TESTER Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

: Q Acoustics Concept 500

En vektklasse opp

Q Acoustics sprenger budsjettimaget med et slagskip av en toppmodell.

Av / 10.10.17 - 15:55
Q Acoustics Concept 500

Lyd & Bilde mener

  • Formidabel ren og forvrengningsfri gjengivelse som få kan konkurrere med. Spesielt i mellomtoneområdet.
  • Det er mange gode høyttalere i prisklassen, også fra de større produsentene. Den krever et stort lytterom.

Engelske Q Acoustics har i løpet av det siste ti årene skapt seg ry for å lage gode høyttalere til priser hvor alle kan være med. Men hvis man kan få et godt resultat med et stramt budsjett, hva skjer da hvis man gir utviklerne frie tøyler til å lage det beste de kan?

Q Acoustics høyttalere utvikles i samarbeid med en rekke partnere. Den tekniske siden står den tyske høyttalerguruen Karl-Heinz Fink for. Utviklingsarbeidet har tatt omkring et år med beregninger, prototyper, spesialproduksjon av høyttalerenheter og trimming av delefilteret.

Resultatet har blitt en høyttaler som helt klart ikke er billig, men som heller ikke er oppe på high-end-priser. Vi lyttet til den nesten ferdige prototypen hos Q Acoustics i Woking i november, og møtte den igjen da vi besøkte Marantz-ambassadøren Ken Ishiwata, som hadde ”adoptert” et par av Concept 500 til sitt lytterom.

Q Acoustics Concept 500 er en fullvoksen, men slank gulvhøyttaler, som rager mer enn en meter over bakken. Selve kabinettet måler 20 cm i bredden, og den sirkelrunde aluminiumsfoten legger til 20 cm på høyden. Foten kan utstyres med spikes eller stålknopper for å sikre et godt fundament, uansett gulvtype og belegg. På baksiden finner man solide banan-/skrueterminaler, med mulighet for biwiring. En ”luke” høyere opp på baksiden gir adgang til kabinettets indre. Det er nødvendig, da bassenhetene er montert innenfra med et genialt fjærsystem, som samtidig inngår i avstivningene.

Skal en høyttaler være diskré og enkel i designen, eller skal den ligne et klassisk tremøbel? Q Acoustics har valgt å helgardere ved å lage det meste av kabinettet ensfarget, men samtidig finere den bakerste tredelen. Resultatet ser faktisk mindre merkelig ut, enn det kan høres ut til.

Annonse

Kabinettet er dyrest

To 6,5” bassenheter med pappmembran i D’Appolito-konfigurasjon over og under en 28 mm diskant. Det er en klassisk oppskrift som det går tretten av på dusinet, og som også Q Acoustics selv bruker på andre og billigere modeller. Men det er gjort mer enn vanlig ut av detaljene i dette tilfellet.

Der hvor størstedelen av arbeidet og pengene er lagt, er på kabinettet. Det merker man når høyttalerne skal pakkes ut og settes på plass. Det fikk jeg en mulighet til å erfare da høyttalerne ble levert på en 105 kg tung transportpall som ble satt av ved fortauskanten. Hver høyttaler veier 42 kg. Det er for eksempel dobbelt så mye som den nesten like store XTZ Spirit 11.

Årsaken til den massive vekten er at kabinettet er bygget opp som en sandwich av tre lag tre, atskilt av en geleaktig masse som aldri stivner helt, og som skal dempe vibrasjoner i kabinettet med nesten 20 dB. Q Acoustics uttaler at kabinettenes bidrag til lyden er senket med opp til 30 dB.

Lyden av Concept 500

Vi har som sagt allerede hørt Q Acoustics Concept 500 to ganger tidligere, men hva et stykke hi-fi kan, finner man likevel først ut når man kan høre det på hjemmebane, i et velkjent rom med velkjent utstyr.

Følsomheten er 87 dB, og impedansen dykker noen steder under 4 ohm. Det gjør ikke Concept 500 til en av de lettest drevne høyttalere. Til gjengjeld er det høyt til taket i den motsatte enden av skalaen, så den elsker en solid effektforsterker. I løpet av testen ble Marantz referansesett SA-10 (SACD-spiller/DA og PM-10 (forsterker) benyttet. Men vi prøvde også mindre effekttungt og kostbart utstyr, fra vår antikke Zen 2 klasse A-forsterker til en helt nyankommet NAD C338.

Concept 500 er en høyttaler som tar rommet i besittelse. Både fysisk og lydmessig. Den krever god plass omkring seg, og minst en halv meters avstand til veggene for å få en noenlunde jevn bassgjengivelse. Når det er oppfylt, er den til gjengjeld imponerende å lytte til.

Lydbildet er stort og høyt, og scenen bak og omkring høyttalerne er stor og dyp. Ikke fullt så dyp som de dobbelt så dyre System Audio Pandion 50, men avgjort pen.

Selv om de to 6,5” bassenhetene er forholdsvis små, er det overraskende mye trøkk i bassen. Sannsynligvis fordi man har valgt å ikke be dem om noe som de ikke behersker. Concept 500 går til 41 Hz, noe om er forholdsvis høyt for en stor gulvhøyttaler. Til gjengjeld er det kraft og kontroll hele veien, og nyanseringen er god, så det er lett å høre forskjell på elbass og en kontrabass. Igjen akkurat anelsen etter Pandion 50, som er ualminnelig knusktørr hele veien ned.

Ultrarent

Ut fra de grafene som Q Acoustics har levert med, er vibrasjonsdempingen best i det nedre mellomtoneområdet fra et par hundre Hz og opp til omkring 1 kHz. Det harmonerer godt med lyttingen, hvor stemmer er en fornøyelse å høre på. Det samme gjelder slagverk, og et spor som Rhythm of the Heat, hvor haugevis av trommer blandes med Peter Gabriels tørre vokal, står helt rent i rommet bak høyttalerne.

Det er overraskende hvor mye den ekstra oppmerksomheten på resonansforebyggelse har betydd, og det er fristende å tenke at ”godt nok” må være tilstrekkelig. Men forskjellen er tydelig. Det er bare mindre av den uklarheten og betoningen som man ellers trodde var en del av opptaket på de velkjente yndlingslåtene. På det feltet er Concept 500 ikke bare pengene verdt, men et røverkjøp.

Konklusjon

Q Acoustics satser stort når de nå vil være med i luksusklassen, hvor stykktallene er små, og utviklingskostnadene høye. Men de har gjort et godt forarbeid, og Concept 500 gjør en vellykket entre i det dyre selskapet, noe som viser at det kan betale seg å forfølge en idé hele veien. Med sin ekstraordinære frihet for resonanser er den en spesielt behagelig og ærlig musikkgjengiver, som godt tåler å bli spent foran utstyr som er enda dyrere enn den selv.

John Hvidlykke
(f. 1964): Journalist og tester. John har arbeidet for Lyd & Bilde siden 2013, hvor han skriver om hi-fi, høyttalere, computere, gaming og teknologihistorie. John har beskjeftiget seg med teknologijournalistikk siden 1982(!), og har arbeidet for tallrike magasiner i forskjellige roller; blant annet GEAR, High Fidelity, Komputer for alle, Illustreret Videnskab, Ny Elektronik, PC World og Privat Computer. Han har dessuten skrevet tallrike bøker og undervisningsprogrammer om IT.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Les videre med LB+

70%

Black Week Tilbud

70% På LB+ Total i 12 måneder! (Spar 1665,60,-)

LB+Total måned / 185,-

Tilgang til ALT innhold i 1 måned

LB+ Total 12 mnd / 156,-

Tilgang til ALT innhold i 12 måneder

55.50,- / mnd
185,- / for 1 mnd
154 ,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
  • Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
  • Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
  • L&B TechCast – en podcast av L&B
  • Deaktiver annonser
Vi har ingen bindingstid, si opp når du selv vil.
Annonse

En åpenbaring

Sonos Arc Ultra tar lyden til nye høyder

Muskelbunt i skreddersøm

Lyden av dansk storhet

Latterlig bra retrohøyttaler

Lydplanke, høyttaler og møbel: Tre ting på én gang

Technics knock out

Blåser ørene av deg

Årets beste lydplanke fra Samsung?

Dynamitt i bokhylla

6 billige lydplanker

Lyngdorf til lavpris?