Som flere andre har Asus de siste par årene fått øynene opp for de såkalte digitale kreative: grafikere, videofolk og 3D-animatorer som har bruk for superraske maskiner med grafikk i tungvektsklassen. Men som ikke har lyst til å kjøpe en gaming-PC.
Asus ProArt Studiobook 16 er slank og lett nok til å ha med i vesken på pendlerturen eller til kundemøtet. Men kraftig nok til krevende kreativt arbeid. Kabinettet er frest ut i et stykke av en sortanodisert aluminiumslegering, og den ganske store maskinen veier kun 2,4 kg.
Skjerm i særklasse
Og så er det skjermen. Det er ganske enkelt en av de aller beste skjermene vi har sett på en bærbar maskin! Bilder står fargedype og Kodachrome-vibrerende på en måte som får samtlige andre skjermer i nærheten til å virke matte og grå. Det er en OLED-skjerm med en oppløsning på 3840 x 2400 piksler. Og i full 100 prosent DCI-P3 filmindustrikvalitet samt Pantone-validert. Med et sortnivå mørkere enn baksiden av månen.
Profesjonelle grafikere krever to ting: presisjon – det leverer skjermen glimrende – og hastighet. Og med en åttekjerners AMD Ryzen 9-prosessor, gavmilde 32 gigabyte RAM og et Nvidia RTX 3070-grafikkort har Studiobook 16 mer regnekraft enn de fleste stasjonære maskiner.
Konklusjon
Målt etter egne målinger er Asus ProArt Studiobook 16 en virkelig lekker maskin til grafisk produksjon. Det er rikelig med regnekraft, og skjermen er så fargerik og lekker å se på at man får lyst til å slikke på matbildene på Facebook. Skruknappen Asus Dial og den kombinerte touchpad-en og tegneplaten er oppfinnsomme innslag, som for noen kan gjøre produksjonen mer effektiv og behagelig.