TESTER Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

TEST: Sony VPL-VW760ES

Projektor med laserpresisjon

Teknologien fra de beste profesjonelle kinoprojektorene er puttet inn i et produkt kompakt og stillegående nok for hjemmet. Si hei til verdens rimeligste 4K laserprojektor.

Av / 13.03.18 - 11:04
Sony VPL-VW760ES

Lyd & Bilde mener

  • Fantastiske bilder, med gnistrende kontrast og eksplosive farger. Rett ut av esken! Og med laserlys trenger du aldri å skifte lampe!
  • Du betaler mye for de små forbedringene over Sonys rimeligere 4K-projektorer.

Når det kommer til å servere ekte 4K oppløsning med fantastisk bildekvalitet er Sony den soleklart mest aggressive projektorprodusenten. Med unntak av JVC DLA-Z1 til nesten en halv million kroner er Sony faktisk alene på markedet, og i fjor nådde produsenten en milepæl ved å tilby ekte 4K til under 50.000 kroner for første gang. Dette i form av projektoren VW260ES.

Les: Vi bygger hjemmekino

Siden Ultra HD-oppløsning for lengst har blitt standard på TV-fronten, kan det virke merkelig at ikke projektorprodusentene har klart det samme. Det handler om fysikk, for en projektor er mye mindre enn en TV, og bildepanelet deretter. Å lage et 4K-panel lite nok til passe i en hjemmekinoprojektor har vist seg å være en gigantisk utfordring, og hittil har Sony altså i all praksis markedet alene (nei, vi regner ikke «pikselskiftere» som ekte 4K-projektorer).

Verdens rimeligste 4K med laser

Hvilket bringer oss til en annen milepæl, nemlig VW760ES. Dette er nemlig verdens rimeligste – og mest kompakte – 4K-projektor med laserlys! Lampeteknologien som sitter i verdens beste kinoprojektorer. Så selv om 170.000 kroner er svimlende mye penger for de aller fleste av oss, så er det ingenting i forhold til nevnte JVC DLA-Z1 og Sonys dobbelt så dyre flaggskip, VW5000 til 800.000 kroner! Skal du ha en 4K laserprojektor med DLP? Det blir 1,5 millioner, takk – og godt med plass!

Les: Skandinavias største hjemmekino

Annonse
Sony VPL-VW760ES
Foto: Sony

Hvordan fungerer laser?

De fleste projektorer i dag bruker en kvikksølvlampe (UHP) som lyskilde. Denne gjengir hele det synlige fargespekteret (hvitt lys), hvorpå et fargefilter bryter dette opp i primærfargene rødt, grønt og blått. Laser fungerer annerledes, i tilfellet VW760 har man en blå laser som lyskilde som så sendes inn i et fosforfilter. Dette lager rødt og grønt lys, og sammen med den blå laseren har man dermed primærfargene. Snedig!

Test: Tre lydplanker med Dolby Atmos

En fordel med laser kontra tradisjonelle UHP-lamper er en mye større fargedybde. En laserprojektor har mer energi i fargene og kan dermed gjengi et langt større fargerom, og er dessuten den eneste typen som klarer å gjengi tett opp mot hele fargerommet i HDR-innhold (DCI-P3). Med andre ord, for de dypeste og mest spektakulære fargene i hjemmekinoen, er det laser du skal ha.

En annen viktig fordel er at laser beholder lysstyrken over tid. Faktisk i mange tusen lampetimer (ca 20.000), mot en halvering av lysstyrken rundt 1-2.000 timer for vanlige lamper. Rent økonomisk er dette et dårlig argument for å bruke 170.000 på en projektor i stedet for 50-70.000 kroner, da en ny lampe tross alt bare koster noen få tusenlapper. Men i permanente installasjoner og for amatør- og semiproffkinoer som er i mye bruk, så spares man for bryderiet med stadig lampeskift, og det å omkalibrere projektoren underveis etter hvert som lampen degraderes – og på nytt når man skifter til ny lampe. En tilnærmet vedlikeholdsfri projektor er gull verdt i mange situasjoner.

Laserlys har også potensial for langt større lysstyrke, noe Sony ikke minst har bevist med flaggskipet VW5000 med hele 5.000 lumen. Men det er energikostbart å lage en kraftig laser, og det krever enormt med kjøling. For å få kabinettet ned i en praktisk størrelse med lite viftestøy har VW760ES en lysstyrke på 2.000 lumen. Dette er likevel 500 mer enn lillebrødrene, som vil gi utslag spesielt når man ser på HDR-innhold, men som også er en fordel generelt da det øker kontrasten mellom mørkt og lyst.

Rett ut av esken

Det er få andre projektorer jeg har hatt slike forventninger til, så det gikk ikke mange minuttene fra den kom inn døra, til den hadde inntatt plassen på testrommet. Jeg tror jeg med hånden på hjertet kan si at jeg aldri har sett et bedre bilde rett ut av esken.

Sony VPL-VW760ES 1
Alien: Covenant er en fin testfilm å bruke, med veldig mange mørke scener som setter krav til svartnivå og detaljer i dette. Foto: Fox Film

 

I Cinema Film 1 bildemodus er bildene fra Alien: Covenant på 4K Blu-ray noe av det beste jeg har sett. Mørke scener ute i skogen om kvelden, og inne i romskipet, gjengis med flott svartnivå og samtidig med meget bra smell i lyse objekter. Og det er ingenting med fargene som virker å være feilkalibrert. Ansikter er naturlig gjengitt, og i den mest ikoniske scenen hvor romvesenet kommer ut av ryggen på en i mannskapet, er det tre ansikter i ulik hudfarge: farget, hvit – og likblek. Ispedd en god mengde blod. Alle nyansene kommer glimrende frem med Sony-projektoren, som dessuten også gjengir selve blindpassasjeren av et romvesen akkurat slik vi ser for oss at det skal se ut – selv om det er sparsomt med naturlige referanser å måle opp mot …

Sony VPL-VW760ES 2
Alien: Covenant gjør fin bruk av HDR-effekter, som Sony VW760 faktisk får til ganske så bra. Foto: Fox Film

 

Projektoren virker rett og slett optimal rett ut av esken. Dette i motsetning til Sonys rimeligere 4K-projektorer, hvor skyggeområdene gror igjen med dårlig detaljnivå, på grunn av ”black crush” som må kalibreres bort. Denne gangen føler jeg nesten ikke det er noen grunn til å ringe kalibreringsekspert Gorm Sørensen.

Kalibrering

Jeg sa nesten. For selvsagt skal vi se hva mer vi får ut av denne krabaten. Inn på teppet kommer Gorm Sørensen, som foruten kunnskap i kofferten har med seg måleutstyr som koster langt mer enn projektoren på test.

Sony VPL-VW760ES 3
Seriøs kalibrering krever seriøst måleutstyr. Foto: Geir Gråbein Nordby

 

I motsetning til hva det så ut som, måler vi faktisk litt ”black crush” rett ut av esken. Vi ønsker å kalibrere mot gamma 2.4, som er det som ser mest naturlig ut i et mørkt rom. Her er projektoren for mørk, (gamma på 2.55), så vi må skru opp lysstyrke (Brightness) på projektoren helt opp til 53 for å se noe som helst i svart. Det er slettes ikke like ille som de rimeligere VW260 og VW360, men nok til å gjøre Gorm misfornøyd.

Brenner ut i hvitt

En annen ting vi merker oss er at projektoren klipper i høylyset om man ikke endrer Dynamic Range til ”Full”. Det vil i så fall gi helt feil gjengivelse av svart, så det gjør vi ikke. Som igjen betyr at om det skulle være noen lysdetaljer opp mot det hviteste hvite, så vil disse brenne ut. For eksempel i skyer. Det bør ikke være noe problem i praksis, for vanlig video skal ikke ha noe informasjon der hvor projektoren klipper (trinn 237 på gråskalaen). Men det er litt merkelig.

Perfekt fargerom

Bortsett fra denne småplukkingen er projektoren helt sjukt korrekt ut av esken. Deltaavvik, altså hvor feil fargegjengivelsen er i forhold til fargerommet, må være under 3 for å være innenfor THX og ISF godkjenning. I en perfekt verden sikter man seg inn mot 1. På Sony-projektoren er maksimalt avvik på 0,75, mens gjennomsnittsavviket på fargene er på 0,38! Rett ut av esken. Projektoren følger fargerommet fra testbildene perfekt hele veien. Det må være det beste vi har sett!

Sony VPL-VW760ES 4
Når vi måler fargerommet på VPL-VW760ES, er den nesten korrekt rett ut av esken. Foto: Skjermbilde: CalMan

 

”Ta en kikk på rødfargen der. Se hvor uniformt det er!” utbryter Gorm. Han er den eneste jeg vet om som kan bli entusiastisk over å se et fargetestbilde.

Et nytt testbilde: ”Denne kontrasten og skarpheten vi ser i bildet her – dette er himmelen!”

Fargerommet er med andre ord unødvendig å kalibrere. Derimot er det litt å justere på selve fargetemperaturen. Når alt er kalibrert, gjenstår det å aktivere dynamisk kontrast. Som i dette tilfellet ikke er en iris, men rett og slett en direkte demping av styrken på laserlyset i mørke scener. Med andre ord, ingen mekanikk som kan gi lysforurensning. Videre setter vi på såkalt ”Reality Creation”, som er Sonys måte å fremheve detaljer på, og som dessuten forsøker på best mulig vis å oppskalere lavere HD-oppløsninger til 4K. Effekten av denne holdes på moderat nivå 20, for å holde skarphetsartefakter nede på et minimum.

Bildekvalitet etter kalibrering – snurr film!

En ny titt på Alien: Covenant, og vi ser at vi har fått enda mer kvalitet ut av bildet etter kalibrering. Spesielt utendørsscenene ute i mørket avslører flere detaljer i skyggeområdene. Kontrasten mellom mørkt og lyst – der hvor romskipet eksploderer mot en mørk bakgrunn – har økt. Det er enda mer realisme over bildet nå. At fargetemperaturen er riktigere er også bra, men jeg må innrømme at det i seg selv ikke utgjorde den største forskjellen på opplevelsen. Det gjorde derimot de økte detaljene i skyggeområdene, riktig innstilling av lysttyrke og kontrast, samt en velbalansert Reality Creation-setting.

Bildene er faktisk så skarpe og lyssterke at det nesten er som om vi sitter og ser på en 140 tommers TV! Rent bortsett fra at rastemønsteret ville vært mye mer synlig på en slik TV, fordi TV-er har større avstand mellom pikslene. Med VW760 ser vi knapt en eneste piksel. Svartnivået er da også helt jevnt, det samme kan man ikke si om LCD-TV-er. Det eneste man ikke får er det uendelig dype svartnivået til OLED – uansett hvor mørkt du klarer å få det i rommet – og lysstyrken i det hvite, som er enda mer konsentrert på en TV av høy kvalitet.

HDR – høy dynamisk rekkevidde

Filmen vår er som nevnt av typen 4K Blu-ray, og har dermed også HDR – høyere dynamisk rekkevidde som i praksis betyr at enkelte områder er enda lysere enn det som er definert som hvitt. Vi har tidligere vært skeptiske til HDR på projektorer, fordi de ikke har dynamisk baklys som på TV, og at kontrastomfanget dermed ikke er høyt nok. Resultatet er at hele filmens generelle lysstyrke senkes, for å gi lysoverskudd til de ekstra HDR-lyseffektene. Bildene blir med andre ord for mørke.

Men Sony VW760 kan et triks. Det finnes en funksjon hvor man kan dra opp kontrasten i HDR-innhold. Det betyr at man kan gjøre scenene like lyse som med ikke-HDR-materiale. Da mister man i stor grad de ekstra lyseffektene, men man får utnyttet det langt større fargerommet som ligger i HDR-materialet. Resultatet et er at fargene blir enda dypere og mer tredimensjonale. Sony-projektoren er ganske rå på dette, og knuser sine lillebrødre VW260 og VW360. Også JVC DLA-X7900, som vi også har fått til test (test kommer). Videre, siden den har litt ekstra lysstyrke i forhold til JVC-projektoren og også VW360, så kan man dra ned HDR-kontrasten til 80 prosent uten å miste for mye lysstyrke i filmen, og på den måten faktisk ha litt lysoverskudd til HDR-innholdet. Da får man enda mer trøkk og tredimensjonalitet i bildet.

Full HD

Men filmopplevelser er ikke bare Ultra HD. Det er fremdeles slik at det aller meste innholdet man ser på er i vanlig HD. Så hvordan ser VW760 ut med vanlig HD Blu-ray? Til formålet har vi sci-fi-filmen Interstellar, også denne med fabelaktige mørke scener i tillegg til dagslysscener og et jevnt over svært naturlig bilde. Sony-projektoren ser også meget bra ut med vanlig HD-materiale. Men det gjør også nevnte JVC DLA-X7900 og Sony VW360 når de er kalibrert, begge til 70.000 kroner. Faktisk, på vårt lerret, som måler 330 centimeter i bredden og 140 tommer på diagonalen, er forskjellene marginale. Visst har 760-projektoren litt mer lysstyrke, men det er ikke noe som utmerker seg spesielt med en vanlig Blu-ray-film. Den har bedre kontrast og lysstyrke enn VW360, men er ikke fullt så svart som X7900. Vi er på grensen til å si at det er smak og behag, da med litt helling mot VW760. Men så var det prisforskjellen, da!

Konklusjon

Sony VPL-VW760 er verdens billigste laserprojektor med 4K-oppløsning. Det betyr ikke at den er oppnåelig for folk flest, med en prislapp på 180.000 kroner!

Til prisen får du en nærmest vedlikeholdsfri projektor som er tett mot perfekt rett ut av esken. 4K-filmer vises sylskarpt på lerretet, og med HDR-innhold får man samtidig et utvidet fargerom som gir enda mer dybde i bildet.

Med vanlig HD-innhold er det vanskeligere å forsvare prislappen, for her får man nesten like bra bildekvalitet med andre projektorer til under halve prisen. Ikke minst Sonys egen VW360 til 70.000 kroner. Har du derimot et kjempestort lerret på minimum fire meter i bredden, så begynner det å bli en nødvendighet med lysstyrken til VW760. Og spesielt hvis rommet ditt ikke er helt mørkt.

Alt i alt er dette en kanonbra projektor som det blir veldig trist å levere tilbake igjen. Det eneste som ødelegger er den fordømte prislappen.

Sony VPL-VW760ES 5
Gorm Sørensen monterer opp vårt nye lerret, DreamScreen V6. Foto: Geir Gråbein Nordby

NB! Lerretet er viktig!

Nei, det er ikke bare å kjøpe et hvilket som helst hvitt lerret og tro det er topp. Det går mye arbeid ned i å lage det perfekte lerretet, noe Jon Eivind Lygren og resten av teamet bak DreamScreen har erfart. Deres lerret, som i nyeste versjon heter V6, er akustisk transparent men som til forskjell fra andre akustiske lerret er vevet med en meget fin struktur i mønsteret. I stedet for et fast og gjentakende mønster som kan skape moaréeffekter er det et kaotisk, ikke-gjentakende mønster i fibrene. Dette skal gjøre V6 minst like bra bildemessig som andre ikke-transparente lerret i high-end-klassen.

I forhold til den forrige V5-duken, som vi har hatt på vårt testrom frem til nå, har mønsteret i V6 blitt mye finere, slik at man nå mye lettere ser forskjell på 1080p og 4K oppløsning. Samtidig som den er like akustisk transparent som før.

Vi har akkurat skiftet ut vårt V5 lerret til V6, og vi kan konstatere at bildekvaliteten er i særklasse, samtidig som vi fortsatt kan ha våre vegginnfelte Procella-høyttalere montert bak.

DreamScreen kjøper du hos avshop.no.

Sony VPL-VW760ES 6
Det nye akustisk transparente V6-lerretet til DreamScreen (over) er langt mer finmasket enn forgjengeren V5 (under). Mønsteret er dessuten kaotisk, akkurat som på ikke-transparente lerret, for å unngå moaré. Foto: Geir Gråbein Nordby
Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

100 tommer fra 1,5 meter!

Kortkast-projektor i luksusklassen

Rullende hjemmekino

Ta med deg skjermen hvor som helst!

Marantz-flaggskipet er testet

Presisjon til fingerspissene

Hjemmekino: - vasker gulvet med lydplanker

Marantz gir oss fullstendig bakoversveis

Denon har overgått seg selv

«Usynlig» storskjerm med laser

Skremmende realistisk kinobilde

Nye Apple TV er en kraftplugg