TESTER Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

Nyhet

IFA 2019: Lyd fra alle kanter

Sony leker med 360-graders lyd

Av / 08.09.19 - 16:59
IFA 2019: Lyd fra alle kanter

Sony vil bokstavelig talt legge en ekstra dimensjon til det å lytte med hodetelefoner. Ideen er ikke ny, for det har vært forsøkt å lage surround-lignende lyd i hodetelefoner før. Med vekslende hell, kan vi tillegge.

Vanligvis dreier det seg om hodetelefoner enten med flere elementer, eller digital prosessering som skal etterligne effekten av å høre på høyttalere som er plassert foran, bak, på sidene og over. Som Atmos for eksempel.

IFA 2019: Lyd fra alle kanter 1

360 graders lyd

Sonys ide er å starte i studio. Der spilles musikken alltid inn på flere spor, men med Sonys 360 graders Reality Audio, merkes flere av sporene som flerkanalsopptak, altså ikke mikset ned til stereo, som er vanlig.

For å få spilt av musikken i hodetelefonene med ønsket 360 graders effekt, må musikken innom en app, som leser av merkingen og så prosesseres lyden digitalt slik at lyden høres tur som om den kommer fra alle kanter.

Annonse

For å få best mulig effekt av 360-graders appen, må man la kameraet på mobilen skanne hodet forfra, og begge ørene sett fra siden. Det skal gi bedre effekt sier Sony, siden vi har ulike former på ørene.

Funker det?

IFA 2019: Lyd fra alle kanter 2Tja, Sony demonstrerte effekten i et par ganske normale hodetelefoner, først med et opptak i stereo, deretter i 360 graders surround. Stereoopptaket lød som forventet, lyden kom fra venstre og høyre, og det fantes ikke antydning til rom eller surroundfølelse.

Da 360-graders sporet ble avspilt, flyttet instrumenter seg rundt i hodet, noen hørtes ut som om de kom bakfra, andre fra oven, og man fikk en ganske realistisk følelse av surroundlyd.

Men særlig naturlig lød det ikke. Jeg lyttet til Khalids siste album, som er spilt inn i stereo, men med 360-graders effekten på, og det lød bare rart og unaturlig.

For gamere og til film derimot, kan det ha stor effekt. Gaming-opplevelsene vil ihvertfall bli mer realistisk ettersom man kan høre ting som foregår bak en.

 

 

Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Beyerdynamic: Proffe hodetelefoner med ny teknologi

Nytt flaggskip fra Grado: Signature HP100 SE

Fjærlette high-end hodetelefoner fra Audio-Technica

Planmagnetiske ørepropper til røverpris fra FiiO

Black Friday 2024: Får vi ærlige tilbud i "Black November"?

Shanling: Ambisiøse kinesiske hodetelefoner

Focal Lensys Pro: Presisjonsverktøy for lydkunstnere

Klipses fast på øret

Trygge JBL-hodetelefoner for barn

Sonys flaggskip-hodetelefoner i ny utgave

Her er Audezes villeste elektrostater

Sony utvider LinkBuds-serien: Ørepropper for en travel hverdag