Opptakten til CES 2106 ble en god dag for fotoentusiastene. På en pressekonferanse kunne Nikons senior-visepresident, Nobuyoshi Gokyu, løfte sløret av to digitale speilreflekskameraer, som begge fortjener å kalles toppmodeller.
D5 er Nikons villeste digitale proff speilrefleks til dato. Med en helt nyutviklet 20 megapiksler fullformat bildebrikke, 153 autofokuspunkter og lynrask skuddtakt på 12 bilder pr sekund, er det et perfekt verktøy for sports- og pressefotografer, som har bruk for å fange øyeblikket med knivskarpt fokus.
«Nikon D5 handler ikke bare om flotte spesifikasjoner, men om kombinasjonen av teknologier,» sa visepresident Tadashi Nakayama. Han fortsatte:
«Hastighet og bildekvalitet er aldri blitt så godt forent, og D5 representerer det vi prøver å gjøre med hele dSLR-området: Å gi de profesjonelle fotografene teknologier, som gjør dem i stand til å flytte fagets grenser.»
Pressefotografer jobber sjeldent under ideelle lysforhold, men D5 har en ISO-følsomhet på 102.400, som ytterligere kan utvides til Hi5, tilsvarende 3,28 millioner ISO! Hvilket er Nikon-rekord. Til å behandle bildene har kameraet en nyutviklet Expeed 5-bildeprosessor.
Nikon hadde invitert en av sine ambassadører, sportsfotografen Matthias Hangst, til å teste og presentere D5. Ved siden av hastigheten og lysfølsomheten la han vekt på, at D5 er i stand til å reprodusere naturlige hudfarver uten å måtte trylle med etterbehandlingen.
Nikon betegner D5s autofokus som neste generasjon. Ikke bare er det hele 153 autofokuspunkter (herav 99 krysspunkter), men lysfølsomheten er så lav som -4 EV, så de gode fokusegenskapene kan brukes under dårlige lysforhold.
D5 kan – naturligvis – også skyte levende video i 4K UHD-oppløsning (3840 × 2160) og med hastigheter på 24p, 25p og 30p, altså tilsvarende komersielle film- og tv-formater.
D5 har både trådløst nettverk og kablet Ethernetforbindelse. Der har to kortplasser til enten XQD eller CompactFlash (kameraet kan modifiseres med CF-kortleser).
Sosialt superkamera
D500 gjentar mange av de spesifikasjonene fra D5, men i et mer kompakt format (nei, D500 er stadig langt fra kompakt, det er bare ikke like stort!). I stedet for fullformat har Nikon valgt DX-format (APS-C, red. anm). Bildebrikken har den samme 20 Mp oppløsningen, og bildeprosessoren er den samme. ISO-følsomheten er ikke like ekstrem som på D5: «Kun» ISO 51.200, som kan utvides til 1,64 millioner ISO i Hi 5-innstilling.
D500 kan også ta opp 4K-video i profesjonell hastighet, men kun i en halv time. Og skuddtakten er opp til 10 bilder i sekundet i opp til 20 sekunder.
Det som gjør D500 til noe mer enn bare en nedskalert D5, er de sosiale sidene. D500 er designet spesielt med deling av bilder for øye.
«Det nytter ikke å ta perfekte bilder, som ingen får se. Bilder tatt med D500 kan deles med det samme, hele tiden,» sa visepresident Tadashi Nakayama.
D500 kan ved hjelp av SmartBridge-appen (iOS og Android) være konstant oppkoblet til en smartmobil eller nettbrett via Bluetooth eller Wi-Fi. Trådløs overførsel er langt fra nytt, men det har hittil vært nødvendig å kople opp forbindelsen manuelt for hver overførsel.
Mens D500 kommer til å koste 23.000 kr for kamerahuset, eller 33.000 kr med en Nikkor 16-80 f4 zoom, havner D5 på 68.300 kr for kamerahuset.
De er ikke tilgjengelige før tidligst april/mai i 2016.
Pressekonferansen ble ikke holdt på Nikons stand på selve CES, men i stedet på det overdådige Paris Hotel, som både utenpå og innvendig er bygget som en etterligning av Paris.
Artikkelfoto: Senior-visepresident Nobuyoshi Gokyu, sportsfotograf Matthias Hangst og visepresident Tadashi Nakayama presenterer de nye kameraene. Foto: John Alex Hvidlykke.