Lyd som omringer oss er ikke lenger nok. Nå skal man også ha lyd ovenfra, noe Dolby demonstrerte da de løftet kinoopplevelsen en høy gang i 2012 med lydformatet Atmos. Men selv om ekte tredimensjonal lyd er svært populært på kino, har det ikke vært like lett å overtale folk der hjemme til å fylle rommet med enda flere høyttalere. Håpet er å omgå problemet ved å felle inn kanalene direkte i fronthøyttalerne, og noen høyttalerprodusenter har slengt seg på bølgen.
Hva er Atmos?
Surroundlyd i hjemmekinoen er ikke noe nytt. Det har lenge vært en kjensgjerning at ekte hjemmekino trenger en senterhøyttaler i tillegg til to foran, to bak og en subwoofer til basseffektene. Deretter fikk vi 6.1-lyd med en ekstra bakre senterhøyttaler, som siden ble utvidet til 7.1 med to par bakhøyttalere. Prinsippet om 360 graders lyd er med andre ord opplest og vedtatt. I det siste har man også tatt steget opp i høyden. Ved å benytte høyttalere i taket over lytteposisjon får man også frem høydeperspektivet på lydsporet, og en mye mer nøyaktig og omsluttende «boble» av lyd, hvor takhøyttalerne bidrar til å binde sammen lydbildet på en mer realistisk måte. Atmos åpner for en mer nøyaktig panorering av lydeffektene i et tredimensjonalt rom. Objekter i lydbildet høres ut som nettopp det, hengende i luften, i stedet for at lyden låter som den kommer fra hver enkelt høyttaler.
Hvorfor vil vi ha det?
Når man først har hørt hvordan Dolby Atmos løfter opplevelsen på kino og gjør den mer realistisk, så vil man bare ha mer av det. Og det er helt rått at man kan få samme opplevelsen hjemme! Det er ikke så mange Atmos-titler tilgjengelig på Blu-ray ennå, men stadig flere er på vei, og – tro oss – har du først opplevd den tredimensjonale boblen av lyd, vil du ikke tilbake.
Hva er utfordringene med Atmos?
Men det er ikke bare problemfritt. Det mest åpenbare er at mange vegrer seg for å fylle rommet med enda flere høyttalere. Ytterligere to eller fire takhøyttalere i tillegg til et fullt surroundoppsett går ikke bare på lommeboka løs – det er også en stor utfordring å integrere i et ellers minimalistisk hjem. Av den grunn er Atmos gjerne forbeholdt de som er heldige nok til å ha et eget hjemmekinorom, og som dermed kan holde dagligstuen fri for bokser.
Selve installasjonen er en annen utfordring. Man kan bruke takinnfelte høyttalere og dermed få det ganske så usynlig. Men monteringen i seg selv er ikke bare bare, og har man murtak, må man fysisk legge et nytt kritt- eller tretak utenpå, for å muliggjøre en skjult høyttalerløsning. En profesjonell installatør blir fort løsningen.
Virtuelle høydekanaler
Det er her Atmos-klargjorte fronthøyttalere (Atmos Elevation) kommer inn. I stedet for å montere Atmos-høyttalere i taket, er Atmos-kanalene i stedet innfelt i toppen av fronthøyttalerne. Høyttalerelementene peker skrått oppover mot taket, og idéen er at lyden projiseres opp i taket og deretter reflekteres ned mot lytteren. Resultatet vil høres ut som om lyden kommer fra oven, uten behov for å installere høyttalere i taket.
Utfordringer med virtuell Atmos
Det er ikke bare bare å vinkle lyden opp mot taket og håpe at den skal sprette ned igjen like hel og på rett sted. For det første vil det alltid være noe lyd som lekker rett frem fra høyttalerne, uansett hvor vinklet de måtte være. Dette vil kunne potensielt ødelegge for illusjonen av høyde. Dette har Dolby tatt høyde for i utviklingen av delefilteret, som basert på psykoakustiske modeller hever lyden noe ved 7,5 kHz og senker den rundt 12 kHz. Dette gjør at lyden som kommer direkte forfra føles som om den kommer ovenfra. Spørsmålet er hvordan det funker når den direkte lyden blander seg med den som reflekteres ned fra taket. Filteret vil nemlig affisere all lyd – reflektert så vel som direkte.
Et annet aspekt, som ble påpekt av Arcams produktsjef Andy Moore da jeg var på et urelatert besøk i januar:
– Det første jeg tenker er: hva slags materialer har man i taket? To tak er ikke like. Og hva hvis man har skråstilt tak? Det kan umulig bli riktig.
Og i tillegg til at ulike tak reflekterer lyden ulikt, har man utfordringen med spredningen av lyden. Når lyden treffer taket vil den reflekteres ned på lytteren til flere ulike tidspunkt. Dette i motsetning til takmonterte høyttalere, som er langt mer punktartet og som dermed treffer øret mer faseriktig.
Hvordan fungerer det i praksis?
Med alt dette i tankene er vi spent på å finne ut av hvor bra Atmos Elevation-høyttalere fungerer i praksis. Vi har latt oss overraske før, blant annet av enkelte lydplanker, som basert på samme prinsipper nesten gir inntrykk av surroundlyd. Og det er tross alt Dolby vi snakker om. Selskapet som står bak flere banebrytende lydteknologier – og som ga oss surroundlyd til å begynne med. Et seriøst laboratorieselskap som Dolby vil neppe slippe noe på markedet som ikke funker.
Dolby har konkurranse
Dolby får selvsagt ikke 3D-opplevelsen for seg selv. DTS har også lansert sitt eget system for takhøyttalere, nemlig DTS:X. Så langt har ikke DTS gått god for å felle inn høydekanalene i fronthøyttalerne – såkalt Elevation-høyttalere.
Det finnes et tredje 3D-lydformat, nemlig Auro 3D, men dette er mer som en kuriositet å regne. Det krever et helt annet høyttaleroppsett hvor takhøyttalerne står direkte ovenfor hver gulvhøyttaler, og er dermed ikke kompatibelt med høyttalerplasseringen til Dolby Atmos. Siden få utgivelser forventes med Auro 3D, er det ikke noe vi uten videre anbefaler å investere i.
Dette trenger du
For å få Dolby Atmos og DTS:X trenger du en receiver som dekoder disse formatene. Selve Blu-ray-spilleren trenger ikke spesiell støtte for dette, da formatet ligger innbakt i digitalsignalet på disken. Mange moderne receivere støtter begge formater.
Videre trenger man selvsagt høyttalere til formålet. To eller fire Atmos-høyttalere, velg ut ifra behov og hva din surroundreceiver/-forsterker er spesifisert til. Det finnes ulike løsninger; du kan selvsagt installere helt vanlige surroundhøyttalere i taket, eller montere mer diskrete takhøyttalere for innfelling. Eller – som vi har diskutert – fronthøyttalere med innfelte Atmos-kanaler. Det finnes også egne Atmos-høyttalere som kan plasseres løst oppå fronthøyttalerne.
Kravet Dolby har til profesjonelle Atmos-høyttalere er at de skal tåle et lydtrykk på 105 dB og gå ned til 80 Hz. Lydtrykket hjemme blir sjeldent så høyt, men det er greit å være klar over.
Ekte atmosfæriske lydopplevelser krever også kildemateriale. Stadig flere Blu-ray-utgivelser kommer nå med Dolby Atmos. Blant annet har Mad Max: Fury Road, Mission: Impossible – Rogue Nation og Bølgen alle Atmos lydspor. DTS:X er så langt i mindretall, med Ex Machina som en av svært få titler. Filmer uten Dolby Atmos og DTS:X kan oppkonverteres til disse formatene i surroundprosessoren, med mer eller mindre hell.
Klipsch RP-280FA
Simulerer lyd i høyden
Innebygd Dolby Atmos – og masse krutt!
Pioneer S-FS73A 5.1
Vil gi lyd i høyden
Disse høyttalerne forsøker å gi lyd i høyden med innebygde Atmos-kanaler. Det er ikke optimalt, og lyden generelt burde vært bedre.