TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Vi kårer

Årets beste elbiler 2023-2024

Utvalget av elbiler og elsykler har aldri vært større, og det gjør det vanskelig å velge.

Av / 03.11.23 - 12:00
Årets beste elbiler 2023-2024

Flere og flere velger en elbil når de skal kjøpe ny bil. Kanskje med litt skrekkblandet fryd. For hvem har ikke hørt om rekkeviddeangst, eller at man må slå av alle komfortfunksjoner, som varmeapparatet, for å rekke fram til en ladestasjon før batteriet går tomt?

Erfarne elbilister smiler litt av sånt. For var også der en gang, fersk og engstelig for å gå tom for strøm, men de omstilte seg fort og rekkeviddeangst er ikke lengre et tema for de fleste elbileiere.

En av grunnene til det er at nyere elbiler går lengre på en lading. De fleste elbiler i dag har store nok batterier til at man klarer seg fint i hverdagen, og skal man på lengre turer, kan man legge destinasjonen inn i bilens navigasjon. Da finner den ladestasjoner på ruten, og guider deg sikkert fram til nærmeste ledige lader.

Samtidig varmes batteriet, slik at du får maksimal ladefart når du plugger inn ladekabelen.

Velg elbil etter behov

Før man kommer så langt, bør man definere behovet for elbil. Barnefamilier trenger plass til alt som skal være med, og har et annet behov enn de som bare trenger et transportmiddel for å komme seg rundt i byen.

De minste elbilene går ikke særlig langt, rett og slett fordi de ikke har plass til store batterier. Småbilene passer derfor best for alle som har muligheten til å lade hjemme eller på jobben, og som sjelden eller aldri legger ut på langtur. De minste elbilene har gjerne en rekkevidde mellom 200 og 300 km, men småbiler som Kia Niro EV går over 400 km på en lading.

400 km og mer er regelen mer enn unntaket når det gjelder mellomstore biler som de fleste crossovere og SUV-er, som Tesla Model Y. Her får man også bedre innvendig plass, muligheten for hengerfeste, firehjulstrekk og mer nyttelast. Den typiske familiebilen med andre ord.

Nyere elbiler har ofte en mer effektiv drivlinje som bruker mindre strøm, og gjør avstanden mellom ladestasjonene mindre viktig enn før. De største har også plass til større batterier, og elbiler som Mercedes EQE 350 SUV, byr både på god plass og lang rekkevidde. Som alltid når man velger ny bil, anbefaler vi at man setter de viktigste behovene først.

De beste elbilene

Har finner du de beste elbilene vi testet det siste året, i alle størrelser og prisklasser. Finner du ikke en elbil som dekker dine behov her, anbefaler vi vårt testarkiv, hvor man enkelt kan søke opp tester på de bilene man er mest interessert i.

Elsykler og sparkesykler

Mange foretrekker å sykle til jobb, og det går som en lek med en elsykkel. Da kommer man fortere fram uten å bli sliten før arbeidsdagen begynner. Men også elsykler er forskjellige, og de beste går lengre, byr på mer kraft og har tryggere kjøreegenskaper. Det siste er viktig spesielt siden vi snakker om tyngre sykler på to hjul, som både skal svinge og bremse trygt.

De små sparkesyklene er ofte mer praktisk i bymiljøer enn elsykler. De tar mindre plass og er rask nok over små avstander. Perfekt for den korte turen til butikken, eller jobben, og så kan de brettes sammen og legges i bagasjerommet på elbilen.

5 tips om lading og forbruk:

 

Hvor lang rekkevidde trenger du?

Med stadig større batterier og mer effektive drivlinjer, behøver man ikke å sitte og fryse bak rattet for å spare strøm. Velger man en elbil med i overkant av 400 km rekkevidde etter WLTP-standarden, så skal man vite at det tallet er veiledende, og det er stort sett bare mulig å oppnå når man kjører pent i godt vær og på tørt føre. Synker utetemperaturen, synker også rekkevidden, og høy fart øker forbruket merkbart. Derfor bør man velge en elbil ut fra den reelle rekkevidden, som dekker det behovet man har.  Da er tester gull verdt, for de viser hva rekkevidden kan være i den virkelige verden.

Dette må du vite om lading

Når man har funnet ut hva slags rekkevidde man klarer seg med, bør man sjekke ladehastigheten på elbilen. Den varierer like mye som rekkevidde og forbruk, og forteller deg noe om hvor lang tid det tar å lade batteriet. Hjemme vil du uansett ikke få mer enn 7,4 kW fra en vegglader – i noen tilfeller 12,7 kW. Eller opptil 22 kW, hvis man er tilkoblet et trefase TN-nett og har en 22 kW ombordlader i bilen. Det er langt unna hastigheten man kan oppnå på en lynlader på en ladestasjon. Som kan ha opptil 350 kW, men det er meningsløst å koble til en 350 kW lader for de mange som har en elbil med for eksempel 50 KW lading.

Ladekapasitet og ladekurve

Hvor raskt man kan lade batteriet avhenger både av hvor mye kW bilen kan ta imot, men også hvordan ladekurven oppfører seg når man plugger inn ladekabelen. Selv med 200 kW ladekapasitet, vil man ofte oppleve at ladingen peaker rundt 180-200 kW i noen minutter, før den begynner å falle under 50 kW og mer, når batteriet nærmer seg fulladet. Sjekk ladekapasiteten på elbilen. Den bør være godt over 100 kW på et lite batteri, og minst 150 kW på et større batteri.

Slik sparer du strøm

En rolig kjørestil er avgjørende for forbruket. Akkurat som på en bensinbil. Men elbiler er mer følsomme for kuldegrader og vinterføre. Hvis man skal kjøre langt kan man senke forbruket ved å senke kupetemperaturen fra 22 til 20 grader. Sett heller på setevarmen for å holde varmen i bilen. Hvis bilen har et økonomiprogram – ECO – kan det også spare deg for strøm. Da reduseres effekten, klimaanlegget dempes og enkelte funksjoner slås av for å spare strøm. Men det smarteste man kan gjøre, er å kjøre mykt og defensivt. Harde akselerasjoner er morsomt, men sluker strøm. Det samme gjør høye hastigheter.

Lær deg ladeinnstillingene

En elbil er en rullende datamaskin. Den kjører mange av funksjonene med et avansert operativsystem som betjenes fra pekeskjermen på dashbordet. Tesla er det mest ekstreme eksemplet, hvor selv det å sette bilen i gir gjøres med en berøring på skjermen. Som datamaskiner flest, har også elbiler en rekke funksjoner som er gjemt i menyer, og som man må navigere på skjermen for å finne. De viktigste er ladeinnstillingene, hvor man kan programmere ladeøkter, og hvor mye batteriet skal lades. Flere biler har fått manuell forvarming av batteriet, som er smart å aktivere før man plugge inn ladekabelen. Et forvarmet batteri lader nemlig fortere.

 

Nominerte til Årets beste lebiler 2023-2024

Les videre med LB+

70%

Black Week Tilbud

70% På LB+ Total i 12 måneder! (Spar 1665,60,-)

LB+Total måned / 185,-

Tilgang til ALT innhold i 1 måned

LB+ Total 12 mnd / 156,-

Tilgang til ALT innhold i 12 måneder

55.50,- / mnd
185,- / for 1 mnd
154 ,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
  • Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
  • Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
  • L&B TechCast – en podcast av L&B
  • Deaktiver annonser
Vi har ingen bindingstid, si opp når du selv vil.
Annonse

Vinnere av Årets beste elbiler 2023-2024

Årets beste elbil

ID. Buzz Pro

Buzz snur på en femøring!

Den moderne versjonen av folkevognbussen er et realt blinkskudd av et sjarmtroll.

Volkswagen ID. Buzz er en moderne versjon av den gamle folkevognbussen Type 2 fra 1960-70-tallet. Den første utgaven av Buzz heter Pro og har bakhjulstrekk, fem seter, og tilbyr rikelig med plass for passasjerer.

Bagasjeplassen er imponerende, med hele 1121 liter med baksetene i oppreist posisjon! Og opptil 2200 liter med baksetene nedfelt. Til småbuss å være er ID. Buzz definitivt kompakt, men likevel plenty romslig. Svingradiusen er som på en Golf, som gjør den lekende lett å kjøre. Her er intet parkeringshus for trangt!

204 hestekrefter gir nok kraft for de fleste situasjoner, selv om bilen riktignok føles litt seig i høyere hastigheter.

Energihungrig

Energiforbruket er nødvendigvis høyere enn hos vanlige biler, for selv om fronten av karosseriet skråner noe for aerodynamikkens skyld, er det begrenset hvor mye du kan få en murstein til å ligne en vanndråpe.

I praksis kan du nok forvente en rekkevidde på 30-35 mil på én lading i temperaturer over 10 grader, mens du vel kan se langt etter noe stort over 22-25 mil vinterstid. Det er snaut etter dagens standard, men bør likevel holde for de fleste som ikke tenker å legge ut på 40-50 mils reiser flere ganger i året.

Derfor gleder vi oss til denne bilen tilbys med et enda større batteri enn det på 77 kWt som medfølger her.

Heldigvis lader bilen raskt nok, i hvert fall i plussgrader. Bilen har dessverre ikke varmepumpe som standard, som gjør at oppvarming av kupeen går relativt sent i kalde temperaturer.

Utstyr

Standardutstyr inkluderer en 12″ skjerm, adaptiv hastighetskontroll, og oppvarmet frontrute. Ekstrautstyr som 360-kamera er anbefalt, mens det selvsagt også er kjekt med elektriske sidedører og bakluke. Tofarget lakk ville vi også definitivt huket av for!

Konklusjon

Uansett hvordan du velger å konfigurere den, er den romslige men likevel kompakte elektriske minibussen Volkswagen ID. Buzz et svært friskt pust i elbilparken, og definitivt noe som gir et smil om munnen.

Årets beste elsparkesykkel

Xiaomi Mi Scooter 3

Kvalitetssparkesykkel i transportvennlig design

Xiaomi Electric Scooter 3 er solid bygd, men ikke tyngre enn at du kan klappe den sammen og ta den med deg. El-sparkesykkelen har dessuten et fint utvalg av smarte funksjoner, og leverer en utmerket kjøreopplevelse.

Kvalitet. Ståbrettet og stang er konstruert av samme type aluminium som luftfartsindustrien bruker, og det er relativt brede 8,5 tommer luftdekk – ekstra dekk og slange følger i tillegg med i kassen.

Der er dessuten elektroniske ABS-bremser på forhjulet, mens det på bakhjulet er ekte analoge skivebremser, som sikrer at du til enhver tid kan bremse brått ned, uten at hjulene blokkeres. Denne typen sikkerhetsegenskaper er noe som hever sparkesykkelen markant over de billige plast-sparkesyklene som dominerte gatene for få år siden.

En god gammeldags ringeklokke er også med, og Xiaomi har dessuten sørget for gode lykter, både foran og bak. Frontlykten tennes med tre trykk på kontrollknappen på midten av styrestangen, og i Xiaomis app kan man velge om baklykten skal være på hele tiden.

Det er via denne knappen det meste av betjeningen foregår. Det er behagelig enkelt, men plasseringen er ikke ideell. Knappen er ikke mulig å nå uten å løfte den ene hånden fra styret, og det trekker dessverre litt ned i den ellers høye kjøresikkerheten.

Det er tre kjøremoduser – Walk Assist hvor motoren hjelper hjulene litt på gli når du går med sparkesykkelen, Drive som får deg stille og rolig opp på 20 km/t, og Sport som med noe mer trykk får deg opp på 25 km/t. Her må du holde tungen rett i munnen, for Mi Electric Scooter 3 har en ganske pen akselerasjon for en så relativ liten sparkesykkel. Og så er det jo faktisk heller ikke lovlig å kjøre i den farten på offentlige veier.

Når du vil låse sparkesykkelen skjer det via appen. I låst tilstand vil hjulene blokkeres elektronisk, og en pipelyd kommer hvis man prøver å flytte på den. Det betyr ikke at man ikke kan stjele den, men den som måtte gjøre det, får ikke mye glede av den.

Konklusjon

Xiaomi Mi Electric Scooter 3 er langt fra så robust bygget som Segway P65, men kvaliteten er ikke desto mindre ganske høy, tatt i betraktning at sparkesykkelen er så lett og kompakt at du relativt lett kan klappe den sammen og ta den med deg. Og nettopp denne transportvennligheten gjør Xiaomis sparkesykkel til det mest opplagte valget for mange brukere. Kjøreopplevelsen er ganske utmerket, og på sikkerhet og smarte funksjoner er det ikke mye å sette fingeren på. Batteriet er imidlertid ikke det sterkeste.

Årets beste elsykkel

Cowboy 4

Til den stilsikre storby-cowboy

Cowboy 4 har en superlekker design, kjører smidig og har intuitiv mobilbetjening. Men den er ikke til cowboys i alle størrelser.

Stilen på den nye Cowboy 4 er vel det man best kan betegne som en sporty bysykkel. Vi testet modellen med tverrstang. Den fås også i step through design, uten tverrstang, slik at den er lettere å komme opp på. En type som blir mer og mer populær til både herrer og damer.

Stellet er spesialprodusert. Det meste er støpt i et stykke, noe som gir en meget gjennomført look.

Sykkelen har elektronisk lås. Den låses opp med mobilen. Du kan stille det inn til å skje automatisk når du nærmer deg med mobilen i lommen. Alternativt kan du trykke på et låseikon i Cowboy-appen. Og vips, så er den låst opp og klar til å kjøre.

Du stiller assistanse-nivået på den enkle hovedmenyen. Der er bare to nivåer å velge mellom, standard og eco. Med standard følger det med et stødig og stabilt skubb fra første trykk på pedalene. Sykkelen justerer ytelsen etter terreng og ytre forhold slik at du har en konsekvent og ensartet fremdrift, uansett om du kjører rett frem, oppover bakke eller på en puklete grussti. Med eco er ytelsen lavere, men til gjengjeld kommer man lengre på batteriet.

Kjøreopplevelsen er ganske forrykende. Det er godt med power i den fikse sykkelen, som automatisk skifter gear og garantert får deg ut av lyskrysset som den første hver gang.

Batteritiden er også ganske utmerket. Produsenten lover opptil 80 kilometer på en lading, men sats på det halve hvis du kjører med standard assistanse og ved de maksimale 25 km/t hele veien.

Batteriet sitter diskré oppover sykkelstangen, og kan tas ut så du kan lade hvor du vil, uten å måtte slepe med hele sykkelen. Her har Cowboy 4 en fordel sammenlignet med Vanmoof-syklene, som den ellers minner en del om.

Du kan stille inn sykkelen til å låse seg selv når du går fra den, og du kan holde øye med om den er der den skal være via mobilen. Skulle den bli stjålet, kan du tracke posisjonen via innebygd GPS, og gi politiet beskjed om hvor den befinner seg.

Konklusjon

Cowboy 4 er en teknisk smart sykkel, pakket innbydende inn i flott design og smidig betjening. Dessverre egner denne modellen seg ikke like godt til ryttere i alle størrelser. Er man av de høye, er kjøreopplevelsen ikke optimal. Den er ikke billig, men prisen er godkjent i forhold til hva den leverer på kvalitet og funksjonalitet.