Allsidige Yamaha lager instrumenter i en bredde som kan fylle et hvert orkester. Det er altså ikke bare hi-fi og hjemmekino de er gode på, og man finner Yamaha-utstyr i svært mange lydstudioer, og konsertarenaer verden over. Da er det ikke det minste rart at de også lager hodetelefoner for proffbruk. Som HPH-MT8. Flaggskipet blant Yamahas lukkede hodetelefoner, men tross det koster de ikke all verden.
MT8 er lukkede, akkurat som Beyerdynamic 700 Pro X og Sony M1, og de er både relativt lettdrevne og behagelige å ha på. Tross en vekt på 350 gram. De lukkede hodetelefonene har rektangulært utformede øreputer, som vi opplevde som komfortable å ha på over tid, og MT8 virker både skikkelig bygget, og godt egnet til formålet.
De bruker 45 mm store dynamiske elementer på innsiden av de lukkede øreklokkene, Det følger med en 3,5 mm jack-kabel på 3 m, og en 1,2 m spiralkabel. Hodetelefonene kan pakkes sammen, men ikke legges flatt. Kvaliteten virker solid, det meste er bygget i ABS-plast, og i likhet med enkelte andre hodetelefoner i denne testen, kan man bytte ut øreputene på MT8.

Lyden av Yamaha HPH-MT8
Dette er nok ikke hodetelefonene vi ville valgt til lydmiksing, men som hodetelefoner for musikere i studio, fungerer MT8 godt. Ut fra et hi-fi perspektiv derimot, savner både Geir og jeg større åpenhet og bedre dynamikk. Vokalen på Lady Gaga og Bruno Mars monsterhit, lyder litt tilbaketrukket, og slagverket på Billie Eilish Birds of a Feather, får ikke tilstrekkelig vekt til at man får den helt store rytmefølelsen.
Det er ikke noe gærent med balansen i MT8, og som monitor fungerer de helt fint. Det er nok bare våre kresne ører som i første rekke synes at det mangler både oppløsning og gjennomsiktighet her.

MT8 lyder, for å si det pent, behersket. De mangler litt av balansen og åpenheten til Beyerdynamic, og både Geir og meg synes at det mangler litt på fokus og definisjon i lydbildet.
Som hodetelefoner til hjemmestudio og podkaster, fungerer MT8 utmerket. Med både Geir og jeg savner det som gjør det interessant å lytte til musikk. Yamaha-ene får ikke fram nok av verken nyanser, dynamikk eller detaljer, til at lydbildet blir åpent nok til at man opplever at man får med seg hele bildet. Og ikke bare noe av det.
Konklusjon
Det er ikke vanskelig å anbefale Yamaha hodetelefonene, fordi de låter helt greit, men som nevnt opplever vi at MT8 lyder for lukket, og mangler dynamikken og det rytmiske drivet, som de beste hodetelefonene i denne testen har. Dette er ikke de dyreste hodetelefonene i testen, og til alt annet enn kritisk musikklytting, fungerer Yamaha hodetelefonene helt fint. Men vi finner ikke de kvalitetene som behøves for at vi skal gi dem vår uforbeholdne anbefaling.

Også i denne testen:
Sony MDR-M1
Monitoraktig åpenhet
Sony er den eneste musikkprodusenten i denne klassen, og det merker man på MDR-M1.


Beyerdynamic DT 700 Pro X
Mye for pengene
Beyerdynamic DT 700 Pro X er kanskje de mest behagelige hodetelefonene i denne klassen. På flere måter.


FiiO FT1 Pro
Lydteknologi i verdensklasse
FiiO FT1 Pro løfter lydgjengivelsen til et nytt nivå med banebrytende teknologi og uhørt musikalsk presisjon.


Sennheiser HD 505
Stødig mellomklassekjempe
Sennheiser HD 505 er en verdig arvtaker til de klassiske HD 500-modellene, med et naturlig og balansert lydbilde som imponerer til prisen.


AKG K712 Pro
Studioklassiker uten liv
AKG K712 Pro markedsføres som studiohodetelefoner for profesjonell bruk, men på alminnelig musikk låter de overraskende tamt og uinspirerende.


Les videre med LB+
Tilbud - 1 måned for kun 79,-
Tilgang til ALT innhold i 1 måned!
LB+ total 12 måneder
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
LB+ Total 6 måneder
Tilgang til ALT innhold i 6 måneder
- Tilgang til mer enn 7800 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Magsinet digitalt
- Deaktiver annonser