Med et hederlig unntak for Nissan, har japanske bilprodusenter vendt elbiler en kald skulder. Mazda lager én modell med alt for kort rekkevidde. Honda lager sjarmbomben E og e:Ny1, også de med alt for kort rekkevidde. Toyota selger godt av BZ4X, selv om også den har alt for kort rekkevidde, og Lexus? De pakker inn drivlinjen fra Toyota i en pen dress og kler den med skinn innvendig.
Det er i det hele tatt ganske trist.
Men nå ser det ut til at det endelig skjer noe.
Under Japan Mobility Show nylig viste de fleste japanske bilprodusenter at de er i ferd med å våkne. Ikke bare skal de satse på elbiler, de har også skjønt at design er viktig. Noe blant andre Mazda viste med den vanvittig lekre Iconic SP. Som bare er en konseptbil, og med ‘feil’ drivlinje. Nemlig en tokamret wankelmotor som hjelpes av en elektrisk drivlinje.
Man kan bare krysse fingre og tær for at Mazda lager en ren batterielektrisk utgave av den.
Men Honda altså. Som ofte har laget spennende produkter, både på to hjul, til lands og til vanns, og har laget noen ikoniske biler som ennå huskes av mange.
Honda Prelude for eksempel.
Den første kom i 1978 og hadde en 1600 ccm firesylindret sak som ga 80 hk gjennom femtrinnskassen. Den så raskere ut enn den var, og det gjelder i grunnen for nesten alle Prelude-generasjonene, frem til den gikk ut av produksjon i 2001. Til da hadde Honda produsert over 800.000 Preluder.
På slutten hadde noen av dem over 200 hk fra en 2.2 VTi VTEC-motor, og Honda utstyrte dem med elektronisk torque vectoring – ATTS, som vi kjenner i dag fra Porsche Taycan, Audi SQ8 e-tron og Polestar 3.
Prelude-konseptet på bildet over, som Honda-sjefen Toshihiro Mibe varsomt berører, skal vise Hondas forpliktelse til å lage sporty kjøretøy. Det er lov å juble nå.
Under presentasjonen av Prelude Concept, sa Mibe også at den skal arve kjøregleden og; – tilby en spennende opplevelse som gir deg lyst til kjøre for alltid. Det høres ut for meg som at den ikke forblir et konsept, og det er bare å glede seg.
Honda viste forreste flere konsepter på Japan Mobility Show. Blant annet et elektrisk eVTOL, en forvokst drone, en selvkjørende mikrobuss kalt Cruise Origin, som skal lanseres i Japan tidlig i 2026.
Toyota
Den kobberfargende toseteren er Toyotas FT-Se, også den en konseptbil, men jo mer jeg ser på den, jo mer lyst får jeg på den. Hvis mange nok tenker som meg, kan det hende den blir en realitet også.
FT-Se er en skarp og rask sportsbil, i følge Toyota, som sier at de tenker på om de skal utstyre den med en form for manuell girkasse. Alt for den ‘ekte’ kjøreopplevelsen, vil vi tro.
Den ser fenomenal ut uansett, og om dette er designretningen Toyota går for i fremtiden, er det bare å klappe i hendene og rope halleluja. Kanskje blir det slutt på de nitriste grå bilene fra den kanten.
Lexus
Egentlig er det ikke helt fair å kalle Lexus for oppdressede Toyota-er. Det gjelder nemlig ikke alle, og slettes ikke denne. LF-ZC er en mellomstor femseter med fem eller er det fire dører, og linjer vi ikke har sett fra Lexus siden LC.
At produksjonsmodellen skal se like radikal ut, er det vel ingen som tror på. Lexus har det med å tone ned produksjonsmodellene, og det vil sikkert skje her også. Produksjonsmodellen er forresten planlagt for lansering I 2026.
Det er heller ikke særlig sannsynlig at noen Lexus får et interiør likt det på bildet under fra LF-ZL, men rattet kan faktisk bli en realitet. Lexus har allerede vist at de kan elektronisk styring bedre enn noen andre, og det er bare da et yoke-ratt fungerer etter hensikten.
Bare spør de som har kjørt Tesla med yoke-ratt.
Den 139 cm lave LF-ZC, kan få selskap av den større LF-ZL, som er et SUV-konsept vi kan få se i en eller annen form på veiene, i følge Lexus. Hensikten med begge disse konseptbilene, er å vise hvordan Lexus jobber med aerodynamikk og batteriteknologi, for å effektivisere drivlinjen, og øke rekkevidden.
Det snakkes om CV-verdier under 0,20, og lettere og mer tettpakkede batterier. Lettere kjøretøy er mer effektive, og batterier er en stor del av elbilenes vekt. Så tanken er god.
Akkurat når LF-ZL skal i produksjon, sier Lexus ingenting om, men vi må medgi at vi er fristet når vi ser bildene og renderingene av Lexus nye designretning.