Å oppsummere et helt år med TV-serier og filmer er alltid en merksnodig opplevelse. Overraskende mange av filmene/seriene har man glemt, perler kommer igjen frem fra glemselen – og man får et mer helhetlig bilde av året som har gått.
Bortsett fra liggesår og en økende glykemisk indeks, har det vært mange stunder med god underholdning, overraskelser, nyskapning og glimrende skuespill; men også mye middelmådighet og satsing på sikre kort.
Filmfokus og lokal satsing fra Netflix
Netflix har de siste 3-4 årene mangedoblet budsjettene til egenproduksjoner, ikke minst har dette kommet lokale produksjoner til gode, som svenske Quicksand og (den katastrofalt dårlige) britisk/norske The Innocents. Også HBO har i år kastet seg på bølgen med lokale serier, som den norske Fremvandrerne. Om ikke førstesesongen var en innertier, så bød den et lovende premiss som kan få mange sesonger. Av annen lokal produksjon vil vi trekke frem den meget underholdende Exit fra NRK.
I tillegg til alle seriene, har egenproduserte filmer fått tilført stadig større budsjetter, med den følge at strømmegigantene nå klarer å tiltrekke seg de største navnene (både foran og bak kamera) fra Hollywood. Roma satte en ny standard, og vant da også Oscar for årets fremmedspråklige beste film.
La oss håpe at normen ikke blir lettbente komedier, slik som Murder Mystery – en film det går tretten av dusinet på. Netflix imponerte i år med filmer som Outlaw King, Highwaymen og Triple Frontier. Senere i år lanserer Netflix en av filmene vi har størst forventninger til i år, The Irishman av Martin Scorsese med Rober De Niro og Al Pacino i hovedrollene. Slike storsatsinger lover godt for strømmetilbudet (og sender et faresignal til kinomarkedet); Netflix er da også nødt til å satse adskillig hardere på godt egenprodusert innhold, nå som Disney+ kommer for fullt på nyåret
Meget sterk serieår
Bortsett fra mageplasket The I-Land har årets sesong, og ikke minst sensommeren/høsten, bydd på mange seriegodbiter, som skremmende Chernobyl, spennende True Detective, sesong 3, intrikate Sharp Objects, originale Sex Education, eksotiske I Am the Night, klassikeren Bosch, sesong 5, actionpakkede Tom Clancy’s Jack Ryan, superspennende The Spy, nyskapende Carnival Row – og sist, men ikke minst, den storslagne avslutningssesongen av episke Game of Thrones. Og, snart får vi mer av Billy Bob Thorntons protagonist i herlige Goliath.
Kinomarkedet har fortsatt et (overdrevet) fokus på remakes og superhelter, det er strømmetjenestene som står for innovasjon og nysatsing; det sagt så lot vi oss imponere av avslutningen på Avengers, Endgame; heller ikke remakes av gamle klassikere skal man kimse av, se bare på fantastiske A Star is Born.
De mange nedturene og skuffelsen lar vi forbigå i stillhet. De, og mange tusen flere anmeldelser kan du lese mer om på vår hjemmeside. Godt nytt film-/TV-år!