”Hva ER det egentlig med dere menn og bass?”
Spørsmålet fra min bedre halvdel kom som en overraskelse, for jeg oppfatter egentlig meg selv som både avbalansert og fornuftig. Ok, kanskje er jeg alene om den oppfattelsen. Men jeg har i hvert fall ikke kjent til noen global, maskulin sammensvergelse med det formålet å drukne verden i bass.
Men ved nærmere ettertanke hadde hun jo rett. Det ER noe med bass og det maskuline. Hvem er den mest mannlige: En 150 kilos tenor eller en fluevekt baryton? En Ford Mustang med femliters V8 motor eller en praktisk Fiat Punto? Jo dypere stemme, desto større pondus. På samme måte kan man måle størrelsen av den maskuline ære ut fra mengden bass som anlegget kan stille opp med. Det er derfor den første ungkarstereo gjerne består av så mange og så store Cerwin-vega-høyttalere som mulig. Selv etter mange år som erklært hi-fi entusiast sjekker jeg regelmessig bruktspaltene i avisenes onlineauksjoner. I tilfelle det skulle dukke opp et sett S1 i god stand!
Ansporet av dette bega vi oss ut på jakt etter beviser for påstanden. Og vi må nå komme med en bekjennelse. Selv om kampen til hverdags går på å oppnå den høyeste troverdighet i anlegget, er det ikke noe som i den grad henvender seg til følelsene som synet av store bassenheter, og opplevelsen av å bli rystet trygt gjennom i hjemmekinoen.
Historisk bass
Boombox, rabalderkommode, buldreboks. Kjært barn har mange navn. Idéen med å overlate reproduksjonen av de dypeste tonene til en separat høyttaler har spesielt slått an de senere år, hvor subwooferen har gjort det mulig å få hovedhøyttalerne tilsvarende mindre. Verdens første kommersielle høyttalersystem med subwoofer var likevel alt annet enn diskret. Det var Infinity Servo-Statik 1 fra 1968, som besto av to velvoksne satellitter med elektrostatpaneler og en enda mer velvoksen subwoofer, hvor det banket en modifisert utgave av 18-tommers ”Stroker” basseneheten fra Cerwin Vega.
Mens Servo-Statik-systemet var forbeholdt datidens high-end, gjorde svenske Audio Pro på slutten av 1970-tallet subwooferen tilgjengelig for de fleste med B2-50. Ved å trylle med servostyring og forsterkere med negativ utgangsimpedans, lyktes det å få to modifiserte 7” Philips bassenheter til å levere et lydtrykk på over 100 dB i en normal stue.
På 90-tallet var det amerikanske Bob Carvers tur til å gjenoppfinne subwooferen ved å skape Sunfire True Subwoofer – en terning som målte 27 cm på hver side, utstyrt med en 10” bass og to slaveenheter. Takket være oppfinnsom omgang med naturlovene og en innebygget forsterker på 2700 W kunne terningen mane frem et lydtrykk på 100 dB ved 20 Hz.
I dag er det ingen mangel på subwoofere. Selv det billigste PC- eller hjemmekinoanlegg fra supermarkedet inkluderer en subwoofer. Ofte utstyrt med en 5” enhet sperret inne i en boks på et par liter. Heldigvis er det masser av seriøse bud også. En av de mest usedvanlige er imidlertid britiske B&W’s PV1D, som med to 8” enheter og en 400 W digitalforsterker i et 35 cm kuleformet kabinett når helt ned til 7,5 Hz (- 3 dB)!
Berømt bass
Cerwin Vega Stroker er en av de få bassenheter som kan kalles berømt. Den 18” store enheten ble brukt i Sensurround-lydsystemet som ble brukt på kinoene i filmene ”Jordskjelv” og ”Slaget om Midway”, hvor kinogjengerne ble rystet av subsoniske toner ved et lydnivå på 110 til 120 dB. Selv om Stroker-enheten nærmer seg 40 år, produseres den stadig. I mellomtiden er det imidlertid kommet bil- og proffutgaver til repertoaret.
Cerwin Vegas Stroker-bassenhet er berømt for sin holdbarhet og lydtrykk.
Lydsystemet Sensurround ble brukt til å riste kinogjengerne på 70-tallet med filmene ”Jordskjelv” og ”Slaget om Midway”.
Bass på hjul
Det er imidlertid ikke hjemme i stuen man finner de største basskanonene. Dels skal hi-fi-anlegget for de fleste av oss gjennom en screeningsprosess, hvor WAF – og i noen tilfeller vellyd – teller. Og de som bor i leilighet må dessuten ta naboene i ed. Skal du ha mest mulig bass må du derfor ta turen ut i den frie virkelighet, hvor menn kan måles etter størrelsen på deres subwoofere.
At det er bass det dreier seg om, kan ses på de navn som bilstereoprodusentene klister på sine produkter: Xplod, Monster, Stroker Mobile, Premium eller, for å skjære det hele ut i papp: Eros Hammer 5.2K!
Jo mer bass, desto større mandighet! Med et par Eros Hammer-subwoofere i bagasjerommet skal du nok få satt baksetet i svingninger – på den ene eller annen måte.
Det er ikke magneten som en liten. Membranen er på 21 tommer, så når den begynner å flytte luft er det som å bli truffet av et fjernsyn.
dB Drag Racing
dB drag race er en konkurranse om lydtrykk i bilstereoen. Her er det ikke uvanlig å finne biler hvor alt annet enn passasjerplassen er opptatt av bassenheter, og hvor effekten skal måles i tusenvis av watt. Når slike anlegg slippes løs, bølger tak og dører seg som et opprørt hav. Her er fjernkontroll en god idé, for lydtrykket i kupeen er absolutt skadelig! Verdensrekorden i dB drag racing innehas av brasilianske Team Shocker, som har vunnet i ekstremklassen seks år på rad. 2013-rekorden er 181,9 dB!
I konkurransen benyttes ikke musikk, men et 30-70 Hz sinus sweep.
Bilstereo på steroider! I dB drag racing gjelder det om å spille så høyt som mulig.
Verdensrekorden i høylytt bass innehas av det brasilianske Shocker-teamet, som har rundet 180 dB!
Djevelens pipe
Bassfasinasjonen er ikke av ny dato. Hundrevis av år før elektrisiteten, hvisket munkene i krokene om ”la boite diabolique” – de djevelske pipene. Orgelpiper med diabolske egenskaper.
De dypeste 32’ lange pipene på et velvoksent kirkeorgel er normalt i stand til å gi en tone på 16 Hz, hvor lyden ikke lenger høres, men bare føles. Men det finnes unntak, hvor man virkelig kan mistenke djevelen for å ha en hånd med i orgelspillet. De finnes imidlertid ikke i kirker. Orglene på Sydneys rådhus og i Boardwalk Hall i Atlantic City, New Jersey i USA inneholder 64-fots orgelpiper som er i stand til å gå ned til 8 Hz. Hva som har vært tanken bak de ekstreme pipene er vanskelig si. For kun overtonene høres. Selve grunntonen er bare til stede i rommet som en trykkende fornemmelse. Orgelet i Boardwalk Hall er enda i stand til å simulere en 128-fots pipe ved å kombinere lyden fra 64’ og 42 2/3’ – og dermed produsere en 4 Hz-tone. Eller rettere sagt: Det var i stand til det, størsteparten av de 33.114 orgelpipene i det gigantiske orgelet er i dag ute av drift på grunn av manglende vedlikehold. Diabolsk!
Orgelet i Boardwalk Hall i Atlantic City, New Jersey er verdens største, har flest manualer (syv) og den dypeste orgelpipe, som er i stand til å sende ut en 8 Hz tone.
Det kongelige apparatet
Hvis du har god plass kan et basshorn sikre dyp og ren bass til overmål. Ulempen er bare at et horn til dypbassformål er stort. Riktig stort. Skal det gå ned til bare 30 Hz kreves en hornmunning på flere kvadratmeter. Derfor er basshorn noe som er forbeholdt veldig fanatiske selvbyggere med evner innenfor murerfaget.
Italienske Roberto Delle Curti valgte å gå hele veien da han bygde sitt lytterom. Først satte han av hele 16 18” bassenheter til sin subwoofer. Det burde være tilstrekkelig for de fleste. Men ikke for Roberto. I en én meter dyp krypekjeller under gulvet installerte han verdens største dobbelte basshorn til å drive alle enhetene. Hornene ble murt solid opp, og selv om konstruksjonen fylte en hel kjeller, fortsetter hornene opp i stuen, hvor du munner ut ved taket. Munningsarealet er i alt 4,5 kvadratmeter. De kongelige basshornene har en nedre grensefrekvens på 10 Hz og en følsomhet på 110 dB ved 1 W.
Har man god plass og er fiks med murskjeen kan man bygge en hornsubwoofer under musikkrommet. Det fungerer imidlertid best hvis man bor i eget hus. Royal Device er verdens største dobbelte basshorn. Hornene lades av 16 solide 18” basser.
Militær walk-in subwoofer
De italienske hornene får konkurranse om æren av å være verdens største av amerikanske Danley Sound Labs fra Gainsville, Georgia, som har produsert verdens største transportable subwoofer, kalt Matterhorn. Innretningen er bygget inn i en seksmeters container, hvor de 40 subbassenhetene drives av en forsterkerpark på i alt 40.000 watt. Tom Danley opplyser, at Matterhorn er lineær fra 80-15 Hz, og kun 3 dB nede ved 12 Hz, samt at subwooferen kan generere et lydtrykk på 160 dB ved åpningen (eller 105 dB på en kvart kilometers avstand. ”Den kan velte en Honda Civic”, uttaler Tom Danley. Hvem har imidlertid bestilt en slik innretning?
Militæret selvfølgelig, for å utføre forsøk med projeksjon av subbass på store avstander. Matterhorn-subwooferen har deltatt i utstillinger, men har fått forbud mot å slippe alle hestekreftene løs på grunn av faren for å jevne lokalene med jorden. I stedet har Tom Danley invitert gjestene til å komme inn i subwooferen og motta en blid subsonisk kroppsmassasje med 15 Hz-toner ved beskjedne 130 dB.
Den militære Matterhorn-subwooferen kan fremkalle subsoniske diskoteklydtrykk på en kvart kilometers avstand. Eller 160 dB i kroppen, hvis du går inn i den!
Den sparker r…
Få produkter er navngitt så treffende som Buttkicker. Det er snakk om en såkalt subbass-aktuator som setter fart på lenestolen eller sofaen under deg i takt til musikken, og spesielt til rystelsene i effektsporene på hjemmekinoanlegget. Når det braker løs merker man hvert pistolskudd eller eksplosjon direkte på kroppen. Ut over å gå den korte veien til den bass-sultne manns hjerte har Buttkicker den fordelen at den er nesten lydløs i forhold til omgivelsene, så naboer og gjenboere slipper å lytte med når du slipper hestekreftene løs på hjemmekinoen.
Buttkicker – og tilsvarende produkter – fungerer som motorsystemet i en høyttaler. I stedet for membran setter svingspolen via et stempel den overflaten som den er festet til, i bevegelse. Da det krever en del energi å sette en fet Chesterfield-sofa i svingninger, er effektiviteten begrenset. Buttkicker anbefaler at det settes av minst 400 watt til formålet. Man kan kjøpe et begynnersett, som består av en aktuator og en 1900 W forsterker. Men forsterkeren kan drive opp til fire bakdelsrystere. Etter sigende har George Lucas nettopp fire Buttkickere i sin personlige hjemmekino.
Det finnes også en spill-utgave som kan skrus fast på rammen til en kontorstol.
Rumperisteren Buttkicker setter sofaen i svingninger og sparer naboene for å lytte med på bassen.
Lydsystemer
Bass kan også nytes sammen med andre. I reggaens hjemland Jamaica oppsto på 1950 og 60-tallet begrepet ”sound systems”. Et lydsystem besto fra begynnelsen av alt som kunne skrapes sammen av høyttalere og forsterkere. Forvrengningen i prosent var ofte like høy som effekten i watt. Systemene ble montert på biler og fikk strøm fra generatorer, slik at musikken kunne bringes ut til alle hjørner av ghettoen. Den DJ som kunne spille den beste musikken med høyest volum, var vinneren.
I begynnelsen var musikkutvalget R&B, men DJ-ene nøyde seg ikke med å spille amerikanske hits, men bygde selv videre på musikken, noe som var opphavet til ska, reggae, og dub-musikk.
Lydsystemene lever videre, og går man på musikkfestival møter man lydsystemer som kappes om å være det beste og kraftigste på campingområdet.
Et av de mest kjente lydsystemene i Europa er Killasan i Berlin, som ble bygget og importert av en japansk DJ, som deretter ga det til et plateselskap frem for å frakte det hjem til Osaka.
”Nå med ekstra bass”
Hvordan vil du ha pizzaen din? Skal det være den økologiske vegetarutgaven med broccoli eller foretrekker du å krydre den opp med dobbelt pepperoni og ekstra bearnaisesaus?
Ekstra kalorier i form av fet bass er et gangbart salgsargument. Og jo mindre utstyret er, desto kraftigere skal bassen helst være. Selv ørepropper blir lovet å være utstyrt med ekstra superbass. Hos Sony kan man simpelthen velge ”Ekstra bass” som parameter når man leter etter hodetelefoner – og få fem sider med forslag i den tunge enden.
Sony XB41-EX er designet for bassfanatikere på farten. De har lykkes med å klemme inn en bassenhet på 1,3 cm i øreproppene, slik at du kan få levert rytmen rett inn i øregangene.
Naturens krav
Skal det spilles bass må det flyttes på mengder av luft. Lydtrykket i dB SPL er et uttrykk for den trykkforandring i luften som lyden frembringer. Og skal trykket holdes konstant over hele frekvensområdet må det flyttes like mye luft ved alle frekvenser. Det betyr at når man halverer frekvensen må bassenheten bevege seg dobbelt så mye for å holde lydtrykket, da det kun er halvparten så mange bevegelser i sekundet.
Derfor er subwoofer-enheter enten meget store eller de har ekstrem lang vandring – ofte atskillelige centimeter. Det siste er i stigende grad blitt løsningen, da store bassenheter krever meget store kabinetter.
Prisen for den store slaglengden er lav effektivitet, da kun den delen av svingspolen som befinner seg i magnetfeltet, bidrar til å flytte enheten. Dette kompenseres med kraftige magneter og forsterkere på tusenvis av watt.
Slaglengde er oppskriften på dyp bass fra små enheter. Cerwin Vegas Stroker Mobile har nesten mer fjæring enn membran.