TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Mer teknologi i bilen er ikke nødvendigvis bedre

Ifølge en undersøkelse begynner folk å irritere seg over de stadig mer kompliserte infotainmentsystemene i nye biler.

Av / 24.07.23 - 13:20
Mer teknologi i bilen er ikke nødvendigvis bedre

Flere og flere biler har begynt å bytte ut dashbordet med store touchskjermer med avanserte informasjons- og underholdningssystemer. Men er det egentlig det kundene vil ha? Ikke nødvendigvis, det forteller en ny undersøkelse fra JD Power.

Automotive Performance, Execution and Layout (APEAL)-undersøkelsen viser for første gang i sin 28 år lange historie en nedgang i kundetilfredsheten to år på rad blant de amerikanske bileierne. Og det er infotainmentsystemene som folk har gått lei av. Bare 56 % benytter det til å spille musikk eller radio, og de foretrekker å bruke mobilen i stedet. Under halvparten bruker den innebygde navigasjonen, stemmegjenkjenning eller for å ringe.

Les også Nyhet: Smart Home-støtte kommer nå til Android Auto Google vil gjøre det mulig å styre Smart Home-enheter direkte fra bilen.

Problemet ser ikke ut til å være at folk nødvendigvis liker mobilen bedre, men at de hater bilprodusentenes egne grensesnitt. I biler med AAOS (Android Automotive) scorer infotainmentsystemet mye høyere. Men bare hvis det også har Google Automotive Services, altså med alle Googles apper og tjenester. Uten GAS får det den laveste poengsummen…

Flere av de store produsentene som Ford, GM og Volvo har sagt at de vil benytte GAS i nåværende og fremtidige biler. I mellomtiden synker Tesla i kundetilfredshet innen alle kategorier siden i fjor.

Kilde: The Verge

Annonse

GM fjerner støtten for Apple Carplay og Android Auto neste år

General Motors introduserer nytt infotainment-system og stenger ute mobilene i sine kommende elbiler.

Les videre
Jonas Ekelund
(f. 1969): Journalist og nyhetsredaktør. Jonas har jobbet for Lyd & Bilde siden 2007 med det meste som kan kalles bærbart. Det vill si mobiler, trådløse høyttalere og hodetelefoner. Iblant kommer testingen inn på kollegaenes områder innenfor multiromslyd, hjemmekino og foto. Han startet sin bane som teknikkjournalist på IDG og skrev blant annet for PC för Alla, Internetworld og det som senere ble M3.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Her er VWs elektriske folkebil

Volvo ES90 høy sedan går 700 km

Se Xiaomis ville elektriske sportsbil

Kias nye elbiler sikter mot Tesla og Volkswagen

Batterirevolusjon fra Mercedes

Billigere utgaver av nye Model Y

Nå har hjemmeladeren blitt enda smartere

Hvor lenge holder egentlig et elbilbatteri?

Redningen for et dødt bilbatteri

Volvos minste blir eventyrklar

GACs nye biler er fornuftige, men uten et ess i ermet

Den største bilprodusenten du har aldri har hørt om, kommer til Europa

Lyd & Bilde