TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Den er stor, får firehjulstrekk og lang rekkevidde

Den kommende Enyaq iV kan bli en ny bestselger.

Av / 08.05.20 - 11:30
Den er stor, får firehjulstrekk og lang rekkevidde

Denne tror vi kommer til å selge i bøtter og spann. Skodas kommende Enyaq iV er nylig lansert, og nå vet vi mer om det som blir Skodas første el-SUV.

Den er bygget på Volkswagens skalerbare MEB-plattform, som vil danne grunnlaget for flere modeller fra VW – SUV-en ID.4 -, Seat el-Born og Skoda, og her er akselavstanden strukket til 2765 mm, sllk at bilen er blitt 4,65 m lang. Til sammenligning er VWs ID.3 4,26 m lang.

Det betyr at Enyaq iV vil konkurrere med elbiler som Tesla Model Y og Ford Mustang Mach-E, og VWs kloning på samme plattform, ID.4.

Familie-SUV

Den er stor, får firehjulstrekk og lang rekkevidde 1For mange vil Enyaq iV bli den perfekte familiebilen. Stor bagasjeplass, tre par Isofix-fester i det sjenerøse baksetet, hengerfeste, takstativ, USB-kontakter, koppholdere, mulighet for baksetevarme, nedfellbart baksete med skiluke, og glasstak slik at de små kan titte på stjernene.

Bilen vil få både Apple CarPlay og Android Auto, og man kan styre lyden i Canton-anlegget med 10 høyttalere, fra den store 10- eller 3-tommers berøringskjermen i midten.

Annonse

Enyaq iV vil komme med bakhjulsdrift, eller firehjulsdrift, og med ulike batteripakker. Den enkleste utgaven med bakhjulsdrift og 148 hk, får en batteripakke på 55 kWt, og en rekkevidde på 340 km. Neste hakk opp er en bakhjulsdrevet utgave med 62 kWt batteripakke og 180 hk, som øker rekkevidden litt til 390 km.

Det vil også bli laget en med bakhjulsdrift og 204 hk, og her gir batteripakken på 82 kWt sjenerøse 500 km rekkevidde.

4WD

I Norden vil nok utgavene med firehjulsdrift bli de mest etterspurte.

Den er stor, får firehjulstrekk og lang rekkevidde 2Her er batteripakken på 82 kWt kombinert med to elmotorer på tilsammen 265 eller 306 hk, som gir en rekkevidde oå 460 km. Flaggskipet blant Enyaq-modellene blir den sportslige vRS-utgaven med 306 hk, som holder til 180 km/t toppfart, og 0-100 km/t på 6,2 sekunder. Bilen skal kunne fås med 125 kW lading, som skal kunne lade fra 10 til 80 prosent kapasitet på 40 minutter.

Enyaq iV kan trekke henger opptil 1200 kg, og bagasjeromsvolumet er oppgitt til 585 liter.

Bilen vil ikke bli tilgjengelig før tidlig i 2021, men det vil bli åpnet for forhåndsbestilling i løpet av 2020. Da kan man bestille en Founders Edition, i mørk grønn metalliklakk, med en rikholdig utstyrskombinasjon som blir eksklusiv for Founders Edition.

Den er stor, får firehjulstrekk og lang rekkevidde 3

 

Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Er ny kinesisk elbil den raskeste i verden?

Suzuki og Toyota samarbeider om el-SUV

Batmobilen er til salgs

Ioniq 7 blir Ioniq 9 – her er bildene

Audis elektriske stasjonsvogn avduket - kommer i 2025

Avduket: Folke-SUV-en Skoda Elroq

700 km rekkevidde!

- Råere Tesla-batterier kommer i 2026

Nye Peugeot E-408

Kompaktbilen Skoda Elroq klar for det norske markedet

Dyr offroad-el-sykkel som matcher dyr elektrisk SUV

El-sparkesykkel for terrengkjøring