I nyere tid bruker Bowers & Wilkins heftige datamaskiner med sofistikert programvare for å beregne nøyaktig hvordan en høyttalerkonstruksjon må være for å oppnå ønsket frekvens- og pulsrespons. Dette har de spesielt lyktes med i den nyeste 800 D3-generasjonen, og dessuten den helt nye 700 S2-serien.
Den nye DB-serien med subwoofere er også laget på samme måte. Foruten stabile kabinetter har man puttet inn høyttalerelementer med membraner av et spesielt skum, hvor membranen er tykkere på midten enn innerst og ytterst. Dette gir bedre stivhet fra mindre masse.
Forsterkeren på hele 1.000 watt bør holde god kontroll på elementet. Som de andre subwooferene i DB-serien går DB4S helt ned til 10 Hz ved moderat lydnivå. Det er mulig takket være en avansert DSP, som begrenser frekvensområdet nedover ved lydnivåer hvor subwooferen ellers kjenner seg stresset. Spørsmålet er da hvor langt man kan dra den rimeligste DB4S før den blir slank i bassen.
Prikken over i-en settes av en avansert DSP med romkorreksjon, som aktiveres med en mobilapp. Man kan også styre lydnivået og velge ulike EQ-kurver direkte fra sofaen, takket være denne appen.
Lydkvalitet
Med subfilteret satt til Flat låter bassgitaren på Maria Menas akustiske Kiss-cover I Was Made For Loving You så naturlig og rent som vi knapt har hørt den. Og den går dypt. Med elektrorytmer synes vi det mangler litt punch, da er det bare å slå over til Music-modus, som legger inn en liten snert i mellombassen. Denne funker også fint på akustisk musikk, så man slipper å veksle frem og tilbake hele tiden.
I likhet med Monitor Audio er ikke B&W-suben den mest brutale i feltet sitt. Men den er likevel overraskende kompetent. Den har absolutt nok guffe på hip-hop-rytmer, og den gir virkelig dansefot sammen med sine lagkamerater 702 S2, som for anledningen står tilkoblet.
DB4S gjør også jobben på film. Alien: Covenant setter stemningen, og subwooferen gjengir basspulser fra lydsporet og romskip som eksploderer på en overbevisende måte. Det låter renere enn med de fleste, og det står nesten ikke tilbake på kraft i forhold til M&K Sound V12. Men det er fortsatt et stykke igjen til XTZ og spesielt Arendal Sounds monster av en Subwoofer 2.
Konklusjon
Visst kan det enkleste være det beste, men man kan også bruke høyteknologi for å oppnå ønsket resultat. B&W har her laget en subwoofer som med sofistikert teknologi går avgrunnsdypt i bassen, samtidig som den sømløst tilpasses rommet med digital romkorreksjon.
Suben funker svært godt på både musikk og film, det er bare det siste lille når vi snakker rent lydtrykk som begrenses noe. DSP-en forsinker signalet noe ut fra suben, så du bør kunne forsinke lyden fra høyttalerne tilsvarende.
Også i denne testen:
Arendal Sound 1723 Subwoofer 2
Jordskjelv på boks!
Når det kommer til ren og uanstrengt dypbass har vi knapt hørt det bedre enn denne ”dommedagsmaskinen” fra Arendal.
Sumiko S.10
Elegant muskelbunt
Når det kommer til subwoofere må man ofte velge mellom kraft og presisjon, men Sumiko har begge deler i fullt monn.
Yamaha NS-SW1000
Gjør det den skal
Yamahas subwoofer har nok kraft til å trøkke løs, og den er rask nok på musikk. Den har bare ett problem.
Monitor Audio Silver W12
Når musikken er viktigst
Denne er for deg som først og fremst trenger en kompakt subwoofer som låter utmerket på musikk.
M&K Sound V12
Rask og presis
Vil du ha dyp, slagkraftig bass fra en kompakt og lettplassert subwoofer, er V12-eren fra M&K klart blant de beste.
XTZ SUB 1X12
Samme moroa til halve prisen
Subwooferen fra XTZ koster bare halvparten av hva de andre krever for tilsvarende størrelse og slagkraft. Og den viker ikke for noen!
Les videre med LB+
Black Week Tilbud
70% På LB+ Total i 12 måneder! (Spar 1665,60,-)
LB+Total måned / 185,-
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd / 156,-
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser