TESTER Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

Vi kårer

Årets beste TV-serier og filmer – 2022-2023

Etter to anni horribilii for film- og underholdningsbransjen, forsøker strømmetjenestene, og kinoene, å tilpasse seg en ny markedshverdag.

Av / 01.11.22 - 12:04
Årets beste TV-serier og filmer – 2022-2023

I løpet av året som har gått siden forrige Kavalkade har vi tilbrakt over 733 (!) timer foran storskjermen og filmlerretet for å (forsøke) å guide deg i jungelen av det mangfoldige serie- og filmtilbudet der ute.

En tilgang på nye serier og filmer som har fremstått nærmest umettelig, og utømmelig – men som vi nå ser at det strammes kraftig inn på.

 

Koronalockdown

Med koronapandemien fikk vi stengte kinoer, utsatte premierer og nedstengte film- og serieproduksjoner. Med et påfølgende slunkent kinotilbud.

Siden kineserne korona-stengte verden ned mars 2020 ble kultursektoren en av de mest skadelidende bransjene. Etter to år som ikke kan beskrives som annet enn anni horribilii for filmbransjen generelt, og kinobransjen spesielt, skal underholdningsindustrien nå prøve å stable på bena en forretningsmodell tilpasset post korona.

I motsetning til kinoene opplevde strømmetjenestene en regelrett korona-boost under pandemien. Koronatrøtte, «innestengte» familier verden rundt sørget for at nye kunder strømmet til Disney+, Netflix, HBO Max, Prime Video, Viaplay, Apple TV+, SkyShowtime.

Simultant eksperimenterte filmselskapene med nye distribusjonsformer, der storfilmene ble sluppet rett på strømmetjenestene, eller simultant på de få kinoene som var åpne, og strømming.

I så måte satte Warner standarden ved å tilby samtlige av sine 2021-titler rett-på-strømming, mens Disney+ kjørte en hybridmodell der de ofte lanserte storfilmene rett på Disney+ samme dagen som kinopremieren, men da måtte abonnentene betale en ekstra engangssum; såkalt Premier Access.

Foregangsfilmen her ble Black Widow, som endte opp med at superstjernen Scarlett Johansson gikk til søksmål mot Disney, som følge av at hun mente hun gikk på et stort økonomisk tap ved at filmen ble tilgjengelig rett-på-strømming.

Saken løste seg til slutt utenfor rettslokalene – men Johansson fikk utbetalt en klekkelig sum som «plaster på såret».

 

Oppkjøp og fusjoner

Deretter ble 2021 et skikkelig konsolideringsår for strømmebransjen. Etter flere år med krig om strømmeabonnentene, der aggressiv månedspris var en sentral fremgangsmåte, innså mange at man var sterkere sammen.

HBO Max ble lansert i Norden, deretter fusjonerte AT&T og Discovery. AT&T eide allerede CNN, HBO og Warner Bros., så fusjonerte Warner Bros. Entertainment (som blant annet sitter med Harry Potter i arkivporteføljen) med Discoverys nettverk – og sammen skapte de en ny strømmegigant.

Etter fusjonen er dog HBO Max en av strømmetjenestene som har gjennomført de største kuttene i innholdsproduksjonen. Blant annet kansellerte de nylig Raised by Wolves, samt en rekke andre populære (og kostbare!) serier. Kuttene fra den nye ledelsen toppet seg med at Warner like godt kansellerte den ferdig innspilte (!) Batgirl. Da hadde kostnadene allerede passert ca. en halv milliard.

Årsaken til massive innholdskutt er selvsagt den brutale kampen om strømmeabonnentene, en krig som har tilspisset seg ytterligere etter at samfunnet gjenåpnet. Når så det hele toppes med at kundeveksten minker må kostnadsbildet ned. Ikke minst kuttes det nå solid i lokalprodusert innhold, noe det nordiske TV-markedet vil merke godt fremover.

Men også Jeff Bezos’ Amazon la ut på handletur, og kom hjem med det tradisjonsrike filmselskapet MGM.

 

Med en kjøpesum på 8,45 milliarder dollar (ca. 92 milliarder kroner) sikret Amazon seg rettighetene, og det meget rikholdige arkivet, til det legendariske filmselskapet (som ble stiftet i 1924). MGM sitter på et filmarkiv på ca. 4.000 titler – med MGM-filmene i porteføljen styrker Prime Video betraktelig sin posisjon, og attraktivitet, i strømmemarkedet.

 

Festen er over?

Etter gjenåpning av samfunnet har mye kommet tilbake til normaler, pre korona; men mange vaner er også endret for godt.

Kinoindustrien ble så hardt rammet at enkelte stilte spørsmål ved om Covid-19 vil ta livet av, i det minste radikalt endre, kinomarkedet for all fremtid. Selv et godt halvår etter at samfunnet er (tilnærmet) tilbake til normalen, så ligger kinobesøket -25-30 % under 2019-nivå.

Og så, så kom Netflix med sjokkerende tall for Q1 2022. Endringen i abotallene var entydig: For første gang siden 2011 tapte (!) Netflix abonnenter.

Like etter tok mektige Ted Sarandos grep, og annonserte at strømmegiganten innen utgangen av 2022 ville lansere et abonnementsnivå finansiert av reklame.

Tilsynelatende har ikke det grepet stanses kundeflukten. Abonnementsnedgangen fortsatte for Netflix i Q2 – og 1. juli passerte Disney Netflix i antall abonnenter!

 

Per 1. juli oppgir Netflix at de hadde 220,67 millioner abonnenter, globalt. Det tilsvarende tallet for Disney var 221,1 millioner. (NB! Disney-tallene er samlet antall abonnenter for Disney+; ESPN; Hulu; Live TV). Dermed har underholdningsgiganten med de store, sorte museørene brukt litt over to og et halvt år på å ta igjen forspranget til Netflix. Ha da i mente at Netflix tilbyr sin tjeneste i alle verdens land (191); noe Disney+ ikke gjør (61 land) – ennå…

 

Netflix-aksjonærene responderte da også med å sende aksjen ned -65 % siden toppnoteringen i november 2021.

I en vanlig måned slapp tidligere de 6-7 største strømmetjenestene opptil 250-300 titler. Alt fra splitter nye serier og filmer, til arkiv og nye episoder av eksisterende serier; og det til en imponerende lav pris sammenlignet med å kjøpe en fysisk Blu-ray eller kinobillett.

Nå øker samtlige av dem månedsprisen, samtidig som innholdet kuttes. Det sagt, vi som serie- og filmkonsumenter kan fortsatt se vanvittig mye mer innhold, til en langt lavere pris, enn vi kunne for 10 år siden.

Vi må nok ta inn over oss at vi ikke i lengden kan få «all access» for skarve 59,- kroner i måneden. Samtidig vil strømmemarkedet fortsette konsolideringen – det er fortsatt for mange aktører der ute til at alle kan overleve.

En ting er sikkert, med megasuksessen til Ringenes Herre: Maktens Ringer (tidenes ubestridt dyreste serieproduksjon) er ikke Jeff Bezos den første som vil kaste inn håndkleet.

 

PS! Siste års, og mange tusen flere anmeldelser, kan du lese mer om på vår hjemmeside. Godt nytt serie- og filmår!

Les videre med LB+

Populært!

Årets beste tilbud

Tilgang til ALT innhold i 4 uker for 4 kr

LB+Total måned

Tilgang til ALT innhold i 1 måned

LB+ Total 12 mnd

Tilgang til ALT innhold i 12 måneder (Mest å spare)

4,- / for 4 uker
185,- / for 1 mnd
154 ,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
  • Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
  • Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
  • L&B TechCast – en podcast av L&B
  • Deaktiver annonser
Vi har ingen bindingstid, si opp når du selv vil.
Annonse

Vinnere av Årets beste TV-serier og filmer – 2022-2023

Årets Beste TV-serie 2022-2023

1883, sesong 1

Mektig westernepos!

Prequel-serien til Yellowstone overgår sin moderserie.

Yellowstone er satt til dagens Montana og sentrerer rundt kvegdynastiet til den mektige Dutton-familien, og alle dens intriger, konflikter og åpenbare maktbegjær.

Fakta

  • SkyShowtime
  • Release: 10. januar 2022
  • Regi: Taylor Sheridan

 

Nå serverer serieskaper Taylor Sheridan oss den fascinerende forhistorien om Dutton-familien, og deres særs strabasiøse ferd for å etablere seg under nybrottstiden i Montanas ødemark.

Immigrasjonsbølgen fra Europa til Den nye verden eksploderte på midten av 1800-tallet. Amerikanerne (dvs. europeiske immigranter) har «alltid» reist vestover for å søke lykken. Til et ubebygd land, bortenfor de store prærieslettene, med uante muligheter – men også en ferd med store prøvelser, farer og et ventende beinhardt arbeide.

1883 følger Dutton-familien mens de legger ut på nybrottsreisen vestover, via Texas, gjennom de store slettene i Midtvestens USA. De flykter fra usikkerhet og fattigdom, men aner heller ikke hva som venter dem – hverken på ferden eller ved reisens endelige mål.

Seriens protagonist er erkecowboyen Shea Brennan (Sam Elliott). En hardbarket, herdet mann som har fått sin del av motgang og utfordringer. Brennan tar på seg å lede en stor gruppe av grønnskallede tyskere og østeuropeere til det forjettede Montana, med på ferden kommer Dutton-familien, ledet an av James (Tim McGraw) og Margaret Dutton (Faith Hill). Deres smått naive, sterkt romantiserende, eldstedatter Elsa (Isabel May) får en sentral rolle i det dramaet utfolder seg.

I 1883 er han både serieskaper, manusforfatter og regissør; og han beviser nok en gang sitt solide håndverk for karakterutvikling og spenstig dialog, og drevne blikk for menneskelige prøvelser og karakterdrevet drama.

Countrysanger-ekteparet Tim McGraw og Faith Hill ser ut som om de er født inn i denne verdenen, og gjør da også en habil innsats, men er ikke seriens mest engasjerende karakterer. Det er alltid menneskene som står i fokus, og 1883’s sterkeste kort i så måte blir Brennan og Elsa.

Elsa kommer inn i denne brutale verden med en romantisert drøm om et bedre liv og spennende eventyr. Blond og fager, og alltid med et søtt smil om munnen er hun seriens bindeledd mellom den gamle og den nye verden. Brått får hun lære at det ikke bare er vakre soloppganger og gryende romantikk som definerer Det ville vesten, men også menneskelige demoner.

Hver episode skal visstnok ha kostet formidable 90 millioner kroner – og det vises! Det ville vesten er gjenskapt ned til hver minste, autentiske, detalj; og dramaturgi, klipp, foto og musikkspor gjør opplevelsen komplett. Når rollelisten så toppes av Billy Bob Thornton er vi frelst.

Fans av westerngenren vil garantert omfavne dette brutalt vakre eposet, som også bør evne å engasjere nye generasjoner. 6 solide stjerner til årets mest episke serie .

Anmeldelsen er basert på samtlige av de 10 episodene.

Les anmeldelsen her

Årets Beste Film 2022-2023

The Power of the Dog

Maskulinitetens absurde teater

En glimrende, sammenbitt Cumberbatch, i skånselløst menneskelig Campion-drama.

Jane Campions kjennemerke er dype medmenneskelige drama, ofte satt til 1800-tallet med svulstige kostymer (som The Piano og The Portrait of a Lady). Med The Power of the Dog utvider newzealanderen sitt repertoar, og fornyer seg på en fortreffelig måte.

Fakta

  • Netflix
  • Release: 1. desember 2021
  • Regi: Jane Campion

 

På midten av 1920-tallet hensettes vi til de enorme præriene og slående ødemarken i landlige Montana. I en tid da menn var menn, maskulinitet var en æreskodeks og kvinnene holdt seg til kjøkkenbenken.

Brødrene Burbank eier, og driver, sammen den store kvegfarmen «Burbank». Storebror, og selvutnevnt leder av «flokken», er Phil (Benedict Cumberbatch). Storkjeftet, brysk, ufølsom og med stenansikt samt et hissig temperament styrer han kvegranchen med en kraftig overdose maskulinitet.

George (Jesse Plemons) er hans rake motsetning. En neddempet, ydmyk, fremtoning. Og, han blir ustanselig hundset av den skitne machobroren .

Bedre blir så definitivt ikke forholdet brødrene imellom når George gjør sine hoser grønne hos enken, og alenemoren, Rose (Kirsten Dunst).

Ved enhver anledning, i enhver forsamling, benytter Phil seg hensynsløst av muligheten til å fremheve sin fortreffelighet og posisjon. Han kuer, i full offentlighet, sin bror, og kommer med nedlatende/fornedrende kommentarer og syrlige stikk til alle rundt seg. Hans fremste egenskap er å få folk til å føle seg små.

Campion maler ut et saktetørkende, lavmælt, menneskelig kammerdrama, der vi til tross for det enorm, åpne landskapet og alle cowboyene føler oss innstengt med de fire hovedpersonene. De tærer på hverandre, bryter ned og fornedrer selve menneskeligheten.

Filmens enigma er Phils trøblete forhold til Peter. En langlemmet tenåring, som helst holder seg for seg selv og trives med å lage papirblomster. Fra første stund tråkker Phil på ham, kommer med nedsettende kommentarer og mer enn antyder at «pinglen» er homo. Men så snur han plutselig om, og forsøker å bringen ham inn i gjengen.

Phil selv er også av den venneløse sorten, han er langt mer fryktet enn elsket og tilbringer lange kvelder i ensomhet uten i naturen – inntullet i møkk og skitt, mens han mimrer tilbake om den legendariske cowboyen Bronco Henry, som i tenårene lærte ham å ri, samt kvegdriftens hemmeligheter – og ham.

Dialogen er kuttet til et minimum, ofte skuler bare karakterene ondskapsfullt, eller skremt, på hverandre. Spesielt det betente samspillet mellom Cumberbatch og Dunst er til å ta og føle på. Intenst, ubehagelig og ofte psykologisks utmattende. Måten han lurer seg innpå henne under pianospillingen åpner for at han enten søker rekonsilieringen eller er ond inn til benet.

Dette er en film du skal se . 6 stjerner til et opprivende, sobert, psykologisk drama.

Les anmeldelsen her