TESTER Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

nyhet

YouTube utfordrer Spotify

YouTube Music er lansert i Norge. I Tillegg kan man betale seg til reklamefrie YouTube-videoer.

Av / 19.06.18 - 12:57
YouTube utfordrer Spotify

YouTube er i en helt unik posisjon i markedet når det kommer til musikk- og videoinnhold. Selv Spotify-brukere velger, når de skal dele en sang i sosiale medier, å dele YouTube-linken fordi man da er sikker på at alle har mulighet til å se og høre innholdet.

Derfor bør konkurrentene skjelve i buksene, når YouTube nå lanserer sin egen musikktjeneste i Norge, nemlig YouTube Music. Den har omtrent all musikken som alle andre tjenester har. Musikkvideoer er en langt større del av tjenesten enn andre musikkstrømmetjenester, og i motsetning til det fragmenterte tilbudet fra alle andre, så har YouTube så å si alle musikkvideoer man kan tenke seg (og ikke tenke seg). Om musikken du hører på har musikkvideo, kan du velge om denne skal vises eller ikke.

Algoritmer

At YouTube Music vil holde sine brukere oppdatert om hva som er den hotteste musikken akkurat nå, er en selvfølge og ikke noe som skiller dem fra sine konkurrenter. Derimot, fordi YouTube er eid av Google, sitter tjenesten på en mye større mengde «big data» om sine brukere. Det er derfor grunn til å tro at algoritmene som brukes til å finne musikkinnhold man tror du vil like, er potensielt langt mer nøyaktige enn hos noen andre tjenester.

Det er da også naturlig å spørre seg om hvorvidt plateselskap og artister i større grad kan betale Google for å finne sitt publikum med stor treffsikkerhet. Det gjenstår å se.

Uansett er det ikke vanskelig å forestille seg at YouTube Music meget raskt vil stjele markedsandeler i et allerede godt mettet strømmemarked.

Annonse

YouTube og lydkvalitet

YouTube Music tar utgangspunkt i opplastede musikkvideoer, men har også tilgang på ren musikk. Lydkvaliteten er ikke oppgitt, og man kan ikke velge noe i innstillingene. I følge The Verge betyr dette at man er begrenset til 128 kbps AAC på mobilen med god dekning, mens man får 64 kbps i dårlige forhold. Men at YouTube hevder man etterhvert vil kunne velge lydkvalitet og snart få høyere bitrates opp mot 256 kbps.

Priser

Du kan velge en reklamefinansiert versjon av YouTube Music, eller abonnere på Premium-versjonen for 99 kroner pr mnd.

Alle reklametrøtte videofans får dessuten ønsket sitt oppfylt med YouTube Premium, som i tillegg til å inkludere YouTube Music Premium fjerner all reklame på sine videoer. Dette for 119 kroner pr måned.

Abonnement på begge tjenester kan tegnes her, og de tre første månedene er gratis (betalingskort trekkes automatisk fra fjerde måned).

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Ny spesialmodell fra Rega

Ny produsent med budsjettvennlig hi-fi

Budsjettvennlig forsterker med Bluetooth

Ny integrert med DAC

CD-spiller til Ruarks 100-serie

Fransk superluksus: Devialet lanserer ny toppmodell

Klassisk referansespiller fra Pro-Ject

Spolebåndspilleren gjenoppstår

High-end fra Auralic: G2.2 tar over tronen

Profesjonell vask av vinylplatene dine

Mer high-end fra Marantz

Triangles nye platespiller i flotte farger