Den kompakte Cupra Born er bygget på Volkswagen-gruppens elektriske MEB-plattform – noe den deler med blant andre VW ID.3, ID.4, Skoda Enyaq og Audi Q4 e-tron.
Å sette seg inn i Cupra Born er en herlig, men likevel litt merkelig opplevelse. Den føles så kjent, men likevel så fremmed.
Born føles større ut inni enn den ser ut utenpå, takket være en lang akselavstand på 2,77 meter. Det betyr at voksne personer fint kan sitte i baksetet, på bekostning av et spartansk bagasjerom på 385 liter.
I forhold til ID.3 er Cupra Born strammet opp både her og der, sportssetene former seg mye bedre rundt kroppen, og de generelle kjøreegenskapene er sportsligere og mer gøyale.
Cupra har sin opprinnelse som racing-merket til Seat, men står nå på egne bein. At Cupra dermed vil ta med seg racing-genene inn i sine i gatebiler, er derfor helt naturlig. Selv i en kompaktbil som Born.
Ekte kjøreglede
Bilen kommer kjapt opp i hastighet, og er det en treiging foran deg du bare må passere, så smetter du lett forbi. Vel å merke i lave hastigheter, for i 80- og 90-sone er det mindre krutt å gå på. Dette vil nok bedres noe med eBOOST-utgavene, som øker effekten fra 204 til 231 hestekrefter.
Den kompakte Born er et virkelig friskt pust blant de elektriske kompaktbilene, og selv om den deler 90 prosent av DNA-et til VW ID.3, så skiller den seg der det teller. Med et veldig mye kulere utseende og mer sportslige kjøreegenskaper er den morsommere å kjøre, og den er en helt annen glede å sette seg inn i.
Å cruise rundt i en Cupra Born gjør at en gråhåret mann føler seg en god del yngre igjen, og har du midtlivskrise bør denne kunne gjøre jobben nesten like godt som en tullete dyr sportsbil.
Rekkevidden på 58 kWh-utgaven er inntil 424 km (WLTP), mens du får opp mot 548 km med 77 kWh e-BOOST.
Born er et nærmest perfekt førsteforsøk på en ren elbil fra Cupra, og ønsker du noe enda sprekere, kan du gå for gleder oss til fortsettelsen. Spot on!