Australske Audiofly er et nytt bekjentskap for oss. Kanskje ikke så rart, merket har hittil begrenset distribusjon i Skandinavia. Men det håper importøren Solipi å gjøre noe med, ikke minst med AF180 – den nest dyreste modellen i sortimentet.
Audiofly har klart å få plass til hele fire elementer i hvert hus, alle av typen balansert armatur. Mange bruker slike til diskantområdet grunnet sin hurtighet og lave masse, men dette er også gode egenskaper nedover i frekvensområdene. Bare de ikke blir overbelastet, de tåler nemlig ikke like mye juling som vanlige dynamiske elementer. Ved å dele opp det hørbare frekvensområdet i flere deler og forsyne hvert høyttalerelement med et begrenset frekvensregister, løser man dette problemet.
AF180 har en behagelig impedans på 18 ohm og en følsomhet på 108 dB, som gjør at de fint kan drives med en mobiltelefon, men dyre og gode hodetelefoner – også propper som AF180 – fortjener en musikkspiller med skikkelig lyd. Eventuelt en hodetelefonforsterker.
I pakken følger en overgang til stor jackplugg, i tillegg til en dobbel minijack til bruk på fly. Hele ni par propper følger med. Audiofly har for øvrig den største bærevesken vi har sett for ørepropper, den ser flott ut men passer ikke i bukselomma.
Lydkvaliteten
Dette er propper myntet på proffer og musikere, og som ventet låter AF180 nøytralt og detaljert. Men der hvor RHA låter for skarpt i toppen for undertegnede, er det nærmest perfekt balansert med Audiofly. Ta for eksempel David Bowies Lazarus. Det er futt og fart i stortromma, og bassgitaren er svært attakkert gjengitt. Det smeller i gitarstrengene, og blåserne står skikkelig ut fra lydbildet. Stemmen til Bowie er klokkeklar, det hele er svært ryddig og oppløst.
Akkurat som både RHA og ACS gjengir Audiofly musikken ærlig og upolert. Likevel låter Audiofly litt mindre sterilt. Akkurat nok til at AF180 oppleves som mer musikalske. De er litt mykere og glattere i klangen, akkurat nok til at man ikke sitter og bare hører svakhetene i enhver musikkproduksjon. I stedet sitter man og lytter til musikk. Proppene er fremdeles ærlige nok til at man fint kan bruke dem til monitorering på scenen.
Konklusjon
Audiofly lager ørepropper for profesjonelle musikere, som ikke bør gå på tvers av ønskene til audiofile. Men ofte gjør det det, for musikkelskere foretrekker gjerne en litt fyldigere lyd enn hva teknikere kan tillate seg å jobbe med. Audiofly AF180 har ingen tilgjort fylde noe sted, men gjengir musikken på nøytralt vis. Men med glimrende dynamikk blir det likevel ikke kjedelig, og man sitter og lytter til musikken i stedet for å henge seg opp i svakheter i enhver innspilling.
Audiofly sitter med sannhetsserumet. Sannheten blir bare ikke like nådeløst gjenfortalt som med RHA og ACS, og for musikkelskeren er det bare positivt.
Også i denne testen:
RHA CL1
Dette er bare for drøyt
Alt med RHA oser av kompromissløshet. Lyden også. Men i prosessen har prisen blitt i stiveste laget.
ACS Evolve STUDIO Universal
Når sant skal sies
Proppene fra ACS avslører sannheten i enhver musikkinnspilling. På godt og vondt.
Sony XBA-N3AP
Den beste bassen
At Sony-proppene er de rimeligste i testen er umulig å høre.
AKG N40
Skreddersydd vellyd
AKG lar deg skreddersy N40 med tre ulike filtre. På sitt beste låter de meget musikalsk og oppløst.
Les videre med LB+
Black Week Tilbud
70% På LB+ Total i 12 måneder! (Spar 1665,60,-)
LB+Total måned / 185,-
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd / 156,-
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser