GAC er Kinas femte største bilprodusent, og på markedet for elbiler er de tredje størst. Selv om den kinesiske giganten for de fleste her hjemme er totalt ukjent, er kineserne overbevist om at de med tiden kan bli et stort og velkjent merke i Skandinavia.
L&B Home ble i januar invitert på besøk til GACs hovedkontor i Guangzhou for å prøvekjøre de nye modellene, se deres fabrikker og høre mer om den langsiktige strategien.
![Kinesisk bilgigant kommer til Norge 1 GAC hovedkontor](https://www.lydogbilde.no/wp-content/uploads/2025/02/GAC_2-scaled-1.jpeg)
To elbiler til Europa
Den statseide virksomheten gjør sin europeiske entre med to nye elbiler ved navn GAC Aion V og GAC Aion UT.
Aion V, en mellomstor crossover, kommer på veien i Norge, Portugal og Polen allerede i april i år. I løpet av 2025 vil modellen bli tilgjengelig i andre europeiske land, inkludert Danmark og Sverige.
Merke > salg
GACs hovedkvarter er nærmest i seg selv en liten by plassert utenfor storbyen Guangzhou, som huser 18 millioner mennesker og ligger ca. 110 kilometer nord for Hong Kong.
I et stort møtelokale har hele toppen av GACs ledelse møtt opp for å introdusere merket for en stor samling europeiske journalister.
Direktør for GAC International, Wei Haigang, og Global COO Thomas Schemera, som har en fortid hos BMW og Honda, forteller om et GAC som i motsetning til mange andre kinesiske merker, forstår viktigheten av et merke i Europa. Et marked de omtaler som ”kritisk” for GAC. De uttaler videre at deres merke skal bygges opp over lang tid, og at målet for lanseringen ikke er salgsvolum fra start, men snarere markedsføring av GAC.
De er også allerede i gang med å utforske muligheten for lokal produksjon i Europa, og anser det som veldig viktig for fremtiden.
GAC er et selskap med mange undermerker, heriblant Trumpchi, Aion og Hyptec. Selskapets strategi medfører at alle biler som skal selges i Europa, vil få det samme merkenavnet, GAC. Modellnavnene blir i første omgang tatt fra Aion-serien, som i Kina er et selvstendig merke.
Hvis du er ingeniør i hjertet, hvis du er interessert i innovasjon … så er dette stedet å være”, sier Thomas Schemera.
GAC har, utover en massiv kinesisk tilstedeværelse, biler på veiene i 70 land, inkludert biler utviklet i samarbeid med Honda og Toyota. Deres egne tall forteller om et rekordsalg i 2023 på hele 2,5 millioner biler. Og som det eneste kinesiske merket har de egen vindtunnel.
Flyvende biler
GACs hovedkvarter inneholder både kontorer, fabrikker, testfasiliteter, førnevnte vindtunnel og kanskje viktigst av alt deres R&D-senter, som også fungerer som showroom for journalister og forretningspartnere. Her fremvises virksomhetens oppfinnelser, konseptbiler, batteriteknologi, programvareutvikling og forskning.
I dette R&D-senteret ble man møtt av et utvalg av de nyeste GAC-modellene, samt den obligatoriske flyvende konseptbilen, som i GACs tilfelle er en selvkjørende ”plattform” med påmontert drone slik at de to delene kan kjøre og fly separat. En påminnelse om at GAC akkurat som andre store kinesiske bilmerker tenker veldig langsiktig.
Superbil med 1200 hestekrefter
Et annet merkevareverktøy var tilstedeværelsen av deres egenutviklede elektriske superbil Hyptec SSR, hvor vi dessverre bare fikk lov til å sitte i passasjersetet. Bilen, som i Kina koster tilsvarende knappe 1,2 millioner kroner, er et overskuddsprosjekt designet til å minne oss om hva GAC er i stand til å gjøre med elektrisk teknologi.
Bilen er laget av karbonfiber, og inneholder tre elmotorer, som til sammen gir raceren 1225 hestekrefter og en akselerasjon fra 0-100 km/t på 1,9 sekunder. Det er en overbevisende teknisk prestasjon, selv om designen ikke er den mest inspirerende. Det ble bare solgt ca. 200 Hyptec SSR i fjor, så bilen representerer mildest talt en nisje.
Andre av Hyptecs modeller har adgang til battery swap-teknologi, hvor batteriet skiftes ut på en stasjon i stedet for at man skal vente på at det lades opp. Teknologien har enda ikke vunnet innpass i Europa, selv om det har vært forsøkt (i Danmark blant annet av virksomheten Better Place), men i Kina er battery swap enda ikke dømt ut. Et batteriskifte tar ca. 2 minutter.
Tilhørende fabrikker
Den tilknyttede fabrikkbygningen på 200 000 kvadratmeter er en av de i alt fire som GAC har akkurat nå. Tre i Kina og en i Thailand. Fabrikken journalistene fikk adgang til, produserer ifølge GAC en bil hvert 53. sekund.
GAC mangler hverken erfaring, mannskap eller teknisk kunnskap, men om de kan gjøre seg relevante for det nordiske markedet, vil tiden vise. Det vil først og fremst komme an på kvaliteten og prisen på bilene. Les vår test av deres to nye europeiske modellene her.