Mercedes og Burmester har et tett samarbeid på lydfronten, og på flaggskip-modellen av S-klasse har de virkelig tatt den helt ut. I stedet for et såkalt 3D-system med 15 høyttalere, får man her hele 31 av dem. Forsterkereffekten angis til 1750 watt, hvorav 400 watt går til en kraftig subwoofer i bagasjerommet.
Den omfattende lydpakken virker selvsagt inn på prisen: Mens et vanlig Burmester 3D-system koster rundt 17 000 kroner som tilvalg, må du ut med nærmere 90 000 kroner for 4D-versjonen. Men hvis du er blant dem som virkelig setter pris på god lyd, kan det faktisk være verdt det.
Bass-massasje i stolryggen
Nakkehårene får sving på seg når Burmester 4D-anlegget byr opp til dans: Her har de definitivt ikke spart på kreftene, la det være sagt! Et stort, mektig og kraftfullt lydbilde fyller kupéen, og vi tar oss umiddelbart i å trampe takten til Rage Against the Machine. Eller rettere sagt, takten tramper i oss!
Etter en viss erfaring med bass-vibratorer fra kino, fornøyelsesparker og lignende, er det lett å tenke at dette er en gimmick. Men Burmester har faktisk klart å få vibratorene til å fungere overraskende godt i samspill med de vanlige basshøyttalerne. Det er hele tiden god synk mellom de fysiske anslagene og basslyden for øvrig. Det føles rett og slett som man har en gigantisk, hardtslående subwoofer i ryggen.
4D-funksjonen gir også en annen, uventet bonus: Selv på ganske lavt lyttevolum får man en tydelig fornemmelse av bass-anslagene, som du ellers ikke får fra vanlige lydsystemer. Og på virkelig høyt volum kan du kjenne voldsomme dunk i ryggen – akkurat som å være på en høylytt rockekonsert. Dette er hi-fi billyd på sitt beste!