TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Porsche Taycan

Porsche Taycan

Test: Porsche Taycan Turbo med Burmester Sound System

Den foreløpig mest prisgunstige inngangen til helelektrisk Porsche heter Taycan 4S. 960.000 kroner starter den på, mens du må opp i 1,3 mill for Turbo og 1,6 mill for Turbo S. Enda dyrere blir det når tilleggsutstyret skal monteres.

Det er mye man kan si om hvor heftig bilen er: 0-100 km/t akselerasjon på inntil 2,8 sekunder (Turbo S), 250-260 km/t maksimal hastighet, ladekraft på inntil 270 kW, og du kan lade 100 kilometer på bare fem minutter. Det er en Porsche, hva forventer du?

Les: Velg mellom Bose og Burmester

Det er likevel underholdningsdelen vi konsentrerer oss om her, og du kan velge lydanlegg fra Bose for 14.200 kroner ekstra. Men det skal du ikke, for skal du først ha en Porsche, så er bare det heftigste godt nok. Og da skal du i stedet betale 57.800 kroner for et surroundanlegg fra Burmester!

Annonse

Da får du 1455 watt med forsterkerkraft, fordelt på 21 individuelt kontrollerte høyttalere. Deriblant en 10-tommers aktiv subwoofer i bagasjerommet med 400 watts forsterker (Klasse D). Diskantene er av typen Air Motion Transformer (AMT), som ligner på bånddiskanter – og som ofte feilaktig (også av oss) omtales som bånddiskanter. Anlegget er laget for å spille korrekt og med lav forvrengning, selv ved høyt lydnivå.

Porsche Taycan 1
Foto: Geir Gråbein Nordby