Det har i årevis (helt siden DVD’en ble lansert på markedet) pågått en hard, og stadig bitrere, kamp mellom filmstudioene og kinoene om hvor lenge kinoer skal ha enerett til visning av en film innen den kan distribueres videre, via Blu-ray, video-on-demand og strømming.
Fremveksten av strømmetjenester (som Netflix, HBO og Amazon Prime), og VoD-tilbydere, har tilspisset konflikten.
Netflix har stått i front for å utfordre kinomonopolistene, ved at de har lansert stadig flere egenproduserte større filmer med kjente regissører som Scorsese og Cuarón.
Etter at både filmfestivalen i Cannes og Oscar-akademiet fikk lagt inn en klausul om at ingen filmer kan nomineres til filmpris om den ikke først har gått minst to uker på x-antall kinoer, endret Netflix policy. De største filmene deres (som de har håp om å vinne priser for) lanseres nå på utvalgte kinoer innen de lanseres hos Strømmegiganten. Slik som tilfellet var med The Irisman, Roma og Marriage Story.
Som vi skrev om i går har koronapandemien eskalert behovet for nye filmdistribusjonskanaler i og med at svært mange kinoer verden rundt for tiden holder stengt, og de få som er åpne opplever en publikumssvikt uten sidestykke.
En pågående lockdown som har resultert i at film etter film har fått stadig forskjøvet premieredato, eventuelt utsatt på ubestemt tid; slik som nå er tilfellet med Disneys storfilm Mulan.
Angående Mulan, som allerede to ganger har fått ny premieredato, uttalte en representant for Disney at: «It’s become clear that nothing can be set in stone when it comes to how we release films during this global health crisis. Today that means pausing our release plans for ‘Mulan’ as we assess how we can most effectively bring this film to audiences around the world.»
Det florerer nå rykter om at Disney vil gi Mulan en eksklusiv premiere på sin egen strømmetjeneste Disney+ (kommer til Norden i september), noe de nylig gjorde med Artemis Fowl.
Disney har også skjøvet på premieren av den kommende Avatar-filmen (til desember 2022) og Stars Wars (til desember 2023).
Første filmer ut som fikk flyttet premieren fra kino til strømming (som følge av koronakrisen) var Universals The Invisible Man og Emma. Begge ble tilgjengelig i Norden hos Viaplay den 20. mars i år.
Filmselskapet Universal er i fremste rekke for å presse kinoene til å godta et kortere eksklusivitetsvinduet. NBC Universal har lenge ligget i konflikt med det amerikanske kinoselskapet AMC (verdens største kinokjede) etter at de i april valgte å lansere Trolls World Tour digitalt, og uttalte at de «ville fortsette å eksperimentere med en slik strategi». Hvorpå AMC prompte svarte med at de ikke ville vise noen Universal-filmer i sine kinoer.
Enn så lenge forsåvidt en tom trussel, i og med at de fleste kinoene har holdt stengt siden.
Nå har åpenbart de høye herrer hos NBC Universal og AMC røkt fredspipe, i dag annonserte de en revidert avtale – en avtale som dramatisk reduserer perioden med eksklusiv visning av film på kino.
Tidligere har ikke filmselskapet hatt mulighet til å tilby sine filmer til andre aktører (som strømmetjenester) før kinoene har vist filmen i hele 75 (!) dager. Dette reduseres nå til kun 17 dager.
I en pressemelding uttaler toppsjefen i AMC (Adam Aron) at selskapet: «enthusiastically embraces this new industry model.» Noe som ikke akkurat står helt til troende – dette er en forretningsmodell kinoselskapene har kjempet med nebb og klør imot i årevis, og som de (til tross for at brorparten av inntektene kommer de første 2-3 ukene) frykter skal undergrave kinoenes fremtidige inntektsgrunnlag.
For filmselskapene er den nye avtalen åpenbart positivt. De kan (nesten) samtidig lansere en ny storfilm på «alle» plattformer, konsentrere markedsføringen til én massiv kampanje – og nå nye potensielle seere som (av ulike grunner) ikke kommer seg til kinoene.
Da er det bare å følge med på hvordan Hollywoods andre filmselskaper nå vil agere – en ting er helt sikkert, de vil ikke sitte stille i båten og la Universal sitte alene med en slik gylden avtale. Det pågår allerede forhandlinger mellom Universal og AMC for kinoer utenfor USA, inkludert Europa.
Vårt lille tips! Kinoselskapene må slutte å tviholde på fortidens løsninger, innse at utviklingen ikke kan stoppes, og heller lage et produkt som, til tross for at filmene samtidig blir tilgjengelig på alle plattformer, er nyskapende, spennende og interessant nok til å fortsatt tiltrekke seg hundretusener av kinogjengere.
Kanskje den helvetes koronapandemien er akkurat det sparket bak som kinoindustrien trenger for å justere forretningsplanen, skape innovasjon og et forbedret produkt? Vi krysser fingrene!