TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC klar for bestilling

Lynrask AMG-versjon av den elektriske E-klassen.

Av / 23.03.22 - 10:22
Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC klar for bestilling

Den er snart klar for å trekke våpen mot Porsche Taycan og BMW i4 M50, og du vil trolig se de første på veiene allerede i sommer. Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC, er nemlig klar for bestilling, og kan leveres til de første kundene i løpet av sommeren.

AMG-behandlingen innebærer dessverre ikke en håndbygget kompressormatet V8-er, og trolig har ikke bilen sett snurten av søvnige Affalterbach, men det betyr ikke at vi ikke snakker om ytelser i sportsbilklassen.

2023 mercedes benz eqe 43 amg 09
Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC

To elmotorer på til sammen 476 hk, sender kreftene til alle fire hjulene, og sørger for at du ikke bruker mer enn 4,2 sekunder fra null til hundre. Marginalt mer enn i4 M50, men fullt på høyde med Porsche Taycan.

Med et dreiemoment på 858 Nm, vil du også kjenne skyvet i ryggen under akselerasjon i fart, og siden vi snakker AMG, er dette så langt fra en E-klasse med lys på taket, som man omtrent kan komme.

626f27fe ddec 4295 af39 6994976f508e
Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC felger

Understell, bremser, dekkvalg, felger, interiør og kosmetikk er alt sammen AMG, og dette er den sportsligste EQE-varianten hittil. Senere kommer det også en Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC med opptil 686 hk – med boosteffekt – og selv om AMG-variantene er batterielektriske, vil de begge få en signatur-lyd som skal minne om en ekte AMG. Jeg formoder at de refererer til en kompressormatet V8-er.

Annonse
945d729d b6cc 4ae7 80f0 5d48c99cfbf5
EQE AMG 43

Innvendig blir man møtt av Mercedes brilliante hyperscreen som dekker hele dashbordet, akkurat som på EQS, AMG-sportseter, røde setebelter og et ratt i nappaskinn eller karbon- og mikrofiber.

Mercedes – som ikke bruker Benz lengre på de batterielektriske – opplyser om et forbruk på 19,7 – 22,5 kWt/100 km, ved blandet kjøring. Kanskje litt optimistisk med så mye krefter ombord, men det gjenstår å finne ut av.

AMG 43-utgaven er priset til 909.800 kr før man har lagt til enda mer utstyr, og sånn sett er prisen mer i Porsche-territoriet enn BMWs.

e5f8056c 6bd6 4356 a02a fe1c7370832e e6dd235f 0a91 44a3 a0cd 20771d8d68da
<
>
Les også Den beste elbilen? Mercedes EQS byr på fortreffelige kjøreegenskaper, luksuriøs komfort og lang rekkevidde. En konsertsal på fire hjul!
Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Kias nye elbiler sikter mot Tesla og Volkswagen

Batterirevolusjon fra Mercedes

Billigere utgaver av nye Model Y

Nå har hjemmeladeren blitt enda smartere

Hvor lenge holder egentlig et elbilbatteri?

Redningen for et dødt bilbatteri

Volvos minste blir eventyrklar

GACs nye biler er fornuftige, men uten et ess i ermet

Den største bilprodusenten du har aldri har hørt om, kommer til Europa

Er dette fremtiden? Vi har prøvd Googles selvkjørende taxi i San Francisco

Denne bilen har en flymaskin i bagasjerommet

Stort digitalt løft for Volvo-eiere

Lyd & Bilde