Selv om det blir laget biler med forbrenningsmotor i fremtiden, er det ingen tvil om at det er smartere å velge elbil. Fordelene veier i stor grad opp for ulempene, og det er ikke mange som ikke kan velge en elbil når den gamle skal byttes ut.
En av de tyngste grunnene til at mange velger en elbil fremfor en bil med forbrenningsmotor, er økonomi. Det er rett og slett billigere å kjøre elbil. Eiere av elbiler har lavere utgifter fordi service på en elbil er billigere. Selv med økte strømpriser, er det fremdeles mye billigere å kjøre elbil. Dessuten får man reduserte priser på parkering, billigere bompasseringer, og ikke minst:
En elbil har ikke noe lokalt utslipp, den er stillegående, og den vil slippe inn i såkalt grønne soner i byer hvor biler med forbrenningsmotor ikke har tillatelse til å kjøre.
Økonomi og miljø er åpenbart gode grunner til å velge elbil, men akkurat hvilken man skal velge, kan være vanskelig å finne ut av.
Elbiler i alle størrelser og prisklasser
Mange ser på prisen, rekkevidden og selvsagt størrelsen, når de skal velge elbil. En singel 25-åring med jobb i byen, har et helt annet behov enn en småbarnsfamilie som bor utenfor byen. Små bybiler som Fiat 500 Electric kombinerer et lite fotavtrykk med god rekkevidde, og passer fint for 25-åringen. Mens småbarnsfamilien trenger en større bil, som for eksempel Tesla Model Y, eller Volkswagen iD.4.
Det finnes små elbiler under 300.000 kr med god rekkevidde, men man passerer 400.000 kr når behovet for en større bil melder seg. De fleste elbiler har ingen problemer med å tangere en rekkevidde på 300 km, og de nyeste elbilene har stort sett reell rekkevidde mellom 350 og 450 km, og noen få med veldig stor batterikapasitet, klarer mer enn 500 km.
Før man kjøper en elbil, er det lurt å definere hvor mye rekkevidde man trenger. Hvor fort man kan lade er også viktig, for det er stor forskjell på ladehastighet. 50 kW tar mye lengre tid enn 150 kW når man skal ‘tanke’ en elbil.
Hvis man har mulighet til det, anbefaler vi sterkt at man installerer en vegglader hjemme. Da kan man få fra 7,4 til 22 kW lading, avhengig av strømnettet hjemme. Da kan man lade billig om natten, og våkne til oppvarmet og ferdigladet elbil.
De aller beste
Her har vi samlet de aller beste elbilene vi har testet det siste året, i tre størrelser og prisklasser. Det finnes enda flere, og vi har testet dem også, men her har vil valgt ut de vi mener er de beste valgene blant dem.
5 tips til ferske elbileiere:
Rekkevidde
Det spretter opp hurtigladere langs veiene hele tiden, som demper rekkeviddeangsten betydelig. Finn ut hvor langt du vanligvis kjører, så ser man raskt om man trenger 500 km rekkevidde, eller om man klarer seg med 400 km. Husk at den reelle rekkevidden bestemmes av utetemperatur, hastighet, kjørestil, føreforhold, og last. Taklast som en full takboks, reduserer rekkevidden mer enn om man pakker godt i bagasjerommet. Campingvogn? Regn med en halvering av rekkevidden.
Lading
Der er minst like viktig hvor raskt man kan lade batteriet. Derfor skal man se etter hvor mye bilen kan ta imot, ikke bare i teorien, men også i praksis. Vår erfaring er at 200 kW ladefart ofte er mye lavere. Det skyldes flere ting, men ladekurver vil alltid se ut som en fjelltopp, hvor ladingen av et batteri med opptil 200 kW ladekapasitet, gjerne starter på 80 kW, topper rundt 170 kW, for så å falle under 50 kW når batteriet nærmer seg fulladet. Vårt råd er å se etter ladekapasiteten, som bør være godt over 100 kW på et lite batteri, og minst 150 kW på et større batteri.
Spar strøm
De fleste elbiler har et økonomiprogram som sparer deg for strøm. Da reduseres effekten, klimaanlegget dempes og enkelte funksjoner slås av for å spare strøm. Men det smarteste man kan gjøre, er å kjøre mykt og defensivt. Harde akselerasjoner er morsomt, men sluker strøm. Det samme gjør høye hastigheter. Kjører man i 110 km/t i stedet for 90 km/t, øker strømforbruket naturligvis, og har man takboks må man regne med ytterligere økt forbruk.
Lastekapasitet
Plass i kupeen og bagasjerommet er viktig for mange. Noen elbiler har bagasjerom både bak og foran, såkalt frunk, som utvider bagasjevolumet. Mens noen klare seg med 300 liter, må andre ha over 500 liter med plass. Men like viktig er lastekapasitet. Elbiler er på grunn av batteriet, tyngre bilder enn tilsvarende med forbrenningsmotor, og mange av dem har begrenset lastekapasitet i kilo. Sjekk hvor mye du kan laste i kg, ikke bare liter, så unngår du å gå på en smell.
Sett deg inn i operativsystemet
En vesentlig forskjell på elbiler og andre biler, er et avansert operativsystem som kan minne om det man har på mobilen. Der styrer man ikke bare varme, navigering og musikken i bilen, men også lading, og andre viktige innstillinger. Vi anbefaler at man lærer seg det skjermbaserte operativsystemet først som sist. Brukervennligheten varierer nemlig en del, og av trafikksikkerhetshensyn, bør man ikke fomle med pekeskjermen mens man kjører. Må man det likevel, lønner det seg å kunne det.