Xpeng G3
Xpeng blir sammenlignet med Tesla, og det er ikke uten grunn. For det første har de vært klare på at de har benyttet seg av Teslas åpne patenter innenfor elektrisk bilteknologi. De har imidlertid også blitt beskyldt for at en tidligere Tesla-ingeniør som nå jobber hos Xpeng har stjålet med seg Teslas Autopilot-teknologi, og brukt den i Xpeng-bilene. Det er slettes ikke første gang kinesiske selskap blir beskyldt for teknologityveri, og det vil garantert ikke være den siste.
I den dyreste Premium-konfigurasjonen har den mellomstore SUV-en G3 kameraer i kombinasjon med radar, for å oppnå mye av de samme funksjonene som et LIDAR-system, bare billigere. 13 kameraer er montert rundt omkring bilen, hvor fem av dem sitter på toppen av taket for å gi en 360 graders utsikt av miljøet rundt. Dette brukes til kjøreassistanse og trafikkovervåkning.
Når det gjelder lydanlegget, går det bare under navnet Xpeng Advanced Surround Sound System, og består av åtte høyttalere. Dette er standard, uansett hva slags konfigurasjon av bilen du velger. I motsetning til P7 kan du ikke få Dynaudio-anlegg i G3.
Vi har etter hvert blitt vant til å forvente en rekkevidde på over 400 km, og der treffer også G3 blink: 450-460 km (WLTP).