TESTER Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

: Asus Xonar Essence III

Ambisiøs toppmodell

Dataprodusent Asus søker innpass i hi-fi-bransjen med sin dyreste – og beste – digitalkonverter noensinne.

Av / 01.08.14 - 14:30
Asus Xonar Essence III

Lyd & Bilde mener

  • Ekte dual-mono-DAC med en skikkelig påkostet hodetelefonforsterker. Bassregisteret låter usedvanlig kontant, og DAC-en driver så å si alle hodetelefoner.
  • Det er først og fremst oppløsning i overtonene som mangler her.

Vi ble virkelig overrasket over hvor mye Asus hadde fulgt med i timen, da de lanserte digitalomvandleren Xonar Essence One. Balanserte XLR-utganger og dessuten en høykvalitets hodetelefonutgang med kraftig forsterkning er sjeldent kost fra en digitalomvandler til drøye 3.000 kroner.

Når Asus nå smeller i bordet med en DAC til 15.000 kroner, er det med ambisjoner om å bli tatt seriøst i hi-fi-verdenen, blant annet med en dual mono konstruksjon med én DAC til hver kanal for høyere signal-/støyforhold. Påkostede op-amper og direkte støtte for både PCM- og DSD-signaler, samt en enda bedre hodetelefonforsterker enn i lillebror, er musikk i våre ører. Det sitter både en ubalansert stereo hodetelefonutgang, i tillegg til to balanserte monoutganger av typen mini XLR, skulle du ha hodetelefoner som støtter dette.

Brukervennlighet
Essence III har fjernkontroll, som gjør den lett å operere fra sofaen. Kjekt med separat volumpotmeter til hodetelefoner og linjeutgang, som også kan settes til fastsatt utgangsnivå for tilkobling til forforsterker. Windows trenger driver for å støtte DSD og 192 kHz-filer, men ikke Mac. En lysdiode lyser på det volumhjulet som er i bruk: hodetelefon eller mastervolum. DAC-en har ikke tegnrute, i stedet forteller den hvilken inngang som er valgt ved hjelp av dioder. Den viser derimot ikke hvilken oppløsning den får inn.

Lydkvalitet
Essence III sin sterkeste side er det kontante og heftige bassregisteret. Basstrommer er tunge og kraftige, og klangbalansen er varm og deilig. Litt spisse innspillinger gjengis rundere og mer behagelig. Som R.E.M.s ”Drive” fra ”Automatic For the People”, som i 24-bit/48 kHz studioopptak er noe krass, spesielt i cymbalene. Dette rundes fint over av Asus-DAC-en, så man tåler høyere lydnivå uten at det blir masete.

På den andre siden er dette en ulempe når mer oppløst musikk står på dagsordenen. Lydbildet blir aldri så luftig som med konkurrentene, det ligger et lite mørkt slør over de lyseste tonene. ”Stille, stille kommer vi” fra Hoff Ensembles jazzprosjekt ”Quiet Winter Night” (24-bit/192 kHz) har en litt tammere gjengivelse av trommevispene, mens Unni Wilhelmsens stemme, dog velplassert i midten av et stort og omsluttende lydbilde, aldri skinner helt som den skal. Basstromma er derimot stor og tung, og kontrabassen til Arild Andersen er rund, fyldig og taktfast.

Annonse

Strykerintroen på Tori Amos’ filharmoniske versjon av ”Flavor” fra albumet ”Gold Dust” (24-bit/96 kHz) låter mykt, varmt og fyldig, men sangen mangler noe av den luften som gjør at denne virkelig brenner seg inn i sjelen. Essence III får aldri helt tak på magien i toppen.

Konklusjon
Xonar Essence III er den dyreste digitalomvandleren noensinne fra Asus, og helt klart også den beste. Den har direkte støtte for DSD, og dessuten en virkelig god hodetelefonforsterker innebygd.

Koblet til stereoanlegget ligger styrken først og fremst i bassregisteret, som avleveres kraftig og kontant. Den låter aldri skarpt. Samtidig slipper den ikke overtonene godt nok frem. Det blir ikke luftig nok. Asus klarer med andre ord ikke å lage like stor ståhei med sin dyreste digitalomvandler som i den rimeligere enden.

Også i denne testen:

Auralic Vega

Musikken mellom tonene

Ingen i klassen skildrer rommet i lydbildet som Auralic Vega, som understreker at det er musikk også mellom tonene.

Auralic tar pusten fra oss fra begynnelse til slutt. Usedvanlig oppløste toner, og kontante rytmer. Balanserer hele lydbildet makeløst bra! Ulike filterinnstillinger gir muligheter.
Kommer ikke på noe, annet enn at et så rått produkt gjerne kunne hatt hodetelefonutgang. Men da hadde det fort blitt dyrt!
Les hele testen

Bryston BDA-2

Opphøyd sannhet

Digitalomvandleren fra Bryston er blant de mest detaljerte og oppløste i klassen.

Bryston låter superoppløst og distinkt hele veien, med overlegent detaljnivå og et gigantisk lydbilde.
Fjernkontroll er (dyrt) ekstrautstyr, og volumkontroll er mangelvare.
Les hele testen

Electrocompaniet ECD 2

Med knyttet neve

Dette er den strammeste og mest potente bassen vi har hørt på lenge. Det hele balanseres med flotte toner også oppover.

Sjeldent har vi hørt en digitalomvandler med så tøff bass. Lydbildet er samtidig både balansert og stort, også oppover i overtonene.
Her mangler bare det siste lille av mikronyanser i toppen, for at Electrocompaniet skal gruse hele gjengen.
Les hele testen

Naim DAC-V1

Mye for pengene

Naims bidrag er en kompakt digitalomvandler med fjernkontroll, variabelt lydnivå og hodetelefonutgang. Og den låter flott.

Meget velutstyrt, og har til og med innebygd hodetelefonforsterker. DAC-V1 har full kontroll på lydbildet, spesielt i mellomtoneregisteret. Glimrende til prisen!
Lydbildet kunne vært noe større.
Les hele testen

Line Magnetic LM-502CA

To konvertere i én

Kinesiske Line Magnetic har laget en digitalomvandler med rør på utgangen. Men du kan også velge vanlig transistor.

Med både rør og transistor lar denne DAC-en deg velge om du ønsker en varm og musikalsk klang, eller mer rytme og snert. Spesielt med rør låter det meget behagelig og deilig.
Det mangler litt trøkk i bassrytmene, og vi ønsker et litt større lydbilde. Volumkontroll mangler.
Les hele testen
Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Bluesound tar opp kampen med WiiM

Technics frir til audiofile

Ligner et laboratorieapparat

Rett og slett et knallkjøp

En ganske uvanlig platespiller

Gløder av spilleglede

Stylet minimalisme

Hi-Fi-strømming på budsjett

High-end i tungvektsklassen

Kompromissløs lyd i lomma

Full kontroll

Her er Denons løsning på Sonos-kaoset