Under pandemien oppstod det (naturlig nok) en voldsom vekst i etterspørselen etter å bli underholdet hjemme i sin egen trygge, smittefri, stue – og strømmegigantene var ikke vonde å be.
Disney+, Netflix, Prime Video, SkyShowtime (Paramount+), Max (HBO Nordic), Apple TV+ og Viaplay boostet innholdsbudsjettene til uhørte høyder, og lanserte titler hurtigere enn Sjaman Durek fikk nye sjarlatan-medaljonger ut på markedet.
Når verden atter vendte tilbake til normalen var dette selvsagt ikke en bærekraftig forretningsmodell, og de siste to årene har vi sett en heftig konsolidering i strømmemarkedet.
Nå er fokuset på å tjene penger, fremfor dyr vekst, og antallet nye titler er kraftig redusert. Samtidig har Viaplay så godt som kastet inn håndkleet og Max satser i all hovedsak på billigprodusert realitysøppel.
Det sagt, vi har sjelden delt ut så mange toppkarakterer i løpet av ett år!
Med knallsterke serier som blant annet Fallout, Ripley, Lady in the Lake, Mayor of Kingstown, True Detective, sesong 4, Shōgun, samt to fascinerende serier fra selveste statskanalen i Norge: Makta og So Long, Marianne, har vi blitt uforskammet godt underholdet i året som snart er forbi.
Dessverre har det vært lengre mellom gullkandidatene på filmfronten og kinolerretet. Men de gamle er fortsatt eldst, og både David Fincher (The Killer) og Sir Ridley Scott (Napoleon) lanserte sterke filmer – og heldigvis har frekvensen av generiske superheltfilmer gått ned.
Streik!
Det hersker også en annen, sterkt medvirkende, årsak til færre nyutgivelser i 2024.
I mai i fjor gikk brorparten av manusforfatterne i Hollywood ut i en av historiens mest omfattende streiker for film-/seriebransjen. I midten av juli eskalerte så konflikten til nye høyder i det samtlige ca. 160.000 medlemmer av fagforeningen Sag-Aftra gikk ut i den største skuespillerstreiken i Hollywood siden 1960
Manusforfatterne forlangte bedre lønnsvilkår, og garantier for at KI (med programmer som ChatGPT) ikke overtok store deler av jobben deres.
Streiken varte nesten frem til slutten oktober, med den konsekvens av en rekke serier og filmer ble heftig forsinket, eller rett og slett kansellert.
Konflikt
En av seriene som er betydelig på etterskudd som følge av streiken, er serieskaper Taylor Sheridans sesong 2 av westerndramaet 1923 – en prequel-serie til den megapopulære Yellowstone. I juni kom endelig innspillingen i gang.
Og når vi først er inne på Yellowstone, kan vi ikke unngå å nevne hva som nærmest har dominert nyhetsflommen fra serie-Hollywood det siste halvannet året: Den uforsonlige konflikten mellom showets stjerne, Kevin Costner (kvegbaronen John Dutton) og Sheridan.
Det hele endte med at Costner forlot showet (mer eller mindre frivillig), serien legges ned, og samarbeidsklimaet de to store egoene imellom var blitt så giftig at Costner ikke engang vender tilbake til de seks siste episodene (sesong 5, del II) for å avslutte historien på en tilfredsstillende måte.
Eller, om epilogen blir tilfredsstillende eller ei gjenstår fortsatt å se – den 14. november får vi svaret, da er det SkyShowtime-premiere på Yellowstone sesong 5, del II. Lyd & Bilde tok for øvrig på seg cowboybootsen og reiste til «Yellowstone-land» for å varme opp til seriefinalen.
Costner hanket forresten i fjor inn sin første Golden Globe for rollen som John Dutton i Yellowstone. I år var serien ikke nominert til noen priser, ei heller Emmy.
Derimot gjorde, ikke uventet og meget fortjent, Shōguns serieskapere, Rachel Kondo og Justin Marks, så godt som rent bord under årets Emmy-priser. Hele 18 priser gikk til det historisk, japanske dramaet – og serien slo dermed alle Emmy-reorder!
Nå ligger det faktisk an til at miniserien får oppfølgersesong. Vi gleder oss allerede!
Økte priser
Nå øker igjen de fleste strømmetjenestene månedsprisen, samtidig som innholdet kuttes.
I tillegg legger de (forståelig nok) stadig større hindringer i veien for muligheten til å dele kontoen din med andre familiemedlemmer/venner. Eller du tilbys et rimeligere abonnement, med reklame.
Det sagt, det var (er) mye algoritmestyrt, masseprodusert, ræl der ute! Med kostnadskutt og strammere budsjettdisiplin, kan innholdssjefene (forhåpentligvis) fremover fokusere enda mer på kvalitet fremfor kvantitet.
Neste år ser allerede ut som et lovende film- og serieår i så måte.
PS! Siste års, og mange tusen flere anmeldelser, kan du lese mer om på vår her. Godt nytt serie- og filmår!