God lyd er ikke bare en luksus, men en livsnødvendighet når du spiller 3D-skytespill. Har du ikke plassen, pengene og naboene til et surround-setup, er et gaming-headset saken. De har vi testet mengder av. Men ingen som ligner Audeze Mobius.
Amerikanske Audeze sverger nemlig til planar-prinsippet i sine hodetelefoner. Kort fortalt går det ut på at membranen ikke drives av en svingspole, men påvirkes over hele flaten ved hjelp av innstøpte kobbertråder. Det gir en lyd som kan sammenlignes med elektrostatiske høyttalere, men uten behov for høyspenning og transformering.
Som om det ikke var spesielt nok å bruke planar-drivere i et par gaming-hodetelefoner, er Audeze Mobius utstyrt med NX-teknologi fra Waves som skaper virtuell surroundlyd. Men ikke nok med det. Ved hjelp av en posisjonssensor avleser headsettet ditt hodeposisjonen 1000 ganger i sekundet – og justerer stereoperspektivet deretter. Det vil si at lyden ikke følger med rundt når du beveger hodet, men blir på sin plass. Dette er helt normalt når man lytter til høyttalere, men på et par hodetelefoner virker det helt naturstridig!
Det tar flere timer å venne seg til dette perspektivet, som er helt annerledes. Til gjengjeld blir det øyeblikkelig klart at Audeze Mobius er en spesielt presis og nøyaktig lydgjengiver. Selv bittesmå detaljer står klart frem. Og det gjelder enten vi snakker om menneskestemmer og high-hat-finurligheter i musikk, eller mer relevant, lyden av slagmarken hele veien omkring deg i Battlefield 1.
Konklusjon
Audeze Mobius ligner ikke noe annet gaming-headset jeg har prøvd. Eller for den saks skyld noen hodetelefon. Wave NX-systemet og den innebygde head-tracking-en gjør lytteopplevelsen grunnleggende annerledes – og mer lik høyttalere. Mobius er også det første planmagnetiske gaming-headsettet, og det utmerker seg ved en lydkvalitet som overgår alt jeg hittil har hørt til spillbruk. Også prismessig utforsker dette headsettet nytt terreng, men har du pengene, er det verdt utskeielsen.