På mobilmessen Mobile World Congress i Spania offentliggjorde HTC sine planer om å bringe sitt Virtual Reality konsept nærmere realitet. Sammen med spillfirmaet Valve som er kjent for deres Steam-plattform, står HTC bak VR-brillene Vive. Vive blir tilgjengelig i en utvikler-utgave til våren, mens det ferdige produktet ventes mot slutten av året.
Virtual Reality i over 20 år
Virtual Reality (VR) er nest etter flyvende biler den fremtidsvisjonen som har vært «rett rundt hjørnet» i lengst tid. De første gylne løftene om en ny, kunstig virkelighet kom på begynnelsen av 90-tallet, men det var først da Facebook i 2014 kjøpte startup-bedriften Oculus Rift at VR plutselig ble big business. Siden da har det strømmet på med nyheter om nye Virtual Reality-satsinger. Nå sist fra Microsoft, som vil bygge VR inn i brukergrensesnittet på Windows 10. Og nå altså fra HTC, som sannsynligvis leter etter nye måter å tjene penger på.
«Det er sjelden en virksomhet har muligheten til å transformere måten mennesker interagerer med verden og kommuniserer med hverandre. Det vil vi gjøre med VR-teknologi, og gjøre ting man kun tidligere har drømt om mulig» sier Peter Frølund, som er HTC’s visedirektør for Norden og Storbritannia.
Med HTC Re Vive vil man kunne gå rundt og utforske et virtuelt rom, undersøke objekter fra flere vinkler og interagere med omgivelserne. Headsettet får angivelig grafik av høyeste kvalitet, og en oppdateringshastighet på 90Hz lover godt for en flimmerfri bildeopplevelse.
Sammen med headsettet lanseres også en universal VR-controller, som fungerer sammen med headsettet og noe HTC kaller Laser Lighthouses, som skal registrere håndbevegelser.
Mere end bare spil
Gjennom partnerskapet med Valve har HTC laget en utgave til spillutviklere. Det skjer tett samarbeid med selskaper som Vertigo Games, Bossa, Barry-Fireproof, Dovetail Games, Wemo Labs, Google, Steel Wool Games og Owichemy.
Potensialet rekker dog lengre enn gaming, og sammen med Valve vil HTC også forsøke å implementere virtual reality-teknologien i andre hverdagslige aktiviteter, som reiser, sportsaktiviteter og shopping. Til dette vil de samarbeide med eksempelvis Google, HBO, Lionsgate og National Palace Museum i Taiwan.
«Vive kommer til å redefinere underholdning, måten vi kommuniserer med hverandre på og på sikt gjøre oss mer produktive,» sier Peter Frølund, som mener den kunstige virkeligheten vil være en realitet innen starten av 2016.
Se HTCs demovideo om Re Vive herunder:
https://www.youtube.com/watch?v=w5XVq4NLnwk