Yamaha, som produserer alt fra konsertflygler til motorsykler, har en lang tradisjon innenfor hi-fi- og lydutstyr til både private og profesjonelle. Selskapets hi-fi-forsterkere og surroundprosessorer er anerkjente for vellyd, og minimonitoren NS10 betraktes som et uunnværlig redskap i et flertall av verdens lydstudioer. Hvis du skulle ha et sett NS10 stående i garasjen eller på loftet, kan det gi opptil 1000 USD i bruktpris. Ikke dårlig for en snart 40 år gammel høyttaler som opprinnelig var tenkt til prisbillig hjemmebruk.
Med den forhistorien i mente er det ikke merkelig at Yamaha siden den gang har designet adskillige etterfølgere til NS10, sist den trådløse multiromshøyttaleren NX-N500, som med sin snøhvite 5” bass og gitterbeskyttede domediskant ligner en moderne, litt mer kompakt hyllest til klassikeren. Likheten går så langt som til at bassenheten har samme sorte kantoppheng og karakteristiske brett i pappen der senterdomen er limt fast. Kabinettet har imidlertid en mer moderne sort finish, med avrundede kanter. Kabinettet er av typen bassrefleks.
Ekte aktiv
Mens likheten i det ytre er slående, er innmaten en helt annen historie. For det første er NX-N500 aktiv. Og i tillegg ekte aktiv; det vil si med separate forsterkere til bass og diskant og elektronisk delefilter. Det sitter aktiv elektronikk i begge kabinettene, så begge høyttalerne må kobles til strøm. I tillegg skal de to høyttalerne kobles innbyrdes med en XLR-kabel til analog signaloverføring samt en Cat 5 nettkabel til kontrollsignaler. Altså minst fire kabler. Til å være et sett trådløse høyttalere er det ganske mye ledning!
Den venstre høyttaleren har innganger for USB, optisk digital og en analog minijack. Det er også en inngang for Ethernet, samt trådløs tilkobling og selvfølgelig Bluetooth. Man kan med andre ord koble til nesten hva som helst, og digitale signaler kan være i en hvilken som helst form og oppløsning, fra MP3 til 5,6 MHz DSD-filer. Imidlertid mangler OGG-filer på listen.
Lyden
Men en ting er utseendet, noe annet er ytelsen. Kan NX-N500 leve opp til sin forgjenger, eller er det bare en designgimmick? Jeg har ikke hatt anledning til å sammenligne direkte med et sett originale NS10, men de små Yamaha-ene har bestemt noen av de monitorkvalitetene som NS10 er kjent for. Mellomtonen er overordentlig klar og ufarget, noe som spesielt gagner sang. Teksturen i Marianne Faithfulls sprukne, knekte stemme på The Ballad of Lucy Jordan kommer frem med en gruvekkende klarhet.
Stereoperspektivet er fremragende. På Roger Waters Three Wishes er stemmer og lydeffekter plassert langt utenfor høyttalerne, og NX-N500 klarer dette bedre enn de fleste høyttalere jeg har testet. Også langt dyrere. Romfornemmelsen er også meget fin, og man fornemmer et åpent vindu til opptaksrommet (eller til illusjonen av et opptaksrom, som ble skapt av teknikeren i studioet).
God, men ikke overdreven bass
Bassgjengivelsen er overraskende god for en så liten høyttaler, noe som vitner om en velprogrammert DSP. Heldigvis har Yamaha ikke falt for fristelsen til å imponere med overdreven bass. Bunnen er tørr og fast ned til den nedre grensen på 54 Hz, men heller ikke dypere. Man kan godt tvinge en liten bassenhet til å gå dypere, men så forsvinner impulsgjengivelsen ut av vinduet – og forvrengningen går i været.
NX-N500 er mer kritiske til plassering enn Samsung R5, som sprer lyden jevnt i rommet, og Sonos Play:5, som har en genial romtilpasning i appen. Men plassert med respekt er resultatet hi-fi-messig klasser over disse to.
Yamaha NS10 var beryktet for å låte redselsfullt på dårlige opptak. Helt så nødeløse er NX-N500 heldigvis ikke. Dårlige opptak låter ikke ubehagelig på dem. Bare kjedelig. Og man skynder seg å finne et mer spennende opptak. Og så blir det magisk igjen!
Med en samlet forsterkereffekt på 44 W og en 5” bassenhet er det naturlige grenser for hvor langt kreftene rekker. Skrur man volumet helt opp, begynner det hele å låte presset, og luften mellom instrumentene forsvinner. Ville dansefester er ikke de små Yamaha-enes livrett, men innenfor rammene av rimelig hverdagsbruk følger de fint med. Volumknappen på baksiden kan med fordel skrus en kvart omgang ned, så unngår du at høyttalerne noen sinne kommer ut på dypt vann. I hvert fall så lenge lydkilden er trådløs og digital.
Både Bluetooth og multirom
NX-N500 er i tråd med dagens mote trådløs. Man kan både bruke Bluetooth og nettverk. En ytre Wifi-antenne sørger for at det alltid er en stabil tilkobling til nettverket, men man kan også koble dem via kabel. Høyttalerne
bruker Yamahas egen multiromstandard, MusicCast. Har du andre nye Yamaha-apparater, kan de sannsynligvis kobles sammen med NX-N500 i et multiromssystem. Det hele styres fra Yamahas MusicCast-app (iOS og Android). Du kan også strømme lyd via AirPlay og DLNA.
MusicCast-appen fungerer utmerket, og oppsettet er forholdsvis logisk – uten å være tilnærmelsesvis likeså intuitivt og enkelt som Sonos. Det er et ganske godt utvalg av musikkilder, med blant annet Spotify og Tunein nettradio (men ikke Tidal).
Konklusjon
Jeg hadde forventet en del av Yamaha NX-N500, men virkeligheten overgår definitivt forventningene! De kan mye mer enn bare å se godt ut og passe inn i innredningen (som de for øvrig også gjør glimrende). Hvis du søker lett multiromslyd, er Sonos fortsatt kongen, men sett Yamaha NX-N5090 på stuens beste plass, og koble til en høykvalitetskilde, så har du et kvalifisert hi-fi-anlegg til spottpris.
Les videre med LB+
Årets beste tilbud
Tilgang til ALT innhold i 4 uker for 4 kr
LB+Total måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder (Mest å spare)
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser