I løpet av året som har gått siden forrige Kavalkade har vi tilbrakt over 550 (!) timer foran storskjermen og filmlerretet for å (forsøke) å guide deg i jungelen av det mangfoldige serie- og filmtilbudet der ute.
Lockdown
Med koronakrisen fikk vi stengte kinoer, utsatte premierer og nedstengte film- og serieproduksjoner. Med et påfølgende slunkent kino- og Blu-ray-tilbud.
Så lenge USA fortsetter sin vekst i dødsfall og smittetilfeller (Trump om håndteringen av koronaviruset: «I think we’ve done a great job»), vil de amerikanske kinoene i all hovedsak forbli stengt – og dermed holder Hollywood tilbake storfilmer fra internasjonal premiere.
En av filmene et sulteforet kinopublikum venter mest på, er gjensynet med Maverick (Tom Cruise) i Top Gun: Maverick. Opprinnelig skulle filmen hatt verdenspremiere den 26. juni. Etter koronautbruddet ble så premieren utsatt til den 23. desember i år.
Siste oppdatering er nå at Top Gun: Maverick ikke får premiere før den 2. juli 2021 (!). Mens vi venter på Cruise & Co har vi kunnet se ham gjøre halsbrekkende stunt i Norge for den kommende Mission: Impossible 7.
Den siste Bond-filmen med Daniel Craig i hovedrollen som den verdensvante agenten, var opprinnelig satt til premiere den 2. april. No Time to Die ble første «offer» for koronaviruset, og utsatt til 12. november i år. Nå må vi (foreløpig) smøre oss med tålmodighet til april (!) innen vi får høre det ikoniske «Shaken, not stirred»; men alt avhenger av hvordan pandemien utvikler seg.
Eneste storfilmen vi har kunnet se på kino siden i sommer har vært Christopher Nolans fremragende, men sterkt kaotiske, Tenet. Selv innspillingen av Indiana Jones 5 er utsatt til «en gang neste år».
Kinoindustrien er så hardt rammet at enkelte nå stiller spørsmål ved om Covid-19 vil ta livet av, i det minste radikalt endre, kinomarkedet for all fremtid. En ting er sikkert, pandemi med påfølgende lockdown og hjemmesitting har vært en gullgruve for strømmetjenester, slik som Netflix.
Strømmekrig
I det verden gikk i lockdown-modus stengte vi oss inne bak husets fire vegger, handlet hjemmeelektronikk som aldri før, og slukte innholdet fra strømmetjenester som Netflix, HBO og Amazon Prime.
Og, om tilbudet fra før av ikke var omfattende nok, fikk vi den 15. september nok en strømmegigant i Norden: Disney+.
Med lanseringen av Disney+ kan du nå få hele Disney-katalogen, Pixar, Marvel-universet, Star Wars, Fox-katalogen og National Geographic rett på din egen mobil eller smart-TV. Vi har tatt en titt på den nye tjenesten og vurdert om du har behov for nok et strømmeabonnement.
En av årets største seriereleaser kom nettopp fra Disney+, Star Wars: The Mandalorian, sesong 1.
Mange godbiter
Å oppsummere et helt år med TV-serier og filmer er alltid en merkelig opplevelse. Overraskende mange av filmene/seriene har man glemt, perler kommer igjen frem fra glemselen – og man får et mer helhetlig bilde av året som har gått.
Det har vært mange stunder med god underholdning, overraskelser, nyskapning og glimrende skuespill; men også mye middelmådighet og satsing på sikre kort.
Her hjemme ble vi mest positivt overrasket over den fantastiske serien Exit fra selveste statskanalen (!), en serie som også slo veldig godt an i Sverige.
Netflix har satset stadig mer på lokalprodusert innhold, som Ragnarok, og tredjesesongen av The Rain, samt den kommende Kadaver; men serien som imponerte oss mest i året som har gått handler om en herlig psykopat av en sykesøster.
Av andre serier vi vil trekke frem nevner vi The Crown, sesong 3, Watchmen, sesong 1, I Know This Much is True og Lovecraft Country, sesong 1. Katastrofer som Spenser Confidential og Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga lar vi forbigå i stillhet.
De, og mange tusen flere anmeldelser kan du lese mer om her. Godt nytt film- og serieår!