Hvem kunne trodd at vi skulle få 8K-video i et mellomformatkamera? Men det har altså GFX100 II. Vel og merke med en betydelig beskjæringsfaktor på 1,53 x i UHD 8K30p (16:9), som betyr at man ikke bruker hele sensorflaten, men kun den nødvendige flaten for 8K-kvalitet.
Videoegenskapene er rett og slett det råeste på noe mellomformatkamera, og gjør at GFX100 II plutselig er er et mye mer anvendelig verktøy, og med støtte for Premista og anamorf optikk for 35mm videoformat, åpner det seg hel nye muligheter.
Video
Det er ikke alt. Kameraet støtter også ProRes-video med 35mm anamorf optikk, i formatene 2 x 8K24p og 2,76:1, og 4,6K i 1,38:1-format. Opptak med anamorf optikk presses i kameraet og må strekkes i postproduksjon, men skaper noen muligheter for svært bredt videoinnhold som man ikke finner i noe annet mellomformatkamera i denne klassen.
Det støtter også lagring av 8K- og 4K-video på minnekortene i 10-bit 422 HEVC (H.265), eller i Apple ProRes 10-bit 422 HQ/LT til CFexpress Type B minnekort, og til en SSD via USB-C.
Bildekvalitet
Tross at Fujis ingeniører sier at bildebrikken er en ny CMOS II HS, sliter jeg med å se forskjellen i bildekvalitet mellom GFX100 S og det nye GFX100 II. Kanskje hadde jeg funnet noen forskjeller med enda bedre tid, flere objektiver og et par tusen bilder til, men uansett leverer kameraet den beste bildekvaliteten jeg har sett fra mellomformat.
Konklusjon
Fujifilm GFX100 II leverer ikke bare den beste stillbildekvaliteten, det leverer også en videokvalitet vi ikke har sett maken til fra mellomformat. At det i tillegg støtter de fleste videoformater, og anamorf optikk, åpner for flere muligheter enn på noe annet mellomformatkamera. Like oppsiktsvekkende er det at Fuji har klart å lage et mellomformatkamera som for første gang kan egne seg til sport og action, ikke bare stillestående portrett, landskap, eller studiofotografering. Fujifilm GFX100S II er virkelig et kamera som kan fylle de fleste funksjoner og gjøre det lettere og raskere for fotografen å lage innhold for oppdragsgiveren.