Polestar 3 har verdenspremiere i København, hvor vi er tilstede for å se og lære mer om Polestars første elektriske SUV.
I likhet med Polestar 1 og 2, har også Polestar 3 fått et distinkt designspråk. Med en slakt buende taklinje som ender i en skarpskåren d-stolpe, med en hekkspoiler som henger som en liten snøskavl over den smale bakruten. Et panoramatak i glass dekker alle fem sitteplassene.
Den ser spesielt dynamisk ut sett bakfra. Foran har den de samme Dual Blade frontlyktene vi kjenner fra Polestar 2, men bakkeklaringen og den forlengende akselavstanden, forteller at dette er SUV.
Velger man Performance-pakken får man en maksimal effekt på 380 kW (517 hk) og 910 Nm dreiemoment, som flytter den over 2,5 tonn tunge elbilen fra null til hundre på 4,7 sekunder.
Rekkevidde
Da spiser den fort av batterikapasiteten på netto 107 kWt. Som skal rekke til 560 km rekkevidde i versjonen med Performance-pakken – med et forbruk oppgitt til 21,9-23,1 kWt/100 km – før man må lade.
Hvis man velger Polestar 3 uten Performance-pakken, taper man litt effekt, men vinner rekkevidde sammenlignet med Performance-utgaven. Lavere effekt gir en oppgitt rekkevidde på 610 WLTP-kilometer, og et litt lavere forbruk på 20,1-21,1 kWt/100 km.
250 kW hurtiglading
De to første versjonene av Polestar 3, har begge to elektromotorer. En foran og en bak. Long Range Dual Motor, uten Performance-pakken, yter 489 hk og 940 Nm. Det holder til 0-100-tider på 5 blank, og en toppfart på 210 km/t. Som er identisk på utgaven med Performance-pakken.
Batteripakken med 400 V-teknologi, er bygget opp med 204 prismatiske battericeller, med Nikkel-mangan-kobolt i 17 moduler. Batteripakken er huset i aluminium og beskyttet med borstål. Batteriet kan lades med opptil 11 kW AC-tilkobling, eller opptil 250 kW når man lader på en DC-hurrtiglader.
Luftfjæring
Understellet er satt opp med et oppheng i aluminium, og er utstyrt med adaptiv luftfjæring med aktive dempere fra ZF, som justerer demperne hvert annet millisekund (500 Hz) for å tilpasse komforten fjæringen til veiforholdene.
Polestar 3 får samme sikkerhetssystem som Volvo EX90, som styres av en Nvidia-prosessor, og bruker komponenter fra leverandører Zenseact, Luminar og Smart Eye.
ADAS-teknologi (Advanced Driver Assistance System) med flere sensorer passer på føreren og passasjerene.
Fra andre kvartal 2023 får Pilot-pakken LiDAR fra Luminar, tre kameraer, fire ultrasoniske sensorer med kamerarengjøring foran og bak, og sanntidsdata om bilens omgivelser, og klargjør bilen for autonom kjøring.
Dekk og bremser
Polestar 3 blir levert med bremser fra Brembo med fire stempler og 400 mm drillede og ventilerte bremseskiver foran, og 390 mm ventilerte bremseskiver bak. Utgaven med Long range Dual Motor, utstyres med Michelin Pilot Sport 4 EV eller Continental SportContact 7, i dimensjonen 265/45R21 foran, og 295/40R21 bak.
Større dekk på 22-tommer er tilvalg og da får man Pirelli P-Zero med 265/40R22 foran og 295/35R22 bak.
Plass og bagasjeplass
Med en akselavstand på nesten tre meter – 298 cm – og en totallengde på 4,9 meter, er den 1,61 cm høye Polestar 3 blant de større SUV-ene. Tross det er bagasjerommet begrenset til 484 liter, inkludert 90 liter under lastegulvet. Det er 16 liter mindre enn i en BMW iX M50, men så har Polestar 3 et lite ‘frunk’ foran på 32 liter, med plass til ladekabler. Eventuelt en weekendbag.
Bakseteryggen kan felles ned og da øker lastevolumet til 1411 liter. Taklast er begrenset til hele 100 kg.
Den kan ta hengervekt opptil 2,2 tonn, en liten hestehenger – med hest – altså. Eller en større campingvogn om man foretrekker det.
Pris og tilgjengelighet
Startprisen for utgaven med Long range Dual motor, er 739.200 kr, uten avgifter. Da er både Polestars Pilot- og Plus-pakke med blant annet panoramatak, 360-kamera og varmepumpe inkludert. Det samme er luftfjæring og Brembo-bremser.
Legg til 70.000 kr for Performance-pakken, som foruten økt effekt og sportsunderstell, blant annet inneholder Polestars signatur gulldetaljer, inkludert ventilhetter, sikkerhetsbelter og en laseretset innvendig lyslist.
Polestar 3 blir en 2023-modell, hvor de første bilen forventes levert kunder i fjerde kvartal, men den kan bestilles allerede nå.
Bildegalleri
Teknisk
Polestar 3 | Long range Dual motor |
Veiledende startpris[1] | 739 200 NOK eks. avgifter |
Plus-pakke | Inkludert |
Pilot-pakke | Inkludert |
Pilot-pakke med LiDAR | Tilvalg, forventes tilgjengelig fra 2. kvartal 2023 |
Performance-pakke | 70 000 NOK |
Effekt | 360 kW (380 kW med Performance-pakke) |
Dreiemoment | 840 Nm (910 Nm med Performance-pakke) |
0-100 km/t (mål) | 5,0 sekunder (4,7 med Performance-pakke) |
Toppfart | 210 km/t |
Batterikapasitet (nominell) | 111 kWh |
Batteritype | 400V litium-ion |
Batteripakke konstruksjon | 204 prismatiske celler, 17 moduler, aluminiumbatterihus forsterket med borstål |
Rekkevidde (innledende, mål) [2] | Opp til 610 km (WLTP) |
Elektrisk motortype | Permanentmagnetisert synkronmotorer |
Motorkonfigurasjon | To motorer (én foran og én bak) |
Dreiemomentfordeling | Dobbelkløtsj på bakaksel |
Gir | Single speed |
Luftmotstandskoeffisient | 0,29 Cd |
Luftmotstand | 0,78 CdA |
Ladeeffekt (DC) | Opp til 250 kW |
Ladeeffekt (AC) | Opp til 11 kW |
Akselavstand | 2,985 mm |
Lengde | 4,900 mm |
Høyde | 1,627 mm (1,614 i Europa) |
Bredde inkl. speil | 2,120 mm |
Bakkeklaring | 211 mm (201 mm i Europa) |
Egenvekt | 2,584-2,670 kg |
Vektfordeling | 50:50 |
Maksimalt tillatt hengervekt med bremser | 2,200 kg |
Karosseri | Selvbærende stålkarosseri |
Understell | Stål, med aluminiumsaksler |
Hjul og dekk | Forskjøvet (staggered), 21-22 tommer |
Bremser | Brembo med fire stempler, 400 mm borede og ventilerte (foran) Standard med monostempel, 390 mm ventilerte skiver (bak) |
Indre svingdiameter (fortauskant-til-fortauskant) | 11,8 m |
Hjuloppheng | Doble bærearmer (foran)
Integrert kobling (bak) |
Dempere | Adaptivt, selvjusterende to-kammer luftfjæringssystem med ZF aktive dempere |
Oppbevaringsrom foran, kapasitet | 32 liter |
Bagasjerom, kapasitet | 484 liter (inkludert 90 liter under lastegulvet) |
Lastekapasitet bak (bakseter nedfelt) | 1,411 liter (inkludert 90 liter under lastegulvet) |
Maksimal totalvekt taklast | 100 kg |
👍🏼
107 kWh batteri og 56 mil.
Konkurrenter har 74 kWh batteri (mye mindre) og 61 mil (en del lengre).
Hvis det skal legges avgifter på elbiler bør det ikke være på vekt men på forbruk per km slik at det motiverer kunder og produsenter til å velge effektivitet.