Hvis du er av typen som lett faller for fristelser og er i risikogruppen for å kunne havne på Luksusfellen hvor snusfornuftige økonomer spør «hva tenkte du da?» anbefales det å ikke lese videre. Hvis ikke kan det gå hardt utover husholdningsbudsjettet det kommende året. Et 120 tommers 4K bilde er nemlig ikke til å spøke med, og kan fremkalle akutte må-ha tendenser.
De fleste hjemmekino-entusiaster er enige om at et dedikert rom og lydanlegg, stort lerret og en skikkelig projektor er det som skal til for å gjenskape kinofølelsen hjemme. Og for mange symboliserer en 4K-projektor den ultimate hjemmekino. Den gnistrende bildeskarpheten og de ekstra detaljene 4K-formatet bringer med seg, er bokstavelig talt skapt for å sees i storformat. 4K-projektorene ble nemlig først introdusert i profesjonell sammenheng da verdens kinosaler skulle digitaliseres, og filmruller ble byttet ut med harddisk. Det digitale 2K-formatet ble da raskt bedømt å være teknisk underlegen analog 35mm film. Det måtte bokstavelig talt skarpere skyts til for å overbevise kinobransjen om å bytte ut sine gamle trofaste filmprojektorer. Og vips, så var det digitale 4K DCI (Digital Cinema Iniative) formatet et faktum. Flere og flere filmer spilles nå inn i 4K-formatet.
Sony er foreløpig en av svært få produsenter som leverer denne typen projektorer til hjemmebruk, men med priser fra 80.000 og opp mot 150.000 kr har de ikke akkurat vært noe for «hvermannsen». 4K stiller høyere krav til projektoren; både når det gjelder optikk, mekanikk og lampe må teknikken oppgraderes, og det koster nødvendigvis penger.
Med den nye VPL-VW300ES har Sony imidlertid lykkes å kutte kostnadene en smule. Med en pris på 60.000 kroner er dette den foreløpig rimeligste 4K-projektoren på markedet. Ikke noe direkte røverkjøp kanskje, men likevel et skritt nærmere en realiserbar drøm for de mest innbitte hjemmekinoentusiastene, som gladelig ofrer både bonus og feriepenger i jakten på den beste bildekvaliteten .
60.000 kr for en projektor er utvilsomt mange penger, men hva koster en 120 tommers 4K TV? Da snakker vi fort ti-gangeren hvis du kan finne en, og den må temmelig sikkert leveres med heisekran! TV-prisen stiger kraftig når du skal opp i størrelse, og selv en 85-tommer fra Sony ligger i området rundt 200.000 kr. I slike sammenhenger virker en projektor fornuftig.
Brukervennlighet og finesser
Den nye modellen skal fylle gapet mellom Sonys high-end 4K projektorer og rimeligere Full HD-projektorer som VPL-HW55ES. I likhet med andre Sony-projektorer er VPL-VW300ES basert på selskapets SXRD-teknologi, som er kjent for å gi meget god lysstyrke og kontrast kombinert med korrekt fargegjengivelse. Den kommer også med kjente finesser som Motionflow bevegelsesutjevning og 4K Reality Creation, som oppskalerer HD-video til tilnærmet 4K kvalitet. Sistnevnte er spesielt viktig, da mye av innholdet fortsatt bare er tilgjengelig i vanlig HD.
VPL-VW300ES støtter også de nyeste tilkoblingsstandardene HDMI 2.0 (begrenset oppad til YCbCr 4:2:0 / 8 bits) og HDCP 2.2, for å være noenlunde forberedt for fremtidige videostandarder som 4K Blu-ray. Projektoren bruker et fullmotorisert objektiv med 2.06 zoom og stor lens shift, og en innebygd RF 3D-sender gjør den enkel å synkronisere opp mot 3D-briller. Noen slike er dessverre ikke inkludert i esken, men må kjøpes separat for om lag 650 kroner stykket.
Der budsjettmodellene HW40 og HW55 må nøye seg med manuell linsejustering, har 300-modellen elektronisk vertikal/horisontal Lens Shift, fokus og zoom, noe som gjør den til en drøm å sette opp. VPL-VW300ES er i bunn og grunn en nedskalert versjon av VPL-VW500ES som vi har testet tidligere, hvor det først og fremst er mangelen på dynamisk iris (lysåpning) Lens Memory (lagring av linseinnstillinger) og automatisk kalibrering som skiller den fra storebroren. Nytt på denne modellen er den nye spillmodusen «Low Latency Mode» som skal gi lavere input lag (forsinkelse på inngangen). Vi målte denne til 36 millisekunder.
Bildekvalitet
Dette er den første 4K-projektoren som testes av undertegnede, og etter å ha levd med Full HD lillebroren HW40ES i en lengre periode, er overgangen relativt stor! Selv om den lille Sonyen er en glimrende budsjettprojektor, kommer den litt til kort på virkelig store lerret: Lysstyrken ebber ut litt, og man kan skimte mønsteret av bildepunkter på skjermen.
Det problemet har definitivt ikke Sony VPL-VW300ES. Med den fjerde Transformers-filmen Age of Extinction i Blu-ray skuffen, viser Sony-projektoren at den kan gjøre en formidabel jobb med å skalere opp alminnelig Full HD materiale til 4K. Mens et sterkt forstørret HD-bilde kan oppleves litt hardt, grovkornet og flatt, beholder 4K-projektoren et nydelig glatt, naturlig og dybdeskarpt bilde, uten antydning til pikselstruktur, selv når vi blåses det opp til 3,3 meter bredde i Cinemascope format. Dette er kort og godt noe av det tetteste vi har vært på ekte kino!
Sony VPL-VW300ES viser med en gang at den har kvaliteter som hører hjemme i high-end klassen: Det første som slår oss er den gode lysstyrken. VPL-VW300ES har riktignok en litt svakere lampe enn 500-modellen (1500 mot 1700 ANSI lumen), men det er likevel tilstrekkelig til å fylle vårt lerret med letthet. Overgangen fra lyssterk TV til projektor kan ofte være en blass opplevelse, men her får man kraftige, lyssterke bilder som fungerer greit med dunkel belysning i rommet. Når det er sagt, vinner 300-en (i likhet med enhver hjemmekinoprojektor) mye på å dempe belysningen mest mulig. Best resultat oppnås alltid i et helt mørklagt rom, der minst mulig lys reflekteres tilbake på lerretsduken.
I vårt bekmørke, men ikke 100% lyskontrollerte testrom ser vi også hvor begrensningene ligger for 300-modellen. Selv om svartnivået er merkbart bedre enn på den rimelige HW40-modellen, er den fortsatt ikke helt på høyde med Full-HD projektoren JVC X500, som vi fortsatt regner som kongen av svartnivå. Det kommer i og for seg ikke som noen stor overraskelse, da selv storebror VPL-VW500ES med dynamisk iris var noe underlegen JVC-modellen på dette punktet (jfr. Geir Nordbys test av VPL-500ES). Sony-modellen har imidlertid overtaket på sin japanske landsmann når det gjelder andre bildeparametere, og på bildeskarphet er den selvfølgelig overlegen.
Proff bildebehandling
Sonys TV, proff og konsumentdivisjoner har samarbeidet tett på tvers av avdelingene de siste årene, og opparbeidet mye felles kunnskap som kommer til uttrykk på denne modellen. Bildebehandlingen er svært god, med noen meget verdifulle finesser som bidrar til å øke opplevelsen uten å forringe bildekvaliteten. Et eksempel på dette er Reality Creation, som analyserer HD bildematerialet og legger til ekstra detaljer under oppskalering til 4K. Bevegelsesutjevningen i True Cinema-innstilling fungerer også overraskende bra, ved å gi glatte kamera- og objektbevegelser uten at det føles unaturlig. Skarpheten under bevegelser er imponerende god, spesielt for et bilde som nesten fyller hele synsfeltet vårt! Alt dette bidrar til å gjøre filmillusjonen mer virkelighetstro.
Sony 4K streaming boks
I forbindelse med testen fikk vi også låne Sonys nye streamingboks FMP-X5. En separat mediaspiller som gir adgang til strømming via nettet (Netflix) og videoavspilling via USB. Dette er den samme boksen som Sony har tatt frem for å oppgradere sine 2013 TV-modeller med HEVC, og tilfører 300ES noen
kjekke «smart TV» funksjoner. 4K-boksen er en enkel affære med separat strømforsyning, USB inn, to HDMI ut (for tilkobling til både receiver og projektor) samt fjernkontroll. Vi koblet den til internett via ethernet, som anbefales for mest mulig stabil forbindelse.
Med 4K-boksen tilkoblet får vi tilgang til Netflix i 4K-kvalitet. Som mange av leserne sikkert har fått med seg allerede, er 4K-tilbudet ennå begrenset til noen få serier (House of Cards og Breaking Bad, sistnevnte alle 5 sesonger). Dermed går man fort tom for innhold å se på. Man er imidlertid sikret tilgang på ytterligere 4K-innhold så snart Netflix lanserer et bredere utvalg, hvilket de sikkert vil gjøre i løpet av 2015.
Vi var veldig spente på hvordan en TV-serie som Breaking Bad ville gjøre seg på kinolerret, men ble ikke skuffet. Sony-projektoren gjør som sagt allerede en meget god jobb med å oppskalere 1080p materiale. Når Netflix får tilstrekkelig overføringshastighet (>15,6 mbit/s) slår den inn et ekstra «gir» og bumper kvaliteten opp til 2160. Det ser man ved at informasjonen blir enda mer finkornet, konturene blir skarpere og bildet får mer dybde. Når det er sagt, oppleves det ikke som noen mirakuløs forbedring å gå fra det allerede oppskalerte 1080p materialet til vaskeekte 4K. Selv om HEVC videokomprimeringen åpenbart er meget effektivt, kreves det høyere bitrater for å gi full uttelling.
Dette fikk vi tilgang på ved å tilkoble en USB-harddisk med forskjellig demomateriale, deriblant opptak vi selv har gjort med Sony 4K videokamera. Med økt bitrate og opptakskvalitet kommer 4K-projektoren mer til sin rett, med økt bildeskarphet og dybdefølelse.
Strippet for utstyr
Sylskarpe bilder til tross, så er det et par ting som hindrer oss i å falle helt pladask for Sony-projektoren. Denne modellen er som nevnt ment å bygge bro mellom glimrende, fornuftig prisede projektorer som HW40ES/HW55ES, og dyre 4K projektorer som VW-500ES til drøye 80.000 kroner. Men på veien har Sony fjernet et par finesser som kan være kjekke å ha for dem som vurderer 4K-projektor.
Mangelen på dynamisk iris (lysåpning) hindrer Sony i å redusere lysåpningen i mørke scener. Derfor blir det maksimale svartnivået (dvs. fravær av lys) litt mer dunkelt enn på toppmodellene, og hemmer den totale kontrasten (denne ble forøvrig målt til 5770:1 i vårt rom). Dette medfører at mørke filmscener føles litt flatere enn de hadde behøvd å være. La gå, dynamisk iris koster penger, og Sony må naturligvis spare et sted, men vi synes likevel de kunne inkludert en manuell iris-innstilling, slik at man kunne tilpasse ønsket lysutbytte til omgivelsene.
En annen finesse som har gått bort med sparekniven er Lens Memory, som lar deg lagre ulike linseinnstillinger. Denne funksjonen er populær blant filmentusiaster med lerret i ekte kinoformat (2,35:1, populært kalt Cinemascope) hvor man bruker en kombinasjon av zoom-funksjonen, og/eller anamorf linse til å fylle det ekstra brede lerretet. I slike oppsett (også kalt Constant Height = konstant bildehøyde) er det kjekt å kunne lagre ulike zoom-innstillinger for å kunne se 2,35:1 eller fullskjerm 16:9.
Begge de ovennevnte finessene er unektelig finesser som hardcore film- og hjemmekinoentusiaster vet å sette pris på, og det er jo nettopp disse som kunne tenke seg å bla opp 60.000 for en projektor.
Kalibrering av Sony VPL-VW300ES
Sonys projektorer kommer normalt bra kalibrert fra fabrikk, og 300ES er ikke noe unntak. Forutsatt at man har tilgang på det rette måleutstyret, rekker det med noen finjusteringer for å kalibrere et nærmest perfekt bilde i henhold til gjeldende standarder.
VPL-VW300ES har noe lavere lysstyrke enn storebroren VPL-VW500ES. Samtidig er den dynamiske iris-funksjonen tatt vekk. Dette medfører noe gråere svartnivå, men 300ES ser likevel bedre (mørkere) ut i svart enn en 500ES ville gjort uten dynamisk iris innkoblet. Vi målte kontrasten til 5770:1 under faktiske forhold (mørklagt, men ikke 100% lyskontrollert rom).
Sony har på denne modellen tatt vekk Lens Memory funksjonen. Angivelig for å spare penger. Dette finner vi litt pussig da krevende prosesser som Reality Creation og Motionflow fortsatt er med. Dette handler nok aller mest om å differensiere budsjettmodellen fra sine dyrere søsken.
Før kalibrering fant vi at Sony-projektoren klipper signalet på 100% lysstyrke, noe som kan gi litt lite dynamikk i bildet. Vi fant det nødvendig å redusere denne til 94. Vi foretrekker også å skru av Smooth Gradation funksjonen, som gir glattere farger uten synlige sjatteringer, men har en tendens til å viske ut detaljer i mørke scener. Contrast enhancer gir en subtil kontrastforbedring som vi velger å beholde etter kalibrering, men setter til ”Low”.
Kalibreringen gjøres som vanlig med Klein K-10 lysmåler og CalMAN5 programvare. De innledende fargemålingene viser at vårt testeksemplar av VPL-VW300ES har noe lav fargeintensitet i primærfargen blå. Dette kompenserte vi for ved å redusere gain i primærfargene rød og grønn. Mens totalt fargeavvik ble målt til noe høyt 4,5, oppnådde vi en nærmest snorrett fargebalanse etter kalibrering med gjennomsnittlig delta-avvik på 0,93 over hele gråtoneskalaen.
Totalt oppnår Sony VPL-300ES bilder av referansekvalitet, men hemmes litt av det begrensede svartnivået, som gjør den mindre attraktiv for dem med dedikerte hjemmekinorom og brede kinolerret. Disse vil trolig være bedre tjent med å velge 500-modellen med sitt potensielt bedre svartnivå og mer brukervennlige linsejusteringer.
Sony VPL-VW300ES kalibreringsrapport
Konklusjon
Sony VPL-VW300ES er den hittil rimeligste 4K-projektoren på markedet, og bringer den utsøkte bildekvaliteten innen rekkevidde for flere bildeentusiaster. Skarpheten er formidabel, og få, om noen i denne klassen kan konkurrere med 300-modellens evne til å fylle store kinolerret med gnistrende skarpe og kontrastrike bilder. Samtidig stiller vi oss spørsmålet om ikke Sony har skjært vekk litt for mye av godsakene fra storebror VPL-VW500ES: Kontrasten og svartnivået er noe redusert, samtidig som det viktige linseminnet er tatt bort. Det blir nesten litt som å kjøpe seg ny flott og dyr stasjonsvogn uten å ta med skinnseter og hengerfeste. En kortsiktig besparelse man kanskje vil angre på i det lange løp.