TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

TEST: BMW i8

Miljøbil i bensinslukerklær

BMW i8 er ingen Tesla. Den er mye fetere!

Av / Oppdatert: 03.08.20 - 10:00 // Først publisert: 21.08.15
BMW i8

Home mener

  • En rå sportsbil med en topphastighet på 250 km/t, som kan kjøre 5 mil på literen. Og som bugner av smarte og internettoppkoblede tjenester? Er det et lurespørsmål?
  • Betjeningen av de mange smarte, digitale funksjonene kunne vært litt mer brukervennlig, og på tross av et imponerende anlegg er lyden litt for ullen.

Åh, hvilken fantastisk følelse det gir å kunne kjøre i 250 km/t på tyske Autobahn, og samtidig gjøre noe godt for klimaet! Er det for godt til å være sant? Kanskje, men det er faktisk oppnåelig med BMW i8, en hybrid sportsbil som er så miljøvennlig at det burde følge med et gratis Greenpeace-medlemskap når man kjøper den!

Noe som helt ærlig er de færreste forunt, for den koster 1.3 millioner kroner – en prislapp man mer forbinder med Porsche og Ferrari enn med noe så miljømessig korrekt som en hybridbil. Men selv om BMW er like hybrid som en Toyota Prius, signaliserer den alt annet enn økologiske grønnsaker og friluftsbarnehage, det kan jeg skrive under på.

Jeg har nemlig vært på pilegrimsferd til München for å få lov til å låne en BMW i8 i to dager, og selv i det styrtrike Bayern tiltrakk den skinnende sportsbilen seg misunnelige blikk fra alle vesener av det sterke kjønn.

 

Men så er jo kjerra også utstyrt med vaskeekte måkevingedører, og mer eller mindre laget av karbonfiber tvers igjennom, slik at den nesten ikke veier noen ting. Linjene er kurvede på den fete, James Bond-aktige måten, og det hele stinker på lang vei mange penger og utallige fartsbøter.

Annonse

Og så kan den kjøre 5 mil på literen!

BMWi8_opslag2

 

Glem alt du vet om hybridbiler

Saken er at erkekonservative Bayerische Motoren Werke har bestemt seg for å gjøre det samme for hybridbiler som Tesla og Elon Musk har gjort for elbiler med Tesla Roadster og Tesla Model S.

BMW har ønsket å gjøre hybridbilen mer sexy, og demonstrere at det er mulig å kombinere fornuftig og miljøvennlig teknologi. Det gjør de med noe så irrasjonelt som en rå sportsbil, som er både smart og med internettforbindelse i den grad, at tårene triller ut av mine små gadget-elskende øyer.

Dette var vi selvfølgelig nødt til å teste ut. Derfor fikk jeg anledning til på tyske Autobahn, hvor jeg i fulle drag kunne nyte å suse av sted i bilens toppfart på 250 km i timen.

Les også BMW lover elektriske versjoner av 5-serien, 7-serien og X1 BMW skal være et bærekraftig selskap, og innen de kommende ti årene skal det kjøre mer enn sju millioner elektriske BMWer på veiene.

Sant nok er Lyd & Bilde ikke noe bilmagasin, men vi interesserer oss for all slags ny teknologi, og i den forbindelse er BMW i8 ganske unik. Den bidrar riktignok ikke til å avskaffe bruken av fossile brennstoffer i like stor grad som Tesla – hybridbiler må tross alt tankes opp med bensin i ny og ne – men den viser hvor stor ytelse man faktisk kan få ut av hybridteknologien (uten plombering ville bilen trolig komme opp i rundt 300 km/t). Og for det andre er i8-eren også det smarteste kjøretøyet vi har testet siden Tesla Model S.

BMWi8_midterkonsol_og_instrument
Øverst på instrumentbrettet sitter en fargeskjerm (uten touch), mens selve styringen foregår fra midtkonsollen.

 

Sett med digitale briller

Det ville være lett å henge seg opp i detaljer om hvordan BMW har klart å få to separate motorer til å levere en samlet ytelse på 362 hk, uten at verken elmotoren, forbrenningsmotoren eller batteriet begynner å ta fyr på grunn av for høye temperaturer. Eller hvordan man med en slik motorkraft rent teknisk oppnår et gjennomsnittlig bensinforbruk på 47,6 km/liter med et CO2-utslipp på 49 g/km (tips: det har blant annet noe å gjøre med aerodynamikk og bilens vekt), men vi vil mye heller fortelle deg om kjøreopplevelsen og hvordan BMW i8 holder deg i forbindelse med resten av ditt digitale liv. Les mer om bilen i et bilmagasin hvis du tørster etter flere mekaniske faguttrykk, for her forsøker vi å sette fingeren på hvorfor vi mener at en bil som BMW i8 viser vei til fremtiden.

BMWi8_internetbrowser
Det er inkludert en internettleser i ConnectedDrive. Så man kan få tiden til å gå mens man sitter i bilkø!

 

Kjøreopplevelse i en egen klasse

Vi kan jo starte med hva som skjer når man ligger 200 km i timen på motorveien og så kaster bilen over venstre fil for å passere sine medtrafikanter. Undertegnede kjører til daglig en Audi A5 med cirka 190 hk, som saktens kan nå opptil 240 km/ på en god dag i medvind. Det å akselerere fra 200 til 250 km/t med BMW-en blir noe ganske annet. Kjerra bruker kun 4,4 sekunder på å komme fra 0 til 100 km/t, men like vilt er det at akselererer nesten like fort fra 200 til 250! Det er simpelthen så mye overskudd i de to motorene, at den lett kan vise bakhjulene til andre biler som ellers ligger i 180-200 km/t. Det blir som forskjellen på et vanlig menneske og en toppidrettsutøver.

Når BMW i8 ruller av sted i 250 km/t er den knapt så miljøvennlig som tidligere nevnt, men likevel. Bilen har grunnleggende tre forskjellige kjøreinnstillinger; eDrive hvor man kun bruker elmotoren; Comfort som bruker elmotoren opp til 65 km/t og hvor så forbrenningsmotoren kobles inn; og Sport hvor både elmotor og forbrenningsmotor er drift, samtidig som den lader batteriet! Det er selvfølgelig den sistnevnte modusen som utfolder seg når vi kjører i 250 km/t. Da lades batteriet slik at det har 75% strøm når man kommer til byen eller kjører inn på mindre veier og kan slå av Sport-innstillingen og kjøre videre med ren elkraft. Det er intet mindre enn det beste fra to verdener.

BMWi8_splitscreen
Skjermbildet kan deles opp i to med hver sin visning.

Selv når BMW i8 slår av bensinmotoren og beveger seg musestille rundt i bybildet,, kan den fortsatt flytte på seg. Elmotoren alene leverer 131 hk, og bilen kan kjøre i opp til 120 km/t uten å bruke en dråpe bensin. Rekkevidden er imidlertid bare omkring 17-20 kilometer på et nesten fulladet batteri, men det er også mer enn nok til det meste av bykjøring. Det var det i hvert fall i München, som jo er en del større enn Oslo.

 

Sjåføren i høysetet

Da vi i sin tid testet Tesla Model S var vi ikke spesielt begeistret for kupéen: Interiøret holdt ikke helt den standarden som man etter vår mening burde kunne forvente av en bil i øvre prisklasse. Samtidig var vi begeistret for Teslaens mange smarte funksjoner og ikke minst den 17” store berøringsskjermen som brukes til å styre hele herligheten.

Det er naturlig å sammenligne BMW i8 med Tesla Model S, og utover at vi raskt må konkludere med at BMW-en på alle måter er en bedre bil enn Teslaen, er vi også langt mer begeistret over i8-ens interiør. Alle elementer i kupéen er nøye avstemt med sjåførens behov, kvaliteten er på topp med bæredyktige materialer, og hvem kan motstå den glødende effekten i enten blått, gult eller hvitt, som kommer fra diodene i konturlinjene i dørene, instrumentbordet og rattet?

BMWi8_vejrmelding
Få aktuelle nyheter eller værmeldinger via ConnectedDrive.

 

Både smart og konservativt

BMW kommer likevel til kort overfor Tesla på to punkter: Nemlig når det gjelder smarte funksjoner og lyd. Anlegget fra Harman/Kardon kommer vi tilbake til. Her skal det i første omgang handle om bilens mange digitale funksjoner.

Misforstå oss rett. BMW i8 og dens ConnectedDrive funksjoner er noe av det beste vi har prøvd, men Tesla er født ut fra teknologi-verdenen, mens BMW er en tradisjonell bilprodusent, og derfor er det ikke rart at Tesla på nettopp dette punktet viser hvor skapet skal stå. Mens hele den sentrale styringen i en Tesla Model S gjøres fra kjempe 17” berørings-skjermen, er BMWs smarte funksjoner innrettet på mer tradisjonell vis. Øverst på dashbordet sitter en fargeskjerm (uten touch), mens selve styringen foregår fra iDrive-kontroll og knapper i midtkonsollen. Kontrollen har en berøringsfølsom overflate som man kan benytte til å skrive tall og bokstaver med fingeren, og man lærer seg raskt å benytte den nødvendige kombinasjonen av bevegelser, klikk, knappetrykk og berøring for å betjene bilens smarte funksjoner.

BMWi8_kabinestandard
I motsetning til Tesla Model S byr BMW i8 på en kupé, hvor det ikke er spart på noe. Kanskje med unntak av bakseteplass!

Et stort pluss er det at bilen har sitt eget SIM-kort slik at den alltid er online. Dette er gratis det første året, men deretter må man betale for fornøyelsen. Men det er også mer eller mindre nødvendig da de smarte funksjonene krever internettforbindelse. Det heter ikke ConnectedDrive for ingenting!

BMWi8_kabine_med_farver
Lysdioder i konturlinjene kan stilles til en hvit, blå eller oransje glød.

Selvfølgelig har den derfor internettleser inkludert i pakken, i tillegg til flere fornuftige funksjoner som aktuelle nyheter og værmelding, mottak av e-mailer og intelligent nødanrop som automatisk gir beskjed til BMW hvis bilens airbager utløses. Systemet tilbyr også app-støtte, de såkalte Remote Services, slik at du via smartmobilen eller nettbrettet og appen BMW iRemote kan følge med på hvor mye strøm det er igjen på elmotoren, finne bilen hvis den er ”blitt borte” på parkeringsområdet, låse eller låse opp bilen, sette på aircondition i god tid før du skal bruke bilen og mye, mye mer.

En spesiell dekadent tjeneste er den innebygde Concierge Service, som ringer direkte til BMWs call center, hvor det sitter folk klar døgnet rundt for å finne nærmeste apotek, reservere bord på byens beste restaurant eller lignende, for så å sende koordinatene direkte til bilens GPS-navigasjon.

BMWi8_vinkel
Hele kupéen er innrettet med fokus på sjåføren.

 

Ullen lyd

Når du lytter du til musikk fra smartmobil eller nettbrett via Bluetooth, hentes CD-cover automatisk og vises på skjermen på instrumentbordet. Du kan både spille musikk som er lagret på din mobile enhet og musikk fra strømmetjenester du har installert. Eller du kan benytte de mange mulighetene som følger med bilen (for eksempel internettradio).

Bilstereoen er levert av Harman/Kardon (Premium Logic 7 Surround Sound), som med 11 høyttalere og 360 watt forsterkereffekt skal sørge for å skjemme bort ørene dine. På papiret er det virkelig et lydsystem i toppklasse, men dessverre opplevde vi at lyden av den brølende motoren (og til og med den stille spinnende elmotor) lagde søtere musikk enn musikken fra Harman/Kardon-anlegget. Lydbildet er nemlig meget tilbaketrukket, og mangler oppløsning i toppen. Selvfølgelig er det på ingen måte snakk om dårlig lyd. Innebygget i midten av baksetet sitter for eksempel en meget stor basshøyttaler som setter en solid bunn i musikken og følger med hele veien ned til de laveste frekvensområder, men resultatet virker likevel litt innadvendt og ullent. Anlegget liker seg tydeligvis best i nøytralt klangområde, og lyden ble ikke på langt nær så dynamisk og frisk som man kunne ønske seg. Alle vet jo at passende bakgrunnsmusikk spilt på meget høyt volum er en forutsetning for den gode kjøreopplevelse!

BMW_iRemote
Via appen iRemote styrer du de såkalte Remote Services og kan hele tiden holde dig up-to-date med bilens status.

 

Konklusjon

Verken den litt flate lyden fra anlegget eller manglende touch-skjerm står i veien for vårt samlede inntrykk av BMW i8. Denne bilen er et unikum som man neste ikke kan rose for mye! BMW har mot alle odds bevist at det går an å lage en rå sportsbil som være like miljøvennlig som en kjedelig Toyota Prius – uten å kompromisse på verken kraft eller kjøreglede. Og BMW beveger seg for alvor inn i det 21. århundre med alle de smarte funksjonene som er en del av ConnectedDrive-pakken.

Hvis du har penger til overs, vil BMW i8 gjør deg litt fattigere, men mye gladere. Og du kan være med på å redde planeten mens du kjører som en gal. Det er det man kaller vinn-vinn!

Hvis du som oss andre tilhører de vanlige dødelige, er i8 bare den mest markante hybridbilen fra BMW. Teknologien er allerede tilgjengelig i nedskalert form i mer normale BMW-modeller 3-, 5- og 7-serie ActivHybrid.

Karakter
BMW i8
High End
Peter Gotschalk
(f. 1973): Sjefredaktør L&B Home. Peter har arbeidet for Lyd & Bilde siden 2012. Han har vært aktiv som tech-journalist for tallrike medier siden 1998, blant annet som sjefredaktør for gadgetmagasinet GEAR og som journalist for magasinene PC World og Privat Computer. Peter skriver om smartmobiler og andre bærbare enheter samt om teknologisk innovasjon, inkludert 5G, elektrisk mobilitet og smarte hjem.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Les videre med LB+

Populært!

Årets beste tilbud

Tilgang til ALT innhold i 4 uker for 4 kr

LB+Total måned

Tilgang til ALT innhold i 1 måned

LB+ Total 12 mnd

Tilgang til ALT innhold i 12 måneder (Mest å spare)

4,- / for 4 uker
185,- / for 1 mnd
154 ,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
  • Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
  • Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
  • L&B TechCast – en podcast av L&B
  • Deaktiver annonser
Vi har ingen bindingstid, si opp når du selv vil.
Annonse

Gruppetest: Kjør sommeren i møte på to hjul

Bakhjulsdreven Model 3: Her får du mye for pengene

Når kjøregleden er viktigere enn rekkevidden

F-150 Lightning: Diger og deilig

Et knallgodt bilkjøp

Kia EV9: For en SUV!

Familievennlig AMG-rakett

Smart strøm til elbilen

Komfortabel langtursekspress

Fisker Ocean: Potensialet er der - om selskapet består

Kineseren er bedre enn konkurransen

Langtursekspressen