Flere og flere velger en elbil når de skal kjøpe ny bil. Kanskje med litt skrekkblandet fryd. For hvem har ikke hørt om rekkeviddeangst, eller at man må slå av alle komfortfunksjoner, som varmeapparatet, for å rekke fram til en ladestasjon før batteriet går tomt?
Erfarne elbilister smiler litt av sånt. For var også der en gang, fersk og engstelig for å gå tom for strøm, men de omstilte seg fort og rekkeviddeangst er ikke lengre et tema for de fleste elbileiere.
En av grunnene til det er at nyere elbiler går lengre på en lading. De fleste elbiler i dag har store nok batterier til at man klarer seg fint i hverdagen, og skal man på lengre turer, kan man legge destinasjonen inn i bilens navigasjon. Da finner den ladestasjoner på ruten, og guider deg sikkert fram til nærmeste ledige lader.
Samtidig varmes batteriet, slik at du får maksimal ladefart når du plugger inn ladekabelen.
Velg elbil etter behov
Før man kommer så langt, bør man definere behovet for elbil. Barnefamilier trenger plass til alt som skal være med, og har et annet behov enn de som bare trenger et transportmiddel for å komme seg rundt i byen.
De minste elbilene går ikke særlig langt, rett og slett fordi de ikke har plass til store batterier. Småbilene passer derfor best for alle som har muligheten til å lade hjemme eller på jobben, og som sjelden eller aldri legger ut på langtur. De minste elbilene har gjerne en rekkevidde mellom 200 og 300 km, men småbiler som Kia Niro EV går over 400 km på en lading.
400 km og mer er regelen mer enn unntaket når det gjelder mellomstore biler som de fleste crossovere og SUV-er, som Tesla Model Y. Her får man også bedre innvendig plass, muligheten for hengerfeste, firehjulstrekk og mer nyttelast. Den typiske familiebilen med andre ord.
Nyere elbiler har ofte en mer effektiv drivlinje som bruker mindre strøm, og gjør avstanden mellom ladestasjonene mindre viktig enn før. De største har også plass til større batterier, og elbiler som Mercedes EQE 350 SUV, byr både på god plass og lang rekkevidde. Som alltid når man velger ny bil, anbefaler vi at man setter de viktigste behovene først.
De beste elbilene
Har finner du de beste elbilene vi testet det siste året, i alle størrelser og prisklasser. Finner du ikke en elbil som dekker dine behov her, anbefaler vi vårt testarkiv, hvor man enkelt kan søke opp tester på de bilene man er mest interessert i.
Elsykler og sparkesykler
Mange foretrekker å sykle til jobb, og det går som en lek med en elsykkel. Da kommer man fortere fram uten å bli sliten før arbeidsdagen begynner. Men også elsykler er forskjellige, og de beste går lengre, byr på mer kraft og har tryggere kjøreegenskaper. Det siste er viktig spesielt siden vi snakker om tyngre sykler på to hjul, som både skal svinge og bremse trygt.
De små sparkesyklene er ofte mer praktisk i bymiljøer enn elsykler. De tar mindre plass og er rask nok over små avstander. Perfekt for den korte turen til butikken, eller jobben, og så kan de brettes sammen og legges i bagasjerommet på elbilen.
5 tips om lading og forbruk:
Hvor lang rekkevidde trenger du?
Med stadig større batterier og mer effektive drivlinjer, behøver man ikke å sitte og fryse bak rattet for å spare strøm. Velger man en elbil med i overkant av 400 km rekkevidde etter WLTP-standarden, så skal man vite at det tallet er veiledende, og det er stort sett bare mulig å oppnå når man kjører pent i godt vær og på tørt føre. Synker utetemperaturen, synker også rekkevidden, og høy fart øker forbruket merkbart. Derfor bør man velge en elbil ut fra den reelle rekkevidden, som dekker det behovet man har. Da er tester gull verdt, for de viser hva rekkevidden kan være i den virkelige verden.
Dette må du vite om lading
Når man har funnet ut hva slags rekkevidde man klarer seg med, bør man sjekke ladehastigheten på elbilen. Den varierer like mye som rekkevidde og forbruk, og forteller deg noe om hvor lang tid det tar å lade batteriet. Hjemme vil du uansett ikke få mer enn 7,4 kW fra en vegglader – i noen tilfeller 12,7 kW. Eller opptil 22 kW, hvis man er tilkoblet et trefase TN-nett og har en 22 kW ombordlader i bilen. Det er langt unna hastigheten man kan oppnå på en lynlader på en ladestasjon. Som kan ha opptil 350 kW, men det er meningsløst å koble til en 350 kW lader for de mange som har en elbil med for eksempel 50 KW lading.
Ladekapasitet og ladekurve
Hvor raskt man kan lade batteriet avhenger både av hvor mye kW bilen kan ta imot, men også hvordan ladekurven oppfører seg når man plugger inn ladekabelen. Selv med 200 kW ladekapasitet, vil man ofte oppleve at ladingen peaker rundt 180-200 kW i noen minutter, før den begynner å falle under 50 kW og mer, når batteriet nærmer seg fulladet. Sjekk ladekapasiteten på elbilen. Den bør være godt over 100 kW på et lite batteri, og minst 150 kW på et større batteri.
Slik sparer du strøm
En rolig kjørestil er avgjørende for forbruket. Akkurat som på en bensinbil. Men elbiler er mer følsomme for kuldegrader og vinterføre. Hvis man skal kjøre langt kan man senke forbruket ved å senke kupetemperaturen fra 22 til 20 grader. Sett heller på setevarmen for å holde varmen i bilen. Hvis bilen har et økonomiprogram – ECO – kan det også spare deg for strøm. Da reduseres effekten, klimaanlegget dempes og enkelte funksjoner slås av for å spare strøm. Men det smarteste man kan gjøre, er å kjøre mykt og defensivt. Harde akselerasjoner er morsomt, men sluker strøm. Det samme gjør høye hastigheter.
Lær deg ladeinnstillingene
En elbil er en rullende datamaskin. Den kjører mange av funksjonene med et avansert operativsystem som betjenes fra pekeskjermen på dashbordet. Tesla er det mest ekstreme eksemplet, hvor selv det å sette bilen i gir gjøres med en berøring på skjermen. Som datamaskiner flest, har også elbiler en rekke funksjoner som er gjemt i menyer, og som man må navigere på skjermen for å finne. De viktigste er ladeinnstillingene, hvor man kan programmere ladeøkter, og hvor mye batteriet skal lades. Flere biler har fått manuell forvarming av batteriet, som er smart å aktivere før man plugge inn ladekabelen. Et forvarmet batteri lader nemlig fortere.