TESTER Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

TEST: Aune S6 Pro

Perfekt lyd i ørene

Aune S6 Pro er både DAC og hodetelefonforsterker, men best hvis du kan utnytte begge deler.

Av / 09.08.19 - 10:14
Aune S6 Pro

Lyd & Bilde mener

  • Balansert utgang. Fremragende lyd og ypperlig teknologi. Støtter DSD i høyeste oppløsning.
  • Ingen analoge innganger. Multifunksjonsknappen er litt vanskelig å venne seg til. Støtter ikke MQA.

De fleste bruker mobilen som kilde når de lytter til musikk i hodetelefoner. Det er praktisk, og den er alltid tilgjengelig. Men har du kablede hodetelefoner, er det ikke den beste løsningen. Hvis det overhodet er mulig – og hodetelefonutgangen ikke er blitt droppet som ekstraservice. Det vi legger opp til, er selvfølgelig hodetelefonforsterkere som kan gi de kablede øreklokkene et lydmessig kvalitetsløft.

Aune S6 Pro er en kombinert hodetelefonforsterker og digitalkonverter (DAC). Selskapet holder til i Kina, og lager utelukkende hodetelefonforsterkere i en eller annen form, men S6 er toppmodellen.

Med en bredde på knappe 30 cm er den midt mellom klassisk hi-fi og skrivebordmodellene. Med skrånende sider og buet topp ser den ganske elegant ut. All betjening skjer med en enkelt dreieknapp. Hodetelefoner kobles til på fronten med en 6,3 mm utgang eller balansert XLR. Et stort display viser valgt inn- og utgang, sampletype og lydstyrke.

Aune S6 Pro 1
Aune S6 Pro er en kombinert hodetelefonforsterker og digitalkonverter (DAC). Foto: Aune

Utelukkende digital

På baksiden finner man digitale innganger og analoge utganger. På inngangssiden er det USB, RCA, optisk og balansert AES/EBU. Men bare en av hver. Av utganger finnes stereo RCA og balanserte XLR. Utgangene er variable, så man kan bruke S6 Pro som kontrollforsterker i anlegget.

Man velger både inn- og utganger med dreieknappen i fronten. Et trykk på knappen velger mellom inngangene og et dobbelttrykk skifter mellom henholdsvis hodetelefon- og linjeutgang. Holder man den inne i fire sekunder, slår man på og av enheten.

Annonse

Det finnes hverken fysisk fjernkontroll eller appstyring. Heller ikke nettverkstilkobling av noe slag eller Bluetooth. Det er sjelden å se i dag.

Som hodetelefonforsterker har Aune S6 Pro en mangel siden den er helt uten analoge innganger. Så glem tanken om å koble til en god RIAA og nyte LP-ene i fred og ro med hodetelefoner på.

Til gjengjeld kan den spille rollen som forforsterker i det digitale stereoanlegget. Bare legg til en effektforsterker eller et par aktive høyttalere.

Aune S6 Pro 2
Alle typer av digitale innganger (en av hver). Men ingen analoginngang. Foto: Aune

Rekordhøy oppløsning

At høy oppløsning utgjør en forskjell fremfor det snart 40 år gamle C-formatet, er de fleste enige om, men Aune går litt lenger enn de fleste. Faktisk presterer S6 Pro en rekordhøy HD-oppløsning på 32-bit / 768 kHz. Og DSD-filer med en imponerende samplingsfrekvens på 22,6 MHz (DSD512), selv om det faktisk finnes et enda høyere DSD-format.

Hvor man finner musikkfiler med så svimlende oppløsninger, er et vanskelig spørsmål. De er i beste fall sjeldne. Og musikk som faktisk er tatt opp i høy oppløsning, er enda sjeldnere. Men kommer man over en fil av den typen, er Aune klar. Den er dessverre ikke like klar for MQA-filer, så avspilling av album i Master-kvalitet på Tidal HiFi resulterer «bare» i CD-kvalitet. Men det er jo heller ikke så dårlig.

Uansett betyr den skyhøye interne oppløsningen at de nødvendige lavpassfiltrenes unoter ligger milevis over den menneskelige hørselen.

Lydkvaliteten

Jeg har lyttet til Aune S6 Pro med både ultrahøyoppløste musikkfiler fra Native DSD Musik og låter i normal CD-oppløsning fra testlisten min. Både via Ollo HPS S4 og AKG N5005, og det er helt sikkert at en stereomikrofons konsertopptak i DSD256-format kan låte himmelsk detaljert. Som Mahlers 3. symfoni med Budapest Festival Orchestra. Overtonene er sprø som gresshoppesang, og romakustikken er verdt å dø for. Men hva hvis du egentlig heller ville høre den med Leonard Bernstein og Wienerfilhamonikerne? Eller med Alan Gilbert foran New York Philharmonic? Da må du nøye deg med den gode gamle CD-kvaliteten.

Når det ikke handler om å imponere naboene (som nok etter hvert er likegyldige og heller vil ta seg en øl) med den skyhøye oppløsningen, er det heller ikke bortkastet å spille «normal» musikk på Aune S6 Pro. Keith Jarretts Köln Concert er fortsatt medrivende, og bassen på ARYs The Sea er nesten skremmende dynamisk. Og etter å ha hørt den på Aune S6 Pro er det uaktuelt å gå tilbake til å høre den direkte fra mobilens hodetelefonutgang. Men ikke selg mobilen av den grunn. For med den rette kabelen kan både Android og iPhone brukes sammen med en ekstern DAC som Aune S6 Pro.

S6 Pro har både normal og balansert hodetelefonutgang. Og det er ikke bare et spørsmål om antall ledninger. Hvis man har muligheten, er den balanserte utgangen veldig mye bedre. Diskanten slippes fri på den balanserte utgangen, på en måte som den med single-kontakt ikke klarer.

Aune S6 Pro er ikke eneste DAC/hodetelefonforsterker i en overkommelig prisklasse. Chord Mojo har samme oppløsning, er også bærbar, men mangler balansert utgang. RME ADI-2 DAC koster noe mer, og mangler balansert utgang. Den kan til gjengjeld noen flere tricks, som igjen utjevner forholdet.

Aune S6 Pro 3
Med en bredde på knappe 30 cm er den midt mellom klassisk hi-fi og skrivebordmodellene. Foto: Aune

Konklusjon

Aune S6 Pro er glimrende til det den gjør best, nemlig å være en DAC med hodetelefonutgang. Hvis primærbehovet er en hodetelefonforsterker, fungerer den bare for de som har kastet seg fullt og helt på digitalbølgen. Og de vil sannsynligvis savne muligheten for strømming og trådløs lyd. Har du på den andre siden «bare» bruk for en DAC, vil den fine balanserte hodetelefonutgangen oppleves som en fordyrende faktor. Selv om du vil kunne glede deg over å spare en forforsterker. Hvis du vel å merke utelukkende bruker digitale lydkilder. Kan du bruke begge deler, og har musikkfiler i superhøy oppløsning, er den vanskelig å slå.

Karakter
Aune S6 Pro
Premium
John Hvidlykke
(f. 1964): Journalist og tester. John har arbeidet for Lyd & Bilde siden 2013, hvor han skriver om hi-fi, høyttalere, computere, gaming og teknologihistorie. John har beskjeftiget seg med teknologijournalistikk siden 1982(!), og har arbeidet for tallrike magasiner i forskjellige roller; blant annet GEAR, High Fidelity, Komputer for alle, Illustreret Videnskab, Ny Elektronik, PC World og Privat Computer. Han har dessuten skrevet tallrike bøker og undervisningsprogrammer om IT.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Les videre med LB+

Populært!

Årets beste tilbud

Tilgang til ALT innhold i 4 uker for 4 kr

LB+Total måned

Tilgang til ALT innhold i 1 måned

LB+ Total 12 mnd

Tilgang til ALT innhold i 12 måneder (Mest å spare)

4,- / for 4 uker
185,- / for 1 mnd
154 ,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
  • Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
  • Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
  • L&B TechCast – en podcast av L&B
  • Deaktiver annonser
Vi har ingen bindingstid, si opp når du selv vil.
Annonse

Bluesound tar opp kampen med WiiM

Technics frir til audiofile

Ligner et laboratorieapparat

Rett og slett et knallkjøp

En ganske uvanlig platespiller

Gløder av spilleglede

Stylet minimalisme

Hi-Fi-strømming på budsjett

High-end i tungvektsklassen

Kompromissløs lyd i lomma

Full kontroll

Her er Denons løsning på Sonos-kaoset