Tiden da all musikk produseres i fasjonable studiolokaler er forbi. Faktum er at stadig mer musikk- og lydproduksjon foregår hjemme i kjelleren eller over garasjen, før det musikalske resultatet så deles på nettet. Mange av hitene du i dag hører på radio ble skapt på akkurat denne måten! Alt du behøver for å komme i gang (foruten talent) er i bunn og grunn en Mac og et keyboard, og kanskje en enkel mikrofonbås. Ja, og selvfølgelig de beste monitorhøyttalerne du har råd til. Det blir ikke skikkelig lyd uten!
Studiomonitorer kan typisk deles inn i tre kategorier: Små nærfeltsmonitorer, mid-field monitorer og hovedmonitorer. Nærfeltsmonitorene er selve «arbeidshesten» som brukes til å gjøre grovarbeidet med miksingen. Dette er typisk små kompakthøyttalere, som står på miksepulten. Mid-field er mellomstore høyttalere som typisk brukes i litt større rom og ved større lytteavstand. Hovedmonitorer er store og tunge fullfrekvens høyttalere som gjerne brukes til å lytte på en ferdig miks. På grunn av størrelsen må disse ofte innfelles i vegg for å gi optimalt resultat.
I store masteringstudioer er det ikke uvanlig å benytte seg av både en, to og tre høyttalersystemer av ulike størrelser gjennom arbeidsprosessen. I et lite studiorom har man som regel verken penger eller plass nok til 2-3 forskjellige høyttalersystemer. Man behøver i stedet en slags kinderegg-monitor som klarer å fylle alle tre roller på en gang, noe som krever en helt spesiell høyttaler. Og det er her Genelec 8351A kommer inn i bildet.
8351A: Aktiv treveis monitor
For å kunne spille høyt og rent over et bredt frekvensområde, behøver man en treveis høyttaler med separate elementer til diskant, mellomtone og bass. Ulempen er at dette kan medføre en tids- og faseforskyving mellom de ulike elementene, noe som er spesielt hørbart ved nærfeltslytting. Løsningen kan være å montere elementene svært tett sammen, eller velge et koaksialelement, der diskanten sitter i midten av mellomtonen.
Genelec introduserte selv et slik element på 8260A, som var deres første kompakte treveis modell. Nykommeren 8351A er også den en treveis monitor, men vesentlig mer kompakt. Man kan lure på hvordan Genelec har klart å lage en treveis høyttaler i så lite format, og ikke minst – hvor de har gjort av basselementet?
Svaret er at 8351A bruker ikke bare ett, men to ovalformede basselementer, som sitter gjemt bak selve frontbaffelen, og munner ut i hver sin spalte over og under. Dette er en aldri så liten genistrek, fordi det utnytter hele frontarealet på høyttaleren, samtidig som hele frekvensområdet utstråles fra ett konsentrert punkt. I tillegg bidrar den brede og sømløse fronten med elementet i senter til å gi høyttalerne en meget gunstig spredningskarakteristikk. Høyttalerne bevarer samme lydkarakter enten de monteres stående eller liggende, og Genelec hevder de skal være svært velegnet til både stereo- og surroundmiksing.
Lydteknikerens arbeidsverktøy
Vi er relativt godt kjent med kravene til en god hi-fi høyttaler til hjemmebruk. Men hva kjennetegner egentlig en god studiomonitor? Vi spurte Morten Lindberg, flere ganger Grammy-nominert lydtekniker og plateprodusent hos norske 2L:
– En god monitor må være både analytisk og komfortabel på samme tid. Dette er en balansegang som er vanskelig å finne, da de fleste monitorer havner på den ene eller den andre siden av denne knivseggen, forklarer Lindberg, som selv benytter seg av spesiallagde Seas SuperExakt høyttalere når han mikser sine kjente 3D surround musikkproduksjoner.
Monitorhøyttalere skiller seg altså litt fra tradisjonelle hi-fi høyttalere, ved at de først og fremst skal være et arbeidsverktøy. Man vil høre hver minste detalj på opptaket, men man skal også kunne sitte mange timer foran høyttalerne uten å føle at ørene blør.
Derfor har studiohøyttalerne som regel en veldig flat og jevn frekvenskurve, uten smakstilsetninger av noe slag. Dette kan medføre at lydbildet oppleves flatt, tynt og kjedelig i en hi-fi entusiasts ører.
Lydkvalitet
Genelec 8351A fortjener definitivt ikke det stempelet «kjedelig». Dette er en kruttønne full av dynamikk! Vi startet lyttingen i nærfelts setting (under 1 meter lytteavstand) på kontorpulten med Macbook Pro som lydkilde, og ble umiddelbart bergtatt av den rå presisjonen.
Førsteinntrykket er som forventet, at dette er en uhyggelig nøyaktig og avslørende høyttaler. Her er det ikke gjort noe forsøk på å få musikken til å låte penere enn den er. Mange favorittlåter og album kan stilles i et litt grelt lys på grunn av dette. Man hører grums og støy som ikke skulle vært der, og dårlig skrudde eller komprimerte lydmikser låter tilsvarende uinspirerende.
Gode innspillinger låter derimot så uendelig mye bedre! Man hører detaljer som tidligere var maskert, og musikken blir lettere å følge og forstå. Stemmegjengivelsen er blant den mest naturtro jeg har hørt: Man får litt følelsen av å sitte i studio med favorittmusikeren foran mikrofonen. Fordi Genelec-høyttalerne gjengir en så stor del av det hørbare frekvensområdet fra et samlet punkt, utfolder lyden seg mer slik man opplever i virkeligheten. Det blir rett og slett lettere å tro på.
Første lytting starter med Adeles Hello, og til å begynne med kan det høres ut som høyttalerne forsøker å presse all musikken gjennom et ekstremt trangt nåløye – så fokusert er den. Men etter hvert som lydmiksen får flere lag, utvider lydbildet seg og det later til å være nærmest uendelig plass til informasjon og klangfarger.
Selv når vi utfordrer Genelecene med massiv melodisk metal fra Dream Theater, bevarer de roen og oversikten i lydbildet. Og den som måtte tro at en studiomonitor betyr tam og forsiktig bass må tro om igjen. Her er det skikkelig smell i basstromma, og den smeller akkurat når den skal, verken før eller senere.
Heftig bassgjengivelse
Målt i ytelse per kubikk, er 8351A noe av det mest imponerende vi har opplevd. Denne relativt kompakte høyttaleren spiller ekte dypbass med skikkelig trykk! Noe som er relativt uvanlig for en nærfelts monitor. Basslinjene på Kendrick Lamars siste album får en fet groove som minner mer om et par voksne gulvhøyttalere! Men det som er aller mest fascinerende er hvordan bassen henger sammen med resten av lydbildet. Personlig kan jeg ikke huske å noensinne ha hørt en så rask og rytmisk presis bass før. Anslagene fra trommer, synth og bassgitar sitter perfekt på millisekundet, helt uten etterheng. Og det føles litt naturstridig at relativt små høyttalerne som disse kan ha full trøkk ned til 30 Hz!
Alt har selvfølgelig en begrensning, og heller ikke 8351A kan oppheve de fysiske lover. Man kommer til et punkt hvor de bøyer av og ikke greier å spille noe høyere. Ved nærfeltslytting kan du spille på deg tinnitus lenge før høyttalerne sier stopp – men i større lokaler med lytteavstander over ca 3 meter er det naturlig å vurdere en større monitor som 8260A – alternativt avlaste høyttalerne med en subwoofer i den dypeste bassen.
SAM romkorreksjon
Genelecene bevarer det solide inntrykket når vi flytter oss til et større lytterom (30 m2) og 3 meter sitteavstand, med høyttalerne plassert nær bakvegg som anbefalt. Men her merker vi at frekvensgangen som forventet blir mer ujevn enn ved nærfeltslytting, som følge av rommets påvirkning. I slike tilfeller har Genelec et ekstra triks i ermet: romkorreksjonssystemet Smart Active Monitoring (SAM).
Genelec har tatt konsekvensene av at de færreste sitter i kontrollrom med perfekt akustikk, og introdusert sitt eget romkorreksjonssystem som består av en ekstra modul (GLM 2.0) som man kobler til Mac eller PC via USB. Derfra går forbindelsen videre til høyttalerne via Cat.5 kabel. Etter å ha lastet GLM programvaren og montert opp høyttalerne der de bør stå, er det bare å plassere mikrofonen i lytteposisjon og trykke start. Da vil systemet måle frekvensresponsen i rommet og gjøre de nødvendige justeringene som skal til for å få et nøytralt lydbilde. Man kan velge mellom å korrigere begge høyttalerne separat eller i fellesskap, og om man vil foreta en eller flere målinger for å oppnå ønsket resultat.
Etter noen runder med SAM-systemet opplever vi at høyttalerne låter enda mer lineært og korrekt, med svært jevn og utstrakt bassgjengivelse. Genelec-høyttalerne er allerede veldig nøytrale – de har veldig liten egenkarakter, og lar lyden fra opptaket skinne klart igjennom. Med SAM er det nesten som høyttalerne forsvinner helt og holdent, og man får et veldig sannferdig innblikk i lydmiksen.
Konklusjon
Genelec 8351A er først og fremst et profesjonelt arbeidsverktøy. Det bør derfor ikke komme som noen overraskelse at lyden er ekstremt åpen og presis, og nådeløst avslørende for den minste feil og mangel, eller nivåforskjell. Samtidig låter den utrolig musikalsk og engasjerende.
Selv om vi har begrenset erfaring med proffhøyttalere – forrige gang vi testet en vaskeekte studiomonitor var da storebror 8260A ble lansert – er det lett å høre at Genelec har fått til noe ganske ekstravagant med 8351A. De har et suverent fokus, tegner opp et gigantisk lydbilde og har evnen til å bevare den samme nøytrale lydkarakteren enten man sitter tett på eller bruker dem i et større rom.
Dette er en høyttaler som fungerer suverent bra til nærfeltslytting, men som også kan gjøre en utmerket jobb som allround-monitor i litt større studiolokaler. Man får nesten lyst til å bli musikkprodusent selv, så man kan forsvare det å eie dem!
Les videre med LB+
Black Week Tilbud
70% På LB+ Total i 12 måneder! (Spar 1665,60,-)
LB+Total måned / 185,-
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd / 156,-
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser