermene tenner, og så velger man bare drive – eller revers – med den bittelille spaken midtkonsollen, og så kjører man lydløst avgårde. Når kjøreturen er over, trykker man bare på park-knappen.
Den høyreiste Volvoen føles smidig på veien, men kjøreegenskapene er av den forutsigbare typen, med moderat understyring og god fjæringskomfort tross den høye vekten.
Styringen er godt vektet, og man kan velge mer motstand i rattet fra kjøremenyen. Som også har en innstilling med den misvisende tittelen terrengkjøring. I praksis er det en modus for kontrollert forsering av nedoverbakker, en slags hill descent altså, og ingen sperre på hjul eller akslinger.
Som de fleste elbiler, kan den kjøres i enpedal-modus hvor elmotorene bremser når man slipper opp gassen, og samtidig genererer litt strøm til batteriene.
Det er god plass foran. Alle som har sittet i eller kjørt en nyere Volvo, vil umiddelbart kjenne seg igjen bak rattet på den elektriske XC40-en. Bortsett fra at Google har bosatt seg i bilen, er alt annet akkurat som i en XC40 med bensin- eller hybriddrift.
Kvalitetsinntrykket innvendig, er bedre enn i Polestar 2. Volvoen har flere polstrede overflater, det er ingen skarpe kanter i plaststøpen, og kontrastsømmene på nappaskinnsetene i vår testbil, er et lyspunkt i enn ellers sort og grå kupé.
Baksetet har setevarme i de to ytre setene, og ryggen kan felles ned helt eller delvis, og leveres med skiluke. Setekomforten er god også her, selv om sitteputene er hardere enn i forsetene, og seteryggen er relativt bratt. De fleste får plass i baksetet, men barnefamilier med to bakovervendte barnestoler, bør sjekke om de passer her før man skriver under kjøpekontrakten.
To voksne sitter bra bak, og man får føttene under stolene foran, men transmisjonstunnellen stjeler mye av benplassen i midten.
Det er ikke all verdens med lasteplass i en XC40, men den elektriske utgaven har i det minste et ekstra lasterom foran. I frunken som den kalles, er det plass til f.eks. ladekabler, i det vanntette rommet på 31 liter. Bak laster man opptil 414 liter, og det inkluderer det lille rommet under gulvet bak, men legger man ned bakseteryggen øker volumet til 1290 liter.
Den kan også trekke henger med opptil 1500 kilo totalvekt, og den tar taklast på 75 kilo. Volvoen er med andre ord, en praktisk, relativt kompakt, og velkjørende elbil med firehjulsdrift, og god plass til fire.
Konkurrenter
Frem til Tesla Model Y kommer på veiene, finnes det knapt konkurrenter i samme klasse som XC40 Recharge Pure Electric P8. Volkswagen iD.4, Skoda Enyaq og Nissan Ariya, blir ikke tilgjengelige med firehjulstrekk på en god stund, så hvis man vil ha en elektrisk SUV med firehjulstrekk, er alternativene forsvinnende få i skrivende stund.
Utstyrsversjon
XC40 leveres ikke med varmepumpe. Det er merkelig nok ekstrautstyr, så husk å krysse av for det. Legg også til adaptiv fartsholder som også burde være standard, og selvsagt en av pakkene med Harman Kardon-anlegget. Pussig nok er blindsonevarsling også ekstrautstyr (på en Volvo?), men elbilutgaven som er basert på Volvos R-designpakke, er ellers godt utstyrt, med blant annet 19-tommers aluminiumsfelger, fartsholder, parkeringsassistent, ryggekamera og oppvarmet ratt.
Ellers er det begrenset med fargevalg sammenlignet med hybridutgaven av XC40. Innvendig kan man velge tre utgaver av sort på sort, men merk at setene er identiske selv om Volvo hevder at de med nappaskinn og kontrastsøm, er sportsseter.
Solid førsteinntrykk
Volvo har nylig fortalt at de tredobler produksjonskapasiteten på elbiler i Gent, i Belgia, hvor XC40 Recharge Pure Electric P8 produseres. Det er nok smart, for bilen har potensiale til å bli en storselger for Volvo, og ventelistene strekker seg allerede til juni 2021 for biler man bestiller i dag. Den mellomstore el-SUV-en er stor nok for mange familier, og komfortabel nok for langturer så vel som smidig nok til de daglige handleturene. Den heftige akselerasjonen blir fort vanedannende, men det er kjørekomforten som er i førersetet her. Bare husk å bestille den med varmepumpe og Harman Kardon-anlegget.
Les videre med LB+
Juletilbud - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 1 år! (Spar 925,-)
Prøv LB+Total i 1 måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned for kun 79,-
LB+ Total 12 mnd / 156,-
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser