Mens Tesla har skaffet seg et stort forsprang, har resten av bilindustrien blitt beskyldt for å skynde seg langsomt. Det tar tid å snu en så tung skute som bilproduksjon kan være, og markedet har tross alt ikke stått i kø ellers i verden for elbiler.
Men det vil raskt endre seg, hvertfall mener BMW det og samtidig med at de viser Concept i4 som vi skulle sett på Geneve-messen i mars, leser vi at de skal elektrifisere bilparken med minst 25 ladbare modeller de neste tre årene.
BMW i3 kjenner vi allerede, den har vært blant oss lengre enn Tesla Model 3 for eksempel, og senere i år kommer den kinesisk-produserte el-SUV-en iX3, men kun med bakhjulstrekk.
Når kommer den?
Omtrent samtidig – sent 2020 tidlig 2021 – kommer produksjonsutgaven av Concept i4, som man kan se de første offisielle bildene av her. i4 bli blir BMWs utfordrer til salgssuksessen Tesla Model 3, og er bygget over samme plattform som BMW 4-serie Gran Coupe. Som er en strukket 3-serie.
Firehjulstrekk, rekkevidde?
i4 blir helelektrisk med firehjulstrekk, 530 hk elektromotor med en 80 kWt batteripakke under skallet. BMW hevder at i4 gjør 0-100 km/t på fire sekunder, og toppfarten ender på 200 km/t.
Rekkevidden har BMW oppgitt til hele 600 km, etter den nye WLTP-normen, antar vi.
Aerodynamikk
Designet skiller seg fra en 4-serie med utstrakt bruk av karbonfiber – akkurat som i3 – en ganske markant nyregrill, smalere frontlykter og diffusere bak der eksosrørene ville vært, for aerodynamisk tweaking.
Felgene er nærmest heldekkende på Concept i4, og fronten er langt mer lukket siden det ikke trengs noe kjøling til en forbrenningsmotor.
Innvendig da?
Innvendig har BMW gått for bærekraftige materialer, og BMW-kjennere vil dra kjensel på iDrive-konsollen i midten, mens de har strukket skjermen fra føreren helt til midtkonsollen, eller omvendt.
Som på andre BMW-er kan man endre fargene på interiørbelysningen.
I følge BMW kan føreren også velge mellom tre fargevalg, Sport som endrer til rød belysning, pluss Core og Efficient, vi antar at det også er koblet til bilens chassisoppsett hvor Sport også betyr strammere demping og skarpere styrerespons.
Skulle bare mangle. Det er tross alt en BMW.
Se flere bilder i galleriet:
Den var ikke pen. Vulgær grill.
BMW sjåfører er ganske nevete fra før, herregud de kommer til å bli ultra nevete i den der?!?
😂 😂 😂