TESTER Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

Vi kårer

Årets beste kameraer 2023-2024

Å velge nytt kamera er ikke så vanskelig hvis man vet hva man ser etter.

Av / 30.10.23 - 12:00
Årets beste kameraer 2023-2024

Det perfekte kameraet finnes ikke, men noen av dem kommer temmelig nært perfeksjon. Men det betyr ikke at det lurt å kjøpe det dyreste og beste som har fått en knalltest, og så gå ut å begynne å fotografere.

Først må man definere hva kameraet skal brukes til.

Portrettfotografer har et helt annet behov for kamerautstyr enn naturfotografer. Det samme gjelder sportsfotografer og reportasjefotografer, som er så forskjellige at de trenger ulikt utstyr.

Hvis man har et ønske om å ta bilder i naturen, kanskje spesielt av ville dyr, kreves det at man setter seg inn i hva slags kameraer og objektiver som dekker akkurat det behovet. Det samme gjelder for alle andre grener av fotografering, men noen ting er felles uansett hva man skal ta bilder av.

Man ønsker best mulig bildekvalitet, og da dukker begreper som oppløsing, detaljskarphet, og bildedynamikk opp i diskusjonen. Sportsfotografer vil også være opptatt av autofokusens ytelse, og kameraets skuddtakt.

Dagens kameraer leverer topp resultater på den tekniske delen av bildekvaliteten, og forskjellen i bildekvalitet på et kamera til 10.000 kroner, og ett til 100.000 kroner, er ikke så stor som prisforskjellen er. Innenfor samme kameratype – systemkameraer med APS-C eller fullformat, er forskjellene i bildekvalitet enda mindre.

De største forskjellene ligger andre steder. Som i hvilke funksjoner kameraet er utstyrt med, skuddtakt, autofokus, videoegenskaper, og om kameraet er bygget for amatører eller proffotografer. Blant annet.

Portrettfotografer – og bryllupsfotografer for den del, trenger ikke 30 bilder/s skuddtakt, men bildedynamikk og råfiler som ikke fu**er opp i Photoshop, som en fotograf hvis navn ikke skal nevnes her, en gang sa.

Fotografer som ligger bak en sving, eller på kortsiden av en bane for å fange noe som beveger seg fort, har derimot behov for 30 bilder/s skuddtakt og en følgefokus som ikke mister motivet av syne. Uansett hvor fort det går.

Nyere kameraer er også meget gode videokameraer. Det har mange videofotografer oppdaget, og systemkameraer er veldig populære innen film- og videoproduksjon – og mye reklame skytes med et Canon, Nikon, eller Sony-kamera, fremfor et rendyrket videokamera.

Mens proffene ser etter alle de kryptiske forkortelsene, behøver ikke amatørfotografene å bry seg med begreper som Apple ProRes, Log og LUT. De skal heller kjøpe et kamera med ekte 4K-video fra hele bildeflaten, i 10-bit 420 med HDR (High-Dynamic Range) som kan lagres rett på minnekortet.

Proffene vet uansett hva de skal se etter.

Alle som bare ønsker seg et bedre kamera til å ta bilder av barna, forevige ferier, høytider og bursdager, behøver hverken 8K-video eller 30 bilder i sekundet. De skal se etter et enkelt kamera med en god normalzoom, som leverer skarp bildekvalitet i hverdagssituasjonene. Da må man regne med å spandere mellom 10.000 og 25.000 kroner. Avhengig av ambisjonsnivået, og optikk.

Trolig finner du ditt neste kamera her, for vi har plukket de beste fra det siste årets tester. Her finner du kameraer i alle prisklasser, med ulike egenskaper, og ett av dem vil ganske sikkert dekke ditt behov.

Guide til objektiver:

Portretter

Fine portretter handler like mye om valg av optikk, som valg av kamera. Siden skuddtakt og værtetting sjeldent er et krav hos portrettfotografen, står man friere til å velge kameraer som fungere fint med f.eks. lyssterk teleoptikk. Mange fotografer foretrekker en kort tele med god lysstyrke, som kan redusere skarphetsdybden tilstrekkelig til at bakgrunnen viskes ut og skaper den kjente bokeh-effekten. Man kan fint ta portrettbilder i helfigur med en 28, 35 eller 50mm, men en 85 eller 90mm med lysstyrke f2 eller bedre, er å foretrekke hvis man skal isolere motivet fra bakgrunnen.

Alt mulig

Her er det et systemkamera med den medfølgende normalzoomen, som gjelder. Kanskje med en telezoom, eller en vidvinkelzoom i tillegg. Normalzoomen vil likevel rekke langt for de fleste. Den dekker området fra 24-28mm i den ene enden, og 80-120mm i den andre enden. Siden sånne objektiver gjerne har moderat lysstyrke på typisk blender 4 til 5,6, kan en lyssterk vidvinkel rundt 28-35mm f2.8 til f4, være et hendig tillegg.

Landskap og natur

Landskap er gjerne veldig takknemlige motiver å fotografere. De flytter seg ikke, og har man tid til å vente på det rette lyset, kan man få et bilde som er vel verdt å henge på veggen. Kameraer med værtetting er en fordel, mens høy oppløsning gir bedre detaljskarphet og tilfører bildene mer dybde. Med det rette objektivet, som en vidvinkel eller vidvinkelzoom – 16-35mm – kan man få et bredere perspektiv. Vidvinkel med god lysstyrke, typisk bedre enn f2.8, er også egnet til astrofotografering. Med en tele rundt 200/300mm eller telezoom – 70-200mm/100-300mm – kan man få et smalere perspektiv som kan være veldig effektfullt. Blant nyttig tilbehør til landskapsfoto, hører selvsagt et stødig stativ, ND-filtre, graderte filtre og polarisasjonsfiltre.

Reisekamera

Man trenger ikke det største og dyreste kameraet på reiser. Et hendig og brukervennlig systemkamera med lav vekt er å foretrekke. Ta med et ekstra batterier og gjerne et nøytralt filter foran objektivet, så er man klar når motivet dukker opp, og objektivet er beskyttet mot støv. Her er normalzoomen på 28-70mm eller 24-105mm et godt valg, men en lyssterk vidvinkel med blender 1.4 eller 2.0 og mellom 24 og 35mm, er som alltid kjekt å ha, blant annet når mørket faller på.

Sport, action og dyreliv

Her betyr fokushastighet og høy skuddtakt mer enn oppløsning og lav vekt. De beste sportskameraene, er også godt egnet til å fotografere dyreliv. Valg av objektiv, er like viktig som valg av kamera. Et lyssterkt objektiv med raske fokusmotorer og korte brennvidder, er ofte sport- og dyrefotografens foretrukne verktøy. Med en lyssterk zoom med 70-200mm f2.8, 100-400mm f4-5-6, eller en lyssterk 300mm eller mer – les f2.8, kommer man nærmere skarpe bilder av motiver som beveger seg fort.

Video

Video er en vitenskap i seg selv. De mest avanserte kameraene har bratt læringskurve. Etterbehandling i programvare er like viktig, men siden det ikke er alle som er videofotografer på profesjonelt nivå, kommer man lang med et kamera som gir fin videokvalitet med 4K-opptak. Har man høyere krav til kvaliteten, bør man se etter et kamera med 10-bits 422 Apple ProRes, Log-innstillinger og tilkoblinger til mikrofoner og hodetelefoner.

Droner er også gode videokameraer. Velg en som tar opp i 4K. Da kan man lage spektakulære videoer som det ikke er så lett å få til med et systemkamera.

Nominerte til Årets beste kameraer

Les videre med LB+

70%

Black Week Tilbud

70% På LB+ Total i 12 måneder! (Spar 1665,60,-)

LB+Total måned / 185,-

Tilgang til ALT innhold i 1 måned

LB+ Total 12 mnd / 156,-

Tilgang til ALT innhold i 12 måneder

55.50,- / mnd
185,- / for 1 mnd
154 ,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
  • Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
  • Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
  • L&B TechCast – en podcast av L&B
  • Deaktiver annonser
Vi har ingen bindingstid, si opp når du selv vil.
Annonse

Vinnere av Årets beste kameraer 2023-2024

Årets beste video systemkamera, premium

Panasonic Lumix DC-S5IIx

Videofavoritten har fått turbo

Nå kan ingen av konkurrentene ta Panasonic på videofunksjoner. Lumix S5IIx kan nemlig fange 6K video direkte til SSD. Med spinnvill kvalitet.

Lumix S5IIx er utseendemessig helt likt S5II, bortsett fra at det er helt svart, med mørkegrå skrift for å gi et enda mørkere preg.

Med x-modellen kan du lagre i Apple ProRes direkte til minnekortet, hvor S5II krever en ekstern opptaker. Mens kodekene i S5II begrenser bitstrømmen til 200 Mbps, så kan du ta opp inntil 800 Mbps i S5IIx. S5IIx kan dessuten filme i Full HD i høy hastighet opptil 120 bilder i sekundet, med All-Intra-komprimering, som sørger for bedre kvalitet på hver enkelt bilderute

Men aller kulest er at du kan filme direkte til en SSD koblet til med USB-C. Som er en rimeligere måte å lagre video på enn høykapasitets SDXC-kort.

Kameraet kan filme inntil 6K oppløsning kontinuerlig, så lenge det er strøm og lagringsplass nok.

Superb video- og bildekvalitet

Videokvaliteten er superb, med en eminent dynamikk og kjempebra autofokus, som er hybrid fase- og kontrastbasert. Det er lite bildestøy selv ved høye ISO-verdier. Takket være dual native ISO. I kit med et helt greit 20-60 mm universalobjektiv blir det bra, men her er det mye å tjene på bedre objektiver.

Med det blotte øyet er det ikke store forskjeller mellom videokvaliteten på S5IIx og S5II. Men filmer du i RAW kvalitet, vil du få mer frihet i klipperommet, hvor man kan dra mer i farger og lys, før artefakter i bildet melder seg. Er du profesjonell videofotograf, er det ingen grunn til å kjøpe S5II, for det vil garantert komme situasjoner der du ønsker den høyere kvaliteten.

Konklusjon

For Lumix-videografer er S5IIx et soleklart valg, om du synes S1H er for stort og kostbart. Den tekniske kvaliteten er den samme, men autofokusen og bildestabiliseringen er mye bedre på S5IIx.

Her kan du filme direkte til en SSD – som er uvurderlig for en som filmer store mengder video i høy oppløsning. Dessuten kan video lagres i RAW-format, som profesjonelle vil sette stor pris på. Det er de små, men viktige forskjellene som skiller kameraet fra sin lillebror.

Årets beste systemkamera, premium

Fujifilm X-T5

Drømmekameraet

Fujifilm X-T5 kombinerer klassisk betjeningen med klassens beste bildekvalitet.

Det klassiske designet, som minner om et kamera fra 60- og 70-tallet, har fulgt X-T-serien helt siden X-T1 debuterte i 2014. Nå er turen kommet til femte generasjon, og selv om X-T5 til forveksling ligner kameraet fra 2014, er det aller meste her helt nytt. Teknisk sett er Fujifilm X-T5 bygget rundt den samme 40,2 megapiksler X-Trans CMOS bildebrikken vi kjenner fra X-H2, hvor videoegenskapene er skalert ned og begrenset i oppløsning til 6,2K, eller 4K/60p 10-bit internt, og med 12-bits ProRes RAW video ut via HDMI.

Video

X-T5 tar opp 4K/30p fra hele bildeflaten i opptil 90 minutter, eller 6,2K/30p video med 1,23 x beskjæring i opptil 60 minutter. Video kan lages på minnekortene i 10-bit 422 HEVC (H.265), eller i 12-bit Apple ProRes RAW via HDMI til en ekstern opptaker. Kameraet har også støtte F-Log2 og HLG.

Bildekvaliteten

Med XF 30mm f2,8 Macro, leverte X-T5 ekstrem oppløsning fullt på høye med hva vi har sett fra Sony A7R IV med 61 Mp. Men fargegjengivelsen er mer tilfredsstillende fra X-T5 – og X-H2, med nydelige hudtoner og sømløse graderinger. Fujis filmsimuleringer er de beste i bransjen, og sorthvitt enten fra Acros eller Monochrome ser rett og slett perfekt ut.

Konklusjon

Tidligere kameraer i Fujifilms X-T-serie har alltid ligget i tetsjiktet i sin klasse. Det er også tilfelle med Fujifilm X-T5. Som er den største oppgraderingen  noensinne i serien, med det største hoppet i bildekvalitet siden X-T3 kom i 2018. Tilhengerne av seriens retrodesign blir ikke skuffet her heller. Kameraet har en forbilledlig oversiktlig betjening, for fotografer som ofte endrer innstillinger underveis. At det er litt mindre, lettere og samtidig rimeligere enn kameraene i X-H-serien, ser nok mange på som en ubestridt fordel. At Fujifilm har tatt bort muligheten for batterigrep, er ikke like positivt for noen vil vi tro, men da bør man se nærmere på X-H2, som byr på den samme bildekvaliteten.

Årets beste systemkamera, high-end

Fujifilm GFX100 II

Den beste bildekvaliteten

Fujifilm GFX100 II er kameraet man må slå på bildekvalitet

Hvem kunne trodd at vi skulle få 8K-video i et mellomformatkamera? Men det har altså GFX100 II. Vel og merke med en betydelig beskjæringsfaktor på 1,53 x i UHD 8K30p (16:9), som betyr at man ikke bruker hele sensorflaten, men kun den nødvendige flaten for 8K-kvalitet.

Videoegenskapene er rett og slett det råeste på noe mellomformatkamera, og gjør at GFX100 II plutselig er er et mye mer anvendelig verktøy, og med støtte for Premista og anamorf optikk for 35mm videoformat, åpner det seg hel nye muligheter.

Video

Det er ikke alt. Kameraet støtter også ProRes-video med 35mm anamorf optikk, i formatene 2 x 8K24p og 2,76:1, og 4,6K i 1,38:1-format. Opptak med anamorf optikk presses i kameraet og må strekkes i postproduksjon, men skaper noen muligheter for svært bredt videoinnhold som man ikke finner i noe annet mellomformatkamera i denne klassen.

Det støtter også lagring av 8K- og 4K-video på minnekortene i 10-bit 422 HEVC (H.265), eller i Apple ProRes 10-bit 422 HQ/LT til CFexpress Type B minnekort, og til en SSD via USB-C.

Bildekvalitet

Tross at Fujis ingeniører sier at bildebrikken er en ny CMOS II HS, sliter jeg med å se forskjellen i bildekvalitet mellom GFX100 S og det nye GFX100 II. Kanskje hadde jeg funnet noen forskjeller med enda bedre tid, flere objektiver og et par tusen bilder til, men uansett leverer kameraet den beste bildekvaliteten jeg har sett fra mellomformat.

Konklusjon

Fujifilm GFX100 II leverer ikke bare den beste stillbildekvaliteten, det leverer også en videokvalitet vi ikke har sett maken til fra mellomformat. At det i tillegg støtter de fleste videoformater, og anamorf optikk, åpner for flere muligheter enn på noe annet mellomformatkamera. Like oppsiktsvekkende er det at Fuji har klart å lage et mellomformatkamera som for første gang kan egne seg til sport og action, ikke bare stillestående portrett, landskap, eller studiofotografering. Fujifilm GFX100S II er virkelig et kamera som kan fylle de fleste funksjoner og gjøre det lettere og raskere for fotografen å lage innhold for oppdragsgiveren.

Årets beste kamera

Nikon Z8

Årets beste kamera

Nikons beste kamera er også årets kamera.

Velger man Nikon Z8 får man nesten eksakt samme kamera som det dyrere Z9. Det betyr at man også får den samme ytelsen, de samme egenskapene og ikke minst – den samme bildekvaliteten.

Alle de viktigste boksene er haket av på Z8, som seiler opp som et av våre favorittkameraer i proffklassen blant fullformatkameraene. Det er litt skuffende at det store kameraet ikke har bedre batteritid, og selv om søkeren ikke har noen black out på serieopptak, synes vi den er lavt oppløst for eksempel til portrett- eller makrofotografering. Men det blir å spikke fliser, for kameraets totale kvaliteter er ubestridt i toppklassen. Uansett klasse.

Her får man den samme stablede 45,7 megapiksler fullformat bildebrikken som i flaggskipet Nikon Z9, bare pakket inn i et mindre og rimeligere kamerahus. Kameraet støtter også 12-bits 8K-video, 4K/120p-opptak i 12-bit N-RAW, 4K/60K i 12-bits ProRes RAW HQ, og opptil 30 bilder/s skuddtakt på serieopptak. Fotografen kan selv kalibrere autofokusen fra innstillingene i skjermmenyene, og autofokusen er like rask og presis som på Z9.

Stillbilder kan lagres som 12- eller 14-bits NEF, TIFF og råfiler med eller uten komprimering. Man kan også velge 10-bits HEIF i stedet for 8-bits jpeg-filer, og bildekvaliteten har en organisk dybde i bildene som bare de beste kameraene klarer å skape.

Nikon Z8 er egentlig mer anvendelig enn det større Z9. Kameraet mangler ingenting. Det har en praktisk vri- og vippbar fireaksers pekeskjerm, og bakbelyste knapper bak som er lettere å se i mørke. og mange av knappene er programmerbare knapper.

Siden vi testet Z8, har Nikon lansert et vertikalgrep til kameraet, MB-N12. Det har plass til to ekstra EN-EL15 batterier, og med innstillingsratt, utløserknapp og mer, blir et Z8 med ett til et Z9. Som vi kåret til årets kamera i fjor.